|

العالم فی 60 ثانیة

از ویزاى 10 ساله امارات به دانشجویان ممتاز تا کاهش سود آرامکو

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الشرق، خبرگزاری رسمی عراق، الصباح، الامارات الیوم و النهار.

از ویزاى 10 ساله امارات به دانشجویان ممتاز  تا کاهش سود آرامکو
خبرنگار: ذلفا معیل

الامارات الیوم: ویزاى 10 ساله امارات به دانشجویان ممتاز

امارات اعلام کرد به دانشجویان ممتاز ویزای اقامت طلایی تا 10 سال ارائه می دهد. ویزای دانشجویی درحالت عادى یک ساله است پس از ارائه مدرک رسمی دال بر ادامه تحصیل صادر شده توسط یکی از موسسات آموزش عالی در امارات قابل تمدید است.

همچنین امارات به «دانش آموزان ممتاز» دبیرستانی، هم اقامت طلایی اعطا می کند، اگر دانش آموز در مقطع متوسطه باشد و رتبه بالایی کسب کرده باشد می تواند ویزای اقامت برای یک دوره پنج ساله بدون ضامن دریافت کند.

ویزای طلایی برای دسته خاصی از اتباع خارجی مقیم امارات و یا مایل به ورود به آن اقامت طولانی مدت فراهم می کند و آنها را قادر می سازد بدون نیاز به ضامن یا میزبان زندگی، کار، سرمایه گذاری و تحصیل کنند. 

 

 

الشرق: برنامه ریزی مصر برای افزایش 8 درصدی تولید گاز طبیعی

مصر قصد دارد با کمک شرکت‌های خارجی تولید گاز طبیعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مصر قصد دارد تولید گاز طبیعی در این کشور را در سال مالی آینده (۲۰۲۴- ۲۰۲۵) حدود ۸ درصد افزایش دهد تا بتواند میزان گاز تولیدی خود را روزانه به میانگین 5.7 میلیارد فوت مکعب برساند. هم اکنون تولید گاز این کشور 5.3 میلیارد فوت مکعب است.

بر اساس آمار و ارقام استخراج شده از داده‌های سازمانی، تولید گاز طبیعی در مصر در سال گذشته با کاهش همراه بود و با ثبت رقمی معادل 59.29 میلیارد متر مکعب به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۷ رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به صورت سالانه حدود 11.5 درصد کاهش نشان داد.

 

 

خبرگزاری رسمی عراق: ممنوعیت واردات سیب زمینی  به عراق

 شورای وزارتی اقتصاد عراق واردات 6 محصول را به دلیل وجود آن در کشور ممنوع کرد.نشست شورای وزارتی اقتصاد عراق به ریاست فؤاد حسین، معاون نخست وزیر عراق و با حضور وزیر برنامه ریزی، وزرای دارایی، کشاورزی، صنعت، کار و امور اجتماعی، دبیرکل هیئت دولت، رئیس کل بانک مرکزی، معاون وزیر نفت و مشاور امور اقتصادی و حقوقی نخست وزیر برگزار شد. 

اعضای شورای وزارتی اقتصاد عراق برای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان، واردات محصول سیب زمینی  را به دلیل تولید در داخل کشور به مدت یک سال ممنوع کردند. همچنین واردات محصولات خیار، پیاز، کدو، هندوانه و خربزه به دلیل تولید در داخل کشور ممنوع شد.

 

 

النهار: کاهش 14.4 درصدی سود آرامکو 

 سود شرکت نفت عربستانی «آرامکو» در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته با 14.4 درصد کاهش به 27.3 میلیارد دلار رسید. این مقدار، کمتر از پیش بینی‌های سود سه ماهه به میزان 28.3 میلیارد دلار است.

آرامکو در توضیحی برای بازار اوراق بهادار عربستان «تداول» اعلام کرد که علت اصلی کاهش سود خالص در درجه اول، کاهش حجم فروش نفت خام، افت حاشیه سود در مشاغل پالایشی و شیمیایی، کاهش تامین مالی و دیگر درآمدها است.

سود شرکت آرامکو در سه ماه آخر سال گذشته، نیز با کاهش درآمدها در نتیجه تاثیر کاهش قیمت نفت خام و حجم نفت فروخته شده و افت حاشیه سود مشاغل پالایشی و شیمیایی، 18 درصد کاهش یافت.

 

 

الصباح: تلاش برای افتتاح شعبه بانک چین در عراق

شورای بازرگانی عراق و چین سعی دارد شعبه ای از بانک چین را در عراق افتتاح کند.

حیدر الربیعی، رئیس این شورا گفت که عراق سومین شریک تجاری چین با حجم تبادل 54 میلیارد دلار در سال گذشته است.

وی افزود که ارزش فروش نفت از عراق به چین از طریق توافقنامه امضا شده میان طرفین از 100 هزار به 150 هزار بشکه افزایش یافته است.

وی توضیح داد که دولت چین از طریق بانک این کشور، شراکت‌هایی را میان بانک‌ها از طریق «ویزا کارد، ‌الیپی، و وی چت» ایجاد کرده است به گونه‌ای که شهروند عراقی‌ای که با چین کار می‌کند می‌تواند کارت خود را از طریق پلتفرمی که سفارت در بانک مرکزی چین راه انداخته فعال کند و یا تاجر عراقی مبالغی را از طریق ویزا کارد بپردازد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها