|

دور دنیا در یک دقیقه

افشای خبر بستری بودن وزیر دفاع آمریکا/ آستین؛ مسئولیت مخفی‌کاری با من است، عذر می‌خواهم

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

افشای خبر بستری بودن وزیر دفاع آمریکا/ آستین؛ مسئولیت مخفی‌کاری با من است، عذر می‌خواهم
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا سری به کمپین تبلیغاتی ترامپ در آیوا می‌زنیم. او همچنان در موافق حمل اسلحه است. سپس به استرالیا می‌رویم و علت حذف برخی محتواها را در شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کنیم و در آخر به هشدار ناسا درباره ماه گوش می‌دهیم.

 

ترامپ: تیراندازی پِری را فراموش کنید و جلو بروید!

دونالد ترامپ که برای کمپین انتخاباتی خود در آیوا به سر می‌برد در جمع هواداران خود گفت از ماجرای تیراندازی در پری عبور کنید. مشکل اسلحه نیست. مشکل جای دیگر است.

۳۶ ساعت پیش از سخنرانی ترامپ، در مدرسه‌ای در پری از ایالت آیوا، در اثر تیراندازی یک دانش‌آموز کشته و هفت نفر دیگر زخمی و مجروح شدند.

ترامپ ضمن همدردی با خانواده بازماندگان و آسیب‌دیدگان گفته باید از این حادثه عبور کرد و جلو رفت. مشکل آمریکا، ماریجوانا و جامعه اقلیت‌های جنسی هستند نه اسلحه. 

 

جنگ غزه؛ حذف محتوای افراطی از شبکه‌‌های اجتماعی استرالیا

از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و اوج گرفتن جنگ غزه، بیش از هزار و ۳۰۰ پست منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی استرالیا حذف شده است. 

دولت استرالیا با هدف کاهش خشونت و کنترل افراطی‌گرایی به حذف محتواهای تحریک‌کننده دستور داده است.

مطالعات نشان می‌دهد پیش از درگیری اخیر حماس و اسرائیل هم محتوای افراطی در شبکه‌های اجتماعی بود، اما جنگ غزه به آن دامن زده و بروز آن را بیشتر کرده است.

 

زمین‌گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ در آمریکا

ناظران صنعت هواپیمایی آمریکا دستور زمین‌گیر شدن تعدادی از هواپیماهای بوئینگ مکس ۹ را صادر کرده اند. نقص فنی این مدل‌ها باعث زمین‌گیر شدن آنها شده است.

فرود اضطراری یکی از این مدل هواپیماها پس از ۸ دقیقه پرواز و جدا شدن قطعه‌ای از بدنه از سمت چپ کابین در پرواز پورتلند به انتاریو باعث اقدام فوری و زمین‌گیر شدن ۱۷۱ فروند ماکس ۹ شده است.

در سال ۲۰۱۹ چین نخستین کشوری بود که پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ را متوقف کرد. مدل ماکس بوئینگ از نخستین روز پرواز تا کنون حواشی متعددی داشته اند.

 

هشدار ناسا؛ هجوم ماه‌نوردها برای ماه خطرناک است

سازمان فضایی ملی آمریکا هشدار می‌دهد انفجارهای فکرنشده و همچنین فرود انواع ماه‌نورد روی کره ماه می‌تواند ادامه حیات منابع آن را به خطر بیاندازد.

مدتی است فعالیت‌های فضایی با اهداف علمی و تجاری روی کره ماه زیاد شده است. اما اگر این فعالیت‌ها محتاطانه و کنترل شده نباشد خاصه به منابع یخی ماه آسیب می‌زند.

برخی از کشورها با هدف شناسایی مریخ ماموریت‌هایی را روی کره ماه طراحی کرده اند. این ماموریت‌ها واکنش مراکز علمی را در پی داشته است؛ بهره‌برداری از منابع محدود ماه صدمات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

 

وزیر دفاع آمریکا: مسئولیت مخفی‌کاری با من است

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید مسئولیت مخفی‌کاری بستری شدن یک هفته‌ای در بیمارستان را می‌‌پذیرد. او از روز اول سال نو در مرکز درمانی نظامی والتر رید بستری شده است.

این اتفاق در پی عوارض یک روش انتخابی پزشکی در فرایند درمان رخ داده و پس از پنج روز مخفی‌کاری درباره آن صحبت شده است. آستین ۷۰ ساله است.

لوید آستین در واکنش به اعتراض‌ها می‌گوید مسئولیت با من است و می‌پذیرم که باید اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت. پنتاگون همچنان اطلاعاتی درباره جزییات این ماجرا بروز نمی‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها