|

العالم فی 60 ثانیة

از اولین تظاهرات علیه قیمت بنزین در عراق تا افزایش اشتغال زنان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،صوت العراق، الامارات الیوم، الشرق، العربی الجدید و خبرگزاری رسمی عراق.

از اولین تظاهرات علیه قیمت بنزین در عراق تا افزایش اشتغال زنان

علی پاکزاد- بر اساس این گزارش، امارات  در 12 شاخص از 13 شاخص درج شده در این گزارش که تامین مالی پروژه‌های کارآفرینی، سهولت دسترسی به منابع مالی، سهولت ورود به بازارها، زیرساخت‌های تجاری و حرفه‌ای، تحقیق و توسعه و انتقال دانش است، رتبه اول جهانی را به خود اختصاص داده است. 

 

الامارات الیوم: 

رتبه اول امارات در جهان در گزارش "نظارت جهانی کارآفرینی 2024"

امارات برای سومین سال متوالی در گزارش جهانی کارآفرینی مانیتور (GEM) برای سال 2023/2024 رتبه اول را در جهان کسب کرد که در آن این کشور امتیاز 7.7 را به نام خود ثبت کرد که برای اولین بار این رکورد ثبت شده است. 

بر اساس این گزارش، امارات  در 12 شاخص از 13 شاخص درج شده در این گزارش که تامین مالی پروژه‌های کارآفرینی، سهولت دسترسی به منابع مالی، سهولت ورود به بازارها، زیرساخت‌های تجاری و حرفه‌ای، تحقیق و توسعه و انتقال دانش است، رتبه اول جهانی را به خود اختصاص داده است. 

 

صوت العراق: 

اولین تظاهرات علیه قیمت بنزین در عراق

در اولین تظاهرات در نوع خود در عراق، شهر بصره پنج شنبه شب شاهد تظاهرات گسترده ای در مخالفت با تصمیم افزایش قیمت بنزین در کشور بود و خیابان ها شاهد تجمع معترضانی بود که با سر دادن شعارهایی خواستار لغو آن شدند. تصمیمی که آنها آن را ضربه ای به طبقات فقیر و متوسط می دانند و تئاهر کنندگان  تهدید به انتقال تظاهرات به.میادین نفتی و بنادر که مرکز اصلی صنایع نفت است،کردند.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق دو روز گذشته از افزایش قیمت بنزین در این کشور خبر داد وگفت که قیمت بنزین بهبود یافته به 850 دینار در هر لیتر و قیمت بنزین سوپر به 1250 دینار در هر لیتر افزایش یافته است. العوادی افزود که این قیمت ها از ماه مه 2024 اجرایی می شود.

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

انتقال اولین محموله ترانزیت در عراق با سیستم "آسیکودا"

سازمان گمرک عراق از ارسال اولین محموله ترانزیت این کشور با سیستم ترانزیتی «آسیکودا» از بندر ام قصر به گذرگاه مرزی طریبیل خبر داد.

این سازمان تأکید کرد که این محموله شامل 10 کانتینر با وزن 200 تن مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی بوده که از مبدأ مالزی به بندر ام قصر و از آنجا به گذرگاه طریبیل و سپس کشور اردن منتقل شده است.

این سازمان تأکید کرد که آماده ارائه همه تسهیلات لازم با شفافیت کامل برای موفقیت در اجرای طرح توسعه ترانزیت میان عراق و کشورهای همسایه با اجرای سیستم آسیکوداست.

آسیکودا (ASYCUDA) سیستم رایانه ای تصفیه اموال گمرکی و آمارگیری است که از سوی سازمان تجارت ملل متحد «انکتاد/ UNCTAD» برای کشورهای جهان به ویژه کشورهای رو به توسعه پیشنهاد شده است.

 

العربی الجدید:

 کاهش نرخ زاد و ولد درمصر

هاله سعید، وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی مصر، از کاهش 46 درصدی رشد جمعیت در این کشور در فاصلۀ سال‌های 2017 تا 2023 خبر داد.

سعید اعلام کرد که نرخ زادوولد در مصر در سال 2017 معادل 2.6 درصد بوده که در سال 2023 به 1.4 درصد رسیده که کم‌ترین میزان در 50 سال گذشته است.

سعید اعلام کرد که تعداد زاد و ولدها در مصر در سال 2023 حدود 2 میلیون بوده که نسبت به سال 2022 کاهش 7 درصدی و در مقایسه با سال 2018 کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد.

وی این کاهش را دستاورد تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ زاد و ولد در چارچوب پروژه ملی توسعه خانواده مصری دانست.

 

الشرق:

نرخ بیکاری در عربستان در پایین‌ترین میزان با افزایش اشتغال زنان

نرخ بیکاری عربستان در چهارمین سه‌ماهه سال 2023 با افزایش نسبت اشتغال زنان به علت توسعه بخش غیر نفتی، به کمترین میزان خود رسیده است.

مرکز آمار عربستان اعلام کرد که نسبت بیکاری در کشور در پایان سه ماهه چهارم سال 2023 به 7.7 درصد رسیده که به برنامه سند چشم‌انداز 2030 نزدیک است. در این سند تحقق نرخ بیکاری 7 درصدی در پایان 2023 هدف‌گذاری شده بود.

نرخ بیکاری در زنان با 2.6 درصد کاهش نسبت به سه ماه سوم، به 13.7 درصد کاهش یافته که کمترین میزان از زمان ارائه آمار در عربستان است.

نرخ بیکاری در مردان نیز در این بازه زمانی 4.6 درصد بوده که با سه ماه پیش از آن تفاوتی نداشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها