|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| نوزدهم فروردین

روایتی از کاندیداتوری چهره‌های مطرح در انتخابات ریاست‌جمهوری

هاشمی رفسنجانی روز نوزدهم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد مساله کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری و گفت‌‌و‌گوها در این حوزه نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از کاندیداتوری چهره‌های مطرح در انتخابات ریاست‌جمهوری

آقاى [حسین] مرعشى، نماینده کرمان آمد. گفت، دیروز با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، ملاقات داشته و این‌گونه به دست آورده که آقاى خاتمى، تصمیم به نامزدی دارد، ولى سیاست تبلیغى تشنه‌ کردن مردم را اجرا مى‌کنند. فقط نگران کم‌شدن آرا است و مى‌خواست بفهمد که جناح مقابل، چه کسى را نامزد مى‌کند.

آقاى [عبدالرضا] ایزدپناه، معاون [اجتماعی] آقاى [سیدمحمود هاشمی] شاهرودى، رئیس قوه قضائیه آمد. گفت، بنا دارند که ملى‌مذهبى‌ها را به طور جد تعقیب نمایند. گفتم، در مورد اتهامات آقاى [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش]، بررسى مجدد کنند. از آثار قرآنی من تمجید کرد. آقاى [محمدرضا] مظلومى، جانبازى که از دو چشم نابینا شده و رئیس فدراسیون ورزشى نابینایان است، براى گرفتن حقش از شهردارى تهران که زمین ملکى پدرش را در طرح قرار داده، آمد و نیز براى ورزش نابینایان استمداد کرد. به آقایان [مرتضی] الویرى، [شهردار تهران] و [مصطفی] هاشمى‌طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی] توصیه کردم.

آقایان [محمد] شفیعى و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری]، سؤالاتى داشتند و گفتند، خیلى‌ها منتظرند که شما نامزد بشوید که مأیوس‌شان کردم. گفتند، آقاى [علی] یونسى، [وزیر اطلاعات] هم کم‌کم تعدیل شده است. عصر آقاى على لاریجانى، [رئیس سازمان صداوسیما] آمد؛ براى انتخابات، با توجه به تقویت احتمال شرکت آقاى [سیدمحمد] خاتمى، براى دو حالت آمدن و نیامدن، مذاکره و پیشنهاد داشت.

آقایان [محمدجواد] ایروانی و [کاظم] نجفی‌علمی، [اعضای کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمدند. گفتند، احتمال دارد یک نفر از گروه آنها نامزد شود؛ مثلاً آقاى قاسمى یا نجفى‌علمى. آقاى ایروانى از اوضاع عراق گفت؛ از کربلا برگشته است. آقاى [سیدنیازحسین] نقوى از دادگاه انقلاب قم آمد. خطبه‌هاى جمعه من در موضوع عدالت اجتماعى را به صورت کتاب در آورده و به اردو هم ترجمه کرده است. اجازه گرفت که کلید قرآن را نیز به اردو ترجمه کند. گفت، سخت‌گیرى در مورد آیت‌الله منتظرى صحیح نیست، باید مدارا شود.

آقاى مصطفى پورمحمدى، [معاون سابق وزیر اطلاعات] آمد. در مورد بازداشت‌هاى اخیر و انتخابات [ریاست‌جمهوری] و آقاى [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات]، صحبت کرد؛ مخالف با آمدن آقاى فلاحیان [برای انتخابات] است. دادگاه انقلاب، اعلام کرد که سى نفر دیگر از ملى‌مذهبى‌ها را به اتهام قصد براندازى، دستگیر کرده‌اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها