|

دور دنیا در یک دقیقه

ترانسفر زندانی بریتانیایی به استونی!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ترانسفر زندانی بریتانیایی به استونی!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا سری می‌زنیم به استرالیا و انتخاب پرنده سال. سپس  در نیویورک ماجراهای پیرمرد سمج را دنبال می‌کنیم و در آخر به بریتانیا می‌رویم که در صدد صادرات زندانی به استونی است.

 

طوطی تیزپر؛ پرنده سال استرالیا انتخاب شد

استرالیایی‌ها در نهایت تصمیم گرفتند طوطی تیزپر را به عنوان پرنده سال خود انتخاب کنند. این مسابقه با کمک روزنامه گاردین برگزار شده است. 

در روزهای اول رای‌گیری طوطی تیزپر رتبه دهم را میان دیگر پرندگان داشت، اما در آخرین روز استرالیایی‌ها به این نتیجه رسیدند این پرنده در خطر انقراض باید بیشتر حمایت شود.

استرالیایی‌ها با هدف حفظ زیستگاه طوطی تیزپر این گونه پرندگان را به عنوان پرنده سال انتخاب کردند. مسئولان محیط زیست استرالیا در حفظ و تکثیر این گونه ناکام بوده اند.

 

نیویورک؛ تعقیب ۴ ساله با هواپیما و پرتاب گوجه فرنگی

مرد نیویورکی ۶۵ ساله به مدت ۴ سال زنی را بر فراز خانه‌اش تعقیب کرده است. او سوار بر هواپیما و در ارتفاع پایین این اقدامات را انجام داده و باعث واکنش پلیس شده است. 

پلیس می‌گوید این مرد حتی سوار بر هواپیمای شخصی خود گوجه فرنگی هم برای زن پرتاب کرده است! با همه این اسناد مرد نیویورکی معتقد است خطایی مرتکب نشده است.

پلیس او را با شرط عدم پرواز و حفظ فاصله با خانه زن و محل کار او آزاد کرده است. زن به پلیس گفته مرد مشتری کافه‌ زن است و امنیت روانی او را به خطر انداخته است.

 

سودان جنوبی؛ گزارش سازمان ملل از سرکوب روزنامه‌نگاران

سازمان ملل گزارشی ۵۷ صفحه‌ای تهیه کرده است از آن چه بر روزنامه‌نگاران در سودان جنوبی می‌گذرد. اتفاقاتی که پایه‌ دموکراسی را در این کشور سست کرده است.

در این گزارش آمده است سودان برای انتخابات ۲۰۲۴ آماده می‌شود و همین موضوع فشار بیشتری بر اهالی رسانه وارد کرده است. 

گزارش سازمان ملل می‌گوید زنان روزنامه‌نگار بیش از مردان خشونت روانی و فیزیکی را تجربه کرده اند. دولت نه تنها روزنامه‌نگاران که شهروندان عادی را هم سرکوب می‌کند.

 

بلژیک؛ جاسوسی علی‌بابا در فرودگاه لیژ؟

نهادهای امنیتی بلژیک معتقدند هلدینگ علی‌بابا در بخش فرودگاه باری لیژ مشغول جاسوسی و اقدامات مداخله‌جویانه است. آنها تحقیقات خود را آغاز کرده اند. 

مسئولان علی‌بابا ادعا کرده اند فعالیت‌های آنها مطابق قوانین است. اما بلژیک می‌گوید پلتفرم‌های آنها علاوه بر داد‌ه‌های معمول، اطلاعات دیگری هم مخابره و ذخیره می‌کند.

این پلتفرم‌ها نه تنها بلژیک که دیگر کشورهای اروپایی را رصد و داده‌های خاص آنها را در زمینه ذخایر و کمبودها ثبت و ضبط می‌کند. 

 

بریتانیا؛ ترانسفر زندانی به استونی!

وزارت دادگستری استونی مذاکرات پذیرش زندانیان بریتانیا را تایید کرده است. بنابراین تعدادی از محکومان بریتانیایی برای گذراندن دوران حبس راهی استونی می‌شوند!

آمارها می‌گویند در حال حاضر والدین بیش از ۱۰۰ هزار کودک در انگلیس و ولز در زندان به سر می‌برند. موسسات خیریه سرپرستی این کودکان را به عهده دارند.

جمعیت زندانیان بریتانیا در سه دهه اخیر ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۸۷ هزار و ۷۹۳ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم اصلاحات بیش از ۷ هزار نفر دیگر در سال آینده به این عدد افزوده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها