|

العالم فی 60 ثانیة

از استفاده از نفوذ برای آزادی اسیران تا توقف بهره‌برداری از 50 درصد زمین‌های قابل کشت در عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،روسیا الیوم، الجزیره ، الفرات نیوز، الصباح و النهار.

از استفاده از نفوذ برای آزادی اسیران تا توقف بهره‌برداری از 50 درصد زمین‌های قابل کشت در عراق

علی پاکزاد- می الخلایله کارمند یکی از شرکت های گردشگری و مسافرتی است و علیرغم سابقه کار و تجربه بیش از 5 ساله، ماهانه 320 دینار معادل 451 دلار حقوق دریافت می کند.

الجزیره: سایه گرانی بر سر مردم اردن 

 مردم اردن با توجه آنکه 80 درصد از نیازهای غذایی شان از خارج تامین می شود؛ در سایه تداوم جنگ در نوار غزه و تنش های امنیتی در تنگه باب المندب، به شدت نگران تاثیر هزینه های حمل و نقل و به تبع آن افزایش قیمت ها بر زندگی روز مره خود در ماه مبارک رمضان هستند.

می الخلایله کارمند یکی از شرکت های گردشگری و مسافرتی است و علیرغم سابقه کار و تجربه بیش از 5 ساله، ماهانه 320 دینار معادل 451 دلار حقوق دریافت می کند.

وی تصریح کرد: تنها چیز ثابت در معادلات اقتصادی اردن حقوقی است که افراد دریافت می کنند در حالی که قیمت ها به سرعت در حال افزایش است .

 

 

النهار: درخواست استفاده از نفوذ برای آزادی اسیران

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل  اعلام کرد که ساره نتانیاهو، همسر نخست وزیر پیامی شخصی به «موزه بنت ناصر» مادر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای آزادی گروگان های نزد حماس در غزه فرستاده است.

همسر نتانیاهو از موزه بنت ناصر خواست بخاطر ماه رمضان و با استفاده از نفوذ بسیار خود برای آزادی اسیران صهیونیست که در دست حماس تلاش کند و این تلاش را مشارکتی تعیین کننده در بازگشت آنها، نور امیدی برای خانواده شان و گامی مهم به سمت صلح توصیف کرد.

ساره نتانیاهو در پیام به موزه بنت ناصر گفت که نظر و نفوذ او ممکن است تا حد زیادی بر وضعیت این اسیران تاثیر بگذارد و خواستار اتخاذ موضعی در مخالفت با این اقدامات شد.

 

 

الصباح: توقف بهره‌برداری از 50 درصد زمین‌های قابل کشت در عراق 

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد کمبود آب در چهار سال گذشته موجب عدم بهره برداری بیش از 50 درصد از زمین های قابل کشت کشور شده است.

علی حمود الشمری مدیرکل اداره زمین های کشاورزی در وزارت بهداشت عراق گفت کل زمین های قابل کشت کشور چیزی حدود 13 میلیون هکتار برآورد شده اما کم آبی های چهار سال گذشته، موجب اختلال در بهره برداری از 6 میلیون و 750 هزار هکتار آن شده است.

الشمری همچنین افزود واگذاری زمین ها به استانداری ها مشکلات زیادی را به وجود آورده که از جمله آن می توان به اختلافات و درگیری ها بین کشاورزان اشاره کرد.

 

 

روسیا الیوم: مذاکرات عربستانی ها برای خرید باشگاه موناکو فرانسه

 پس از آنکه باشگاه موناکو فرانسه، چند هفته پیش توسط مالکان روسی این باشگاه  که 65 درصد از سهام آن را در اختیار دارند؛ به فروش گذاشته شد، رادیو مونت کارلو  تایید کرد عربستان سعودی در حال انجام مذاکرات برای خرید این باشگاه فرانسوی است.

عربستان سعودی مذاکراتی را با مالکان این باشگاه فرانسوی آغاز کرده تا در دوره آینده سهام این تیم را به دست آورد و به نظر می رسد این  مذاکرات از چند روز پیش بین دو طرف در موناکو آغاز شده بود ضمن آنکه طرف سعودی در برخی از املاک متعلق به خانواده سلطنتی فرانسه در موناکو سرمایه گذاری هایی انجام داده است.

 

 

الفرات نیوز: اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه در راه غزه از قبرس 

در اولین محموله کمک های بشردوستانه که از راه دریا به غزه اعزام می شود، یک کشتی از قبرس راهی نوار غزه شد.

لورا لانوزا سخنگوی سازمان امدادرسانی اسپانیایی «OPEN ARMS» گفت این کشتی حامل 200 تن کمک های بشردوستانه است و از بندر لارناکا در قبرص به نوار غزه فرستاده شد

شایان ذکر است که کمیسیون اروپا، امارات، امریکا و قبرص در شنبه گذشته بیانیه ای مشترکی پیرامون فعال سازی گذرگاه دریایی برای ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه منتشر کردند.

نیکوس کریستودولیدس رئیس جمهور قبرس روز جمعه تصریح کرد که هدف از ایجاد گذرگاه دریایی تسریع در انتقال کمک های بشردوستانه به نوار غزه و کاهش فشارها بر راه های زمینی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها