|

دور دنیا در یک دقیقه

کریسمس، جشن سال نو و حقوق کارگران/ از خرید شکلات‌های بدنام پرهیز کنید!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کریسمس، جشن سال نو و حقوق کارگران/ از خرید شکلات‌های بدنام پرهیز کنید!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به مراسم قرعه‌کشی فوتبال جام‌ ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ در آلمان می‌زنیم که پخش صدای فیلم‌های پورن در آن حاشیه‌ساز شده است. در آخر هم سرمقاله روزنامه تلگراف را می‌خوانیم که تعجب چپ‌های بریتانیا را در پی داشته است.

 

پشت پرده بازی «روبلاکس»؛ عضو‌گیری برای گروه‌های افراطی

کودکی ۱۲ ساله و استرالیایی می‌گوید در بازی آنلاین روبلاکس بارها هدف پرسش‌هایی در زمینه مذهب و ایدئولوژی قرار گرفته است.

پلیس فدرال استرالیا می‌گوید با دنبال کردن ماجرای این کودک و دیگران متوجه شده است روبلاکس اسب تروای جذب کودکان در گروه‌های افراطی است. 

این پلتفرم آنلاین چندی پیش میزبان مجازی طرفداران اسرائیل و فلسطین بود. روبلاکس ۶۵ میلیون کاربر روزانه دارد که نیمی از آنها ۱۲ سال و یا کوچکتر هستند.

 

قرعه‌کشی یوفا ۲۰۲۴؛ چه کسی صدای فیلم‌های پورن را پخش کرد؟

مشابه ماجرایی که در برنامه بی‌بی‌سی و به سبب رویارویی دو تیم ولوز و لیورپول در جام حذفی در ماه ژانویه گذشته رخ داد، در مراسم قرعه‌کشی یورو ۲۰۲۴ در هامبورگ اتفاق افتاد؛ پخش صدای فیلم‌های پورن.

حاضران در سالن و مجری مراسم ابتدا این صداها را هنگام درآوردن قرعه گروه آلمان با حضور تیم‌های مجارستان، اسکاتلند و سوئیس شنیدند. سپس این اتفاق چند بار دیگر تکرار شد.

به نظر می‌رسد پخش صدای فیلم‌های پورن نوعی شوخی؟ برگزارکنندگان مراسم با تیم‌ها و حاضران باشد. تا این لحظه کسی مسئولیت این شوخی را به عهده نگرفته است. 

 

شکلات‌های بدنام؛ حقوق کارگران رعایت نمی‌‌شود

کریسمس و سال نو نزدیک است. گروه‌های فعال اجتماعی از مشتری‌ها می‌خواهند از خرید شکلات‌های بدنام پرهیز کنند. آنها محصول شرکت‌هایی هستند که حقوق کارگران مزارع کاکائو را رعایت نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۱۷ شرکت از مجموع ۸۲ شرکتی که مورد بررسی قرار گرفته اند، حقوق کافی به کارگران مزرعه‌های کاکائو پرداخت می‌کنند و کودکان را به کار نمی‌گیرند.

در این تحقیقات مشخص شده است نام کمپانی‌هایی مثل کدبری و مارس در میان شرکت‌های بدنام دیده می‌شود. حدود ۶۰ درصد کاکائوی جهان از غرب آفریقا تامین می‌شود. جایی که کودکان را به عنوان نیروی کار به خدمت می‌گیرند.

 

زنان باردار افغان؛ سنگ‌اندازی پاکستان و تعلل بریتانیا

خطر از دست رفتن جان و جنین در انتظار زنان باردار افغان گرفتار شده در پاکستان است. آنها واجد شرایط خروج از پاکستان و مهاجرت به بریتانیا هستند، اما در پاکستان گیر افتاده اند.

این زنان از دست طالبان به پاکستان پناه برده اند، اما هم دولت پاکستان همکاری‌های لازم را برای خروج انجام نمی‌دهد و پول کلان مطالبه می‌کند و هم بریتانیا در جایابی برای آنها تعلل می‌کند.

دولت پاکستان از چندی پیش اخراج افغان‌های غیرقانونی را آغاز کرده است. اگر این زنان راهی بریتانیا نشوند، در بازگشت به افغانستان با خطر از دست رفتن جان و جنین مواجه خواهند بود.

 

تمجید رهبر حزب کارگر بریتانیا از مارگارت تاچر!

سرمقاله روز یکشنبه روزنامه تلگراف بریتانیا تعجب بسیاری از شهروندان این کشور خاصه هواداران حزب کارگر را برانگیخته است. این سرمقاله نوشته کر استارمر، رهبر حزب کارگر است. 

او از خانم مارگارت تاچر چهره ویژه محافظه‌کاران تمجید می‌کند به این دلیل که تغییرات معناداری در عرصه سیاسی بریتانیا ایجاد کرده است. تاچر در دوران نخست‌وزیری خود به دلیل سیاست‌های راستگرایانه‌اش چهره خاطره‌انگیزی برای هواداران احزاب چپ نیست.

اما با همه این حرف‌ها رهبر حزب کارگر معتقد است او موفق شده ردپایی معنادار از خود در سیاست بریتانیا به جا بگذارد؛ همچون تونی بلر و کلمنت اتلی از حزب کارگر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها