|

بیانیه ارتش اسرائیل/ پشت‌پرده عقب‌نشینی اسرائیل در جنوب غزه چیست؟

پس از آنکه ارتش اسرائیل در اوایل روز یکشنبه، اعلام کرد از شهر خان یونس در جنوب غزه عقب‌نشینی کرده است، رسانه‌های عبری و بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر تسلیم شدن اسرائیل در برابر فشار آمریکا درخصوص لزوم آتش‌بس و انعقاد قرارداد تبادل اسرا منتشر کردند.

بیانیه ارتش اسرائیل/ پشت‌پرده عقب‌نشینی اسرائیل در جنوب غزه چیست؟

به گزارش شبکه شرق، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص»، به نقل از افسران ارشد ارتش اسرائیل نوشت که عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه، به دلیل خستگی رزمی بوده، نه به نشانه حسن‌نیت نسبت به مذاکرات آزادی گروگان‌ها.

افسران همچنین تاکید کردند که این درک وجود دارد که تعداد زیادی نیرو در غزه بی‌فایده است و بدون پیشروی در مواضع جدید رزمی، این امر برای جان سربازان خطرناک خواهد بود.

این فرماندهان نظامی گفتند که عقب‌نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب نوار غزه نیز به دلیل «فرسودگی توانایی‌های رزمی و اطلاعاتی در منطقه است و نه به عنوان یک گام اعتمادساز برای آمادگی درخصوص عزیمت هیات مذاکره‌کننده به قاهره در تلاش برای ترویج تبادل اسیران».

به نوشته این روزنامه، رهبران نظمی اعلام کردند که عقب‌نشینی تنها بر اساس ملاحظات عملیاتی بوده است که با واقعیت امنیتی روی زمین سازگار است.

آنها گفتند: «این عقب‌نشینی اجرای درخواست آمریکایی‌ها نبود، زیرا انتظار می‌رود از این پس نیروها بر بمباران‌های غافلگیرانه در منطقه (جنوب نوار غزه) تمرکز کنند، در حالی که عملیات زمینی در شمال نوار غزه ادامه خواهد داشت.»

پس از آنکه ارتش اسرائیل در اوایل روز یکشنبه، اعلام کرد از شهر خان یونس در جنوب غزه عقب‌نشینی کرده است، رسانه‌های عبری و بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر تسلیم شدن اسرائیل در برابر فشار آمریکا درخصوص لزوم آتش‌بس و انعقاد قرارداد تبادل اسرا منتشر کردند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه اسرائیل نیز اوایل یکشنبه، اعلام کرد که خروج نیروهای ارتش از خان یونس به منظور آماده شدن برای «ماموریت رفح» است.

با وجود هشدارهای بین‌المللی مبنی بر اینکه این اقدام ممکن است منجر به کشتار بسیاری از غیرنظامیان شود، اسرائیلی‌ها بر حمله به رفح اصرار دارند و مدعی‌اند بدون آن نمی‌توانند در جنگ غزه پیروز شوند.

در سوم دسامبر ۲۰۲۳، ارتش اسرائیل به امید بازپس گیری گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس به خان یونس حمله کرد، اما بدون دستیابی به هدف خود شهر را ترک کرد.

رادیو ارتش اسرائیل روز یکشنبه، گزارش داد که تنها یک تیپ در نوار غزه باقی مانده است، تیپ «ناحال» که مسؤول تامین امنیت کریدوری است که ارتش برای قطع ارتباط شمال نوار غزه از جنوب ایجاد کرده است تا از بازگشت آوارگان به غزه جلوگیری کند.

بیانیه ارتش اسرائیل درباره تدابیر نظامی

ارتش اسرائیل در راستای رویارویی با حزب‌الله لبنان در سراسر مرزها مدعی «آمادگی خود را برای حرکت از دفاع به حمله» شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، اعلام کرد که «در روزهای اخیر، مرحله دیگری از آمادگی‌های فرماندهی شمال برای جنگ تکمیل شد».

ارتش اسرائیل مدعی شد: «اقدامات لجستیکی امکان جذب فوری نیروهای ذخیره در مواقع اضطراری و رسیدن آنها به خط مقدم با تمام تجهیزات لازم برای درگیری را در مدت کوتاهی فراهم می‌کند.»

در بیانیه ارتش آمده است: «فرماندهان یگان‌های نظامی عادی و ذخیره آماده هستند تا ظرف چند ساعت همه نیروهای مورد نیاز را احضار و تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار دهند و سپس آنها را برای انجام وظایف پدافندی و تهاجمی به خط مقدم انتقال دهند.»

همزمان با حملات اسرائیل به غزه، حملات متقابل تقریباً روزانه در سراسر مرز لبنان و اسرائیل بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل انجام می‌شود.

به گفته یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان، اسرائیل حملات هوایی را به استان بقاع در شرق لبنان انجام داد. ارتش اسرائیل ساعاتی پس از سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی در جنوب لبنان، دست به این بمباران زد.

از سوی دیگر، حزب‌الله از شهادت یکی از رزمندگان خود در نبردهای مرزی جنوبی خبر داد و افزود که فرد شهیدشده «عبدالامیر حسن حلاوی- علی الرضا» (۴۸ ساله) اهل شهرک کفرکلا است.

به گفته ارتش اسرائیل، ۱۰ سرباز و هشت غیرنظامی در سمت اسرائیل بر اثر حملات از لبنان کشته شده‌اند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها