|

دور دنیا در یک دقیقه

تشخیص زودهنگام عود تومورهای مغزی/ سر انگشتت را بده ببینم!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تشخیص زودهنگام عود تومورهای مغزی/ سر انگشتت را بده ببینم!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. به دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌‌رویم که برای تشخیص زودهنگام عود تومور مغزی تلاش می‌کنند. سپس سری به جزایر قناری می‌زنیم که میزبان پناهجویان است و در آخر به فرانسه سفر می‌کنیم.

تشخیص عود تومورهای مغزی؛ سرانگشتت را بده ببینم!

محققان بریتانیایی موفق شده اند روش جدیدتری برای تشخیص بازگشت سرطان مغزی طراحی کنند. روشی که بیمار مشکوک را از انتظار برای MRI خلاص می‌کند.

در این روش محققان از آزمایش خون سَر انگشت استفاده می‌کنند. چند قطره خون سر انگشت بیمار و شناسایی مولکول‌های مرتبط با عود تومورها کمک بزرگی به درمان اوست.

البته ناگفته نماند روش تست خون سر انگشت روشی جانبی است و نه تمام و کمال. سالانه ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به تومورهای مغزی مبتلا می‌شوند.

پلتفرم ایکس؛ رونمایی ماسک از چت هوش مصنوعی

ایلان ماسک از رونمایی ابزار هوش مصنوعی در پلتفرم ایکس یا همان توییتر خبر داده است. این ابزار هم به صورت مستقل قابل استفاده است و هم ادغام در ایکس.

بات هوش مصنوعی ایکس، گروک نام دارد و  در حال حاضر برای کاربران نسخه ایکس پرمیوم پلاس در دسترس خواهد بود.

ماسک می‌گوید مزیت گروک بر ابزار هوش مصنوعی گوگل و بینگ مایکروسافت این است که در زمان واقعی به داده‌ها و اطلاعات دسترسی دارد.

جزایر قناری؛ رکورد ورود پناهجویان قایق‌سوار شکست

نزدیک به ۳۲ هزار مرد، زن و کودک در سال ۲۰۲۳ خود را به جزایر قناری در اسپانیا رسانده اند تا رکورد ۱۷ ساله ورود پناهجو را به این کشور بشکنند.

این پناهجویان سوار بر قایق وارد جزایر قناری شده اند. آخرین بار در سال ۲۰۰۶، کمی بیشتر از ۳۱ هزار پناهجوی قایق‌سوار وارد جزایر قناری شده بودند.

مسئولان جزایر قناری می‌گویند ورود پناهجویان چالش‌های انسانی گسترده‌ای پیش روی آنها می‌گذارد که رفع آنها نیازمند کمک دولت اسپانیا و اتحادیه اروپاست.

آلمان؛ پایان وحشت در فرودگاه هامبورگ

سرانجام ۱۸ ساعت التهاب و اضطراب در فرودگاه هامبورگ به پایان رسید و فرد گروگان‌گیر دستگیر شد. در تمام این مدت فعالیت فرودگاه به درخواست پلیس متوقف شده بود.

پلیس هامبورگ در صفحه خود در ایکس نوشت: راننده بدون هیچ مقاومتی دستگیر شد و دختر خردسالش را تحویل داد. به نظر می‌رسد این کودک آسیب جسمی ندیده است.

گروگانگیر، مردی مسلح بود که سوار بر خودرویی که دخترش داخل آن بود، به موانع امنیتی داخل فرودگاه برخورد و دو تیر هوایی هم شلیک کرد. در کنار گروه‌های امداد و پلیس، تیم‌های روانشناسی با راننده در ارتباط بودند تا او را از انجام هر گونه کار آسیب‌زننده بازدارند.

فرانسه؛ ماری لوپن از اسرائیل حمایت می‌کند!

یکی از اتفاقات عجیب پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، حمایت حزب راست‌گرای افراطی ملی فرانسه از یهودیان و اسرائیلی‌هاست؛ اقدامی بی‌سابقه و تاریخی!

راست‌گراهای افراطی خاصه حزب ملی متعلق به ماری لوپن سابقه یهودی‌ستیزی دارند، اما حالا بر خلاف پیشینه خود تصمیم گرفته اند پشت اسرائیلی‌ها بایستند.

ماری لوپن همچنین چپ‌های فرانسه را ملامت کرده که رفتار حماس را محکوم نکرده و آنها را در طبقه تروریستی قرار نداده اند. ماری لوپن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ تلاش می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها