|

دور دنیا در یک دقیقه

رای پارلمان دانمارک: هتک حرمت کتاب‌های مذهبی ممنوع است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

رای پارلمان دانمارک: هتک حرمت کتاب‌های مذهبی ممنوع است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به پارلمان دانمارک می‌رویم که توهین به کتاب‌های مذهبی را ممنوع کرده است. سپس به مسافران قطارها در غرب لندن سر می‌زنیم که گرفتار اختلال رفت و آمد شده اند. در آخر هم خبری از ایکس می‌خوانیم.

 

دانمارک؛ ممنوعیت هتک حرمت کتاب‌های مذهبی

سرانجام پس از بحث و جدل‌های فراوان نمایندگان مجلس دانمارک به ممنوعیت بی‌احترامی به کتاب‌های مذهبی رای دادند. این اتفاق پس از قرآن‌سوزی در دانمارک و سوئد رخ داده است.

در متن طرح مورد مناقشه به مواردی مثل سوزاندن، پاره کردن، زیر پا گذاشتن و خاک پاشیدن روی قرآن، تورات و انجیل به عنوان توهین اشاره شده است.

اگر کسی یکی از این موارد را مرتکب شود، حداکثر دو سال زندان و یا جریمه نقدی در انتظارش است. مخالفان معتقدند این قانون، آزادی بیان را محدود می‌کند و دانمارک نباید به آن افتخار کند.

 

آمریکا؛ یهودستیزی در دانشگاه‌ها و بی‌واکنشی روسا

رفتارهای یهود ستیزانه در دانشگاه‌های آمریکا پس از جنگ اسرائیل و حماس در غزه دردسر بزرگی برای روسای برخی دانشگاه‌ها درست کرده است. 

روسای سه دانشگاه هاروارد، MIT و پنسیلوانیا راهی کنگره شده اند تا درباره عدم واکنش خود نسبت به برخی اظهارات یهود ستیزانه مثل فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان پاسخ دهند.

این سه مسئول جواب دندان‌گیری نداده و گفته اند این اظهارات تنها در حد حرف بوده و هرگاه به عمل تبدیل شود، آنها مقابله خواهند کرد! اما کنگره این پاسخ‌ها را طفره‌آمیز ارزیابی کرده است.

 

کودکان بدون دخانیات؛ هشدار درباره تبلیغات آنلاین ویپ‌ها

مرکز خیریه بین‌المللی کودکان بدون دخانیات هشدار می‌دهد میلیون‌‌ها جوان و نوجوان در سراسر جهان در معرض تبلیغات آنلاین سیگارهای الکترونیک هستند.

در گزارشی می‌خوانیم تبلیغ ویپ‌ها بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بار در شبکه‌‌های اجتماعی دیده شده است و این یعنی تهدید سلامت جوانان زیر ۲۵ سال.

این مرکز معتقد است کمپانی‌های تولید سیگارهای الکترونیک رسانه‌های اجتماعی را با تبلیغات خود بمب‌باران می‌کنند و باعث افزایش تمایل جوانان به دخانیات به بهانه سیگارهای الکترونیک می‌شوند.

 

بریتانیا؛ حبس مسافران در سرما و تاریکی در قطارها

روز پنجشنبه مسافران خطوط ریلی بریتانیا در غرب لندن در سرما و تاریکی و هرج و مرج گیر افتاده اند. کابل‌های معیوب شبکه ریلی کار دست مسئولان قطارها داده است.

گزارش‌ها می‌گویند تمامی قطارها در حد فاصل لندن به پدینگتون و ریدینگ متوقف بوده و اختلال آنها حتی به ایستگاه‌های دیگر هم منتقل شده است.

این اتفاق باعث شده فرودگاه هیتروی لندن هم با شلوغی و تراکم مسافرانی که نتوانسته اند پس از فرود خود را به مقصد برسانند، مواجه شود.

 

شبکه اجتماعی ایکس؛ ثبت نام ۱۰ میلیون کاربر؟

لیندا یاکارینو مدیر اجرایی شبکه اجتماعی ایکس/توییتر ادعا می‌کند در ماه دسامبر فقط ۱۰ میلیون کاربر جدید در این پلتفرم ثبت نام کرده اند!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایکس تا پایان سال در معرض خطر از دست دادن ۷۵ میلیون دلار تبلیغات است. بسیاری از شرکت‌ها پس از انتشار پست‌های یهود ستیزانه در حال خروج از ایکس هستند.

ایلان ماسک در ماه ژوئیه گفته بود ایکس ۵۴۰ میلیون کاربر ماهانه دارد. اما آنها تا کنون آمارهای جزیی از ورود و خروج کاربران را به این شبکه منتشر نکرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها