|

دور دنیا در یک دقیقه

یادآوری فاجعه هیروشیما، مجوز اکران اُپنهایمر در ژاپن صادر شد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

یادآوری فاجعه هیروشیما، مجوز اکران اُپنهایمر در ژاپن صادر شد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا به بولونیا در ایتالیا می‌رویم و نگاهی به برج کج گاریسندا می‌اندازیم. سپس راهی ملبورن استرالیا می‌شویم و از دادگاه یک نوجوان معتاد به شر‌ط‌بندی خبر می‌گیریم. در آخر هم سری به ایالات متحده و چالش‌هایش می‌زنیم.

 

ایتالیا؛ برج کج بولونیا در خطر ریزش

برج کج بولونیا همچون برج کج پیزا یکی از نمادهای فرهنگی و هنری در ایتالیا به شمار می‌رود. کارشناسان هشدار می‌‌دهند این برج به سقوط و ریزش نزدیک است و باید تعمیر شود.

علت کج بودن برج گاریسندا، حرکت زمینی است که این برج روی آن سوار شده است. هردار بولونیا می‌گوید تعمیرات گاریسندا ۱۰ سال طول می‌‌کشد و حدود ۲۰ میلیون یورو هزینه دارد. 

به تازگی پروژه‌ای برای تعمیر و بازسازی این برج در بولونیا کلید خورده است. مسئولان شهری از مدت‌ها قبل مناطق اطراف این برج را برای حفظ امنیت محصور کرده اند.

 

ژاپن؛ سرانجام اوپنهایمر اکران می‌شود

بالاخره پس از بحث و جدل‌های فراوان فیلم مهم اوپنهایمر در ژاپن و در سینماهای این کشور اکران خواهد شد؛ فیلمی درباره خالق بمب هسته‌ای. 

نام بمب هسته‌ای که می‌آید، تن و بدن ژاپنی‌ها می‌لرزد و آنها را یاد وقایع جنگ جهانی دوم و هیروشیما و ناگازاکی می‌اندازد. این فیلم هم ارجاعاتی به این وقایع دلخراش دارد و برای ژاپنی‌ها دردناک است.

با همه این حرف‌ها و با توجه به اهمیت تاریخی این فیلم سرانجام پخش‌کننده‌های ژاپنی رضایت داده اند اوپنهایمر اکران شود. ناگفته نماند شکلک‌هایی هم که در فضای مجازی با قارچ‌های انفجار هسته‌ای ساخته شد، در تعویق اکران اوپنهایمر در ژاپن بی‌تاثیر نبود.

 

استرالیا؛ شرط‌بندی کودک معتاد به قمار و جریمه بار

دادگاهی در ملبورن استرالیا یک بار را به دلیل شرط بندی نوجوانی ۱۶ ساله جریمه کرده است. این نوجوان با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار قمار کرده و البته بدهی ۱۰۰ هزار دلاری هم داشته است!

دادگاه مبلغ ۱۵ هزار دلار برای میخانه‌ای که شر‌طبندی در آن اتفاق افتاده است، در نظر گرفته است. این دادگاه ماجرای اعتیاد پسربچه به قمار را هم بررسی می‌کند.

مادر این پسر مجبور شده خانه‌‌اش را بفروشد تا باخت‌های پسرش را جبران کند. این مادر بارها برای ترک دادن پسرش از شرط‌بندی اقدام کرده، اما هنوز موفق نشده این عادت را از پسرش بگیرد.

 

آمریکا؛ افزایش سقط جنین خارج از ایالت‌های ممنوع

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد پس از لغو سراسری حق سقط جنین، خروج شهروندان از ایالت‌های ممنوع افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اگر در سال ۲۰۲۰ یک نفر از ۱۰ نفر برای سقط جنین در برخی از ایالت‌هایی که عمل سقط به سختی در آنها انجام می‌شود، خارج می‌شده، حالا این عدد به یک از پنج رسیده است.

در حال حاضر و پس از لغو سراسری، عمل سقط جنین در ۱۴ ایالت آمریکا ممنوع است. مسئولان ایالت ایلی‌نوی می‌گویند پس از لغو سراسری تعداد متقاضیانی که برای سقط جنین به این ایالت می‌آیند دو برابر شده است.

 

سیلیکون‌ولی؛ رد پای جاسوسی دولت‌‌‌ها از شهروندان

یکی از سناتورهای آمریکایی فاش می‌کند برخی از دولت‌ها با فرستادن نامه به کمپانی‌های اپل و گوگل خواستار دریافت داده‌هایی از گوشی‌های شهروندان خود هستند!

سناتور ران وایدن در نامه‌ای به دادگستری ایالات متحده این ادعا را مطرح کرده است. تاکید این سناتور بر پیام‌های اعلان پیامک و مشابه آن در گوشی‌های هوشمند است.

به نظر می‌رسد گوگل و اپل ناخواسته و با پیام‌های اعلان خود فرصتی را برای جاسوسی دولت‌ها از شهروندان به وجود می‌آورند. سناتور وایدن خواستار رفع این نقص و یا لغو آن شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها