|

غرب عضویتش در معاهده کنترل تسلیحات متعارف اروپا را تعلیق می‌کند

​مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا عضویت خود در «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» را به حالت تعلیق درمی‌آورد. همچنین متحدان اروپایی آمریکا در ناتو هم اعلام کردند که به طور رسمی مشارکت خود در این معاهده را به حالت تعلیق در می‌آورند.

غرب عضویتش در معاهده کنترل تسلیحات متعارف اروپا را تعلیق می‌کند

به گزارش شبکه شرق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز فدراسیون روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا خارج شد. آمریکا بر اساس حقوق خود تحت قوانین بین‌المللی، از هفتم دسامبر فعالیت تمامی وظایف خود و دیگر کشورهای عضو را به حالت تعلیق در می‌آورد.

در این بیانیه آمده است که تعلیق وظایف این پیمان با از میان برداشتن محدودیت‌هایی که بر برنامه‌ریزی، استقرار و تمرین‌های نظامی اثر می‌گذارند، به افزایش قدرت بازدارندگی و توان دفاعی ناتو کمک خواهد کرد.

با این وجود، سالیوان در ادامه گفت که واشنگتن همچنان خواهد کوشید تا با کاهش خطرات، پیشگیری از برداشت اشتباه، اجتناب از مناقشه و همچنین ایجاد اعتماد، ثبات و امنیت اروپا را تقویت کند.

علاوه بر این، شورای آتلانتیک شمالی، که در واقع هیئت حاکمه ناتو است، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: خروج روسیه از این معاهده تداوم مجموعه اقداماتی است که به طور سیستماتیک امنیت یورو آتلانتیک را تضعیف می‌کند.

کانادا نیز اعلام کرد که مشارکت خود در این معاهده را تعلیق می‌کند.

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» دیگر به تاریخ پیوسته است. این وزارتخانه با بیان اینکه نخستین تلاش برای خروج از این پیمان به ۲۰۰۷ بازمی‌گردد، اعلام کرد که این پیمان شدیداً مورد بی‌توجهی اعضای ناتو قرار گرفته و دیگر منافع روسیه را برآورده نمی‌کند.

در این بیانیه آمده است: مقامات ناتو و کشورهای متکی به این بلوک قدرت ناتوانی خود را در مذاکره به روشنی نشان داده‌اند. در این نقطه، هیچ توافقی با آن‌ها بر سر کنترل تسلیحاتی ممکن نیست.

معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا در اواخر جنگ سرد در ۱۹۹۰ امضا شد و دو سال بعد به تصویب کشورهای امضاکننده رسید. هدف این پیمان محدود کردن تعداد تسلیحات متعارف دو بلوک قدرت ناتو و «پیمان ورشو» در اروپا بود. مسکو در ۲۰۰۷ اعلام کرد که این توافق دیگر مؤثر نیست و اعضای جدید ناتو آن را نقض کرده‌اند.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها