|

نیویورک تایمز:

اظهارات بایدن بزرگ ترین تغییر لحن آمریکا در خصوص اسرائیل است

نشریه نیویورک تایمز روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که اظهارات جو بایدن رییس جمهور آمریکا نشان دهنده بزرگترین تغییر لحن آمریکا در مورد اقدامات اسرائیل در غزه از زمان آغاز جنگ در ۶ اکتبر است

اظهارات بایدن بزرگ ترین تغییر لحن آمریکا در خصوص اسرائیل است

 

به گزارش شبکه شرق، این نشریه آمریکایی افزود: اظهارات جو بایدن رییس جمهور آمریکا اختلاف واشنگتن و تل آویو را آشکار کرد و نشان دهنده بزرگترین تغییر لحن آمریکا در مورد اقدامات اسرائیل در غزه از زمان آغاز جنگ در ۶ اکتبر است.

جو بایدن اذعان کرد که رژیم اسرائیل به دلیل بمباران بی‌رویه و گسترده به نوار غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع حامیان مالی دموکرات‌ها در واشنگتن ادامه داد که اسرائیل با بمباران بی‌رویه غزه که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی شده است، حمایت جامعه بین المللی را از دست می‌دهد.

بایدن ۸۱ ساله آمریکا که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور کاندیدا شده است، در یک رویداد جمع آوری کمک‌های مالی در واشنگتن افزود : «آن‌ها در حال از دست دادن این حمایت هستند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: نتانیاهو باید کابینه خود را تقویت و تغییر دهد تا راه حلی بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند.

او اظهار کرد : کابینه کنونی، افراطی‌ترین کابینه است و راه حل دو کشوری را نمی‌خواهد. نتانیاهو نمی‌تواند در آینده به تشکیل دولت فلسطین نه بگوید. نتانیاهو باید تصمیم سختی بگیرد.

 

بایدن دوشنبه شب به وقت محلی نیز میزبان مراسمی به مناسبت جشن «حنوکا» یهودیان در کاخ سفید بود که در این مراسم بار دیگر بر حمایت خود از رژیم اسرائیل تاکید کرد و گفت: «گرمی و ارتباطی که من با جامعه یهودی حس می‌کنم غیرقابل انکار است. وقتی چند سال پیش گفتم برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید و من اسرائیلی هستم، به دردسر افتادم و از من انتقاد شد» .

وی در ادامه با بیان این ادعا که اگر اسرائیل وجود نداشت، یهودیان در جهان امنیت نداشتند، تاکید کرد: «به ارائه کمک نظامی (به اسرائیل) تا زمانی که از شر حماس خلاص شوند، ادامه می‌دهیم» .

رئیس جمهور آمریکا درباره طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطین علیه اسرائیل گفت: «همانطور که بعد از حمله گفتم تعهد من به امنیت مردم یهود و امنیت اسرائیل و حق وجودی آن به عنوان یک کشور مستقل یهودی تزلزل ناپذیر است. اگر اسرائیل وجود نداشت، هیچ یهودی در جهان امنیت نداشت.»

از سوی دیگر, نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی به اختلاف نظر میان کابینه وی و دولت آمریکا درباره جنگ غزه اعتراف کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنانی بار دیگر با تکرار توهم و رویای دور و دراز نابودی جنبش حماس گفت: ما درباره روز بعد از جنگ در غزه و نابودی حماس با واشنگتن اختلاف داریم.

نتانیاهو افزود: اجازه نمی‌دهم اسرائیل اشتباه اسلو را تکرار کند.

براساس یک گزارش افشا شده از نشست غیرعلنی کمیته دفاعی کنست، نتانیاهو دوشنبه شب همچنین گفته بود که قرارداد اسلو در مقایسه با عملیات طوفان الاقصی، اسرائیلی‌های بیشتری را قربانی کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها