|

العالم فی 60 ثانیة

حضور اولین تاکسی خودران در دبى تا کاهش نرخ بیکارى عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،الامارات الیوم، روسیا الیوم، الخلیج الجدید،عکاظ والخلیج اونلاین.

حضور اولین تاکسی خودران در دبى  تا  کاهش نرخ بیکارى عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

الامارات الیوم: 

اعلام زمان حضور اولین تاکسی خودران در دبى

احمد باروزیان، مدیر اجرایی آژانس حمل‌ونقل عمومی در اداره راه‌ها و حمل‌ونقل در دبی، گفت:  خودروهای تاکسی (کروز) که فناوری‌های آن در جاده‌های دبی آزمایش  شده است، به صورت تجاری محدود در دسامبر آینده عرضه می‌شود. 

باروزیان گفت که دبی استراتژی حمل و نقل خودران دارد و هدف از اجراى این طرح تبدیل 25 درصد از سفرهای دبی به وسایل خودران است. تلاش ما بر روی تاکسی های خودران متمرکز خواهد بود و گروه‌های هدف دانش آموزان مدارس، سالمندان  هستند.

دو سال پیش قراردادی را با شرکت بین المللی کروز برای استفاده از وسایل نقلیه خودران امضا کردیم و دبی را به اولین شهری تبدیل کردیم که این خودروها را در خارج از آمریکا راه اندازی می کند.

 

الخلیج اونلاین:

 افتتاح نخستین کارخانه تولید خودروهای برقی در عربستان

 شرکت لوسید عربستان، کارخانه خود برای تولید خودروهای برقی در شهرک اقتصادی ملک عبدالله را افتتاح کرد. در نخستین مرحله از افتتاح این کارخانه که نخستین در نوع خود در عربستان به شمار می رود، سالانه ۵ هزار خودرو مونتاژ می شود.

هدف این کارخانه رسیدن به مونتاژ ۱۵۵ هزار خودروی برقی در سال و افزایش ظرفیت تولید کل شرکت به حدود نیم میلیون خودرو در سال است.

با افتتاح تاسیسات این شرکت که ۶۰ درصد از آن متعلق به صندوق سرمایه گذاری کل عربستان است، فناوری های نوین در زمینه مونتاژ خودروهای برقی به عربستان خواهد آمد.

 

روسیا الیوم:

 مرمت قدیمی‌ترین نسخه قرآن در مصر

مصر از مرمت نادرترین و قدیمی ترین نسخه قرآن در سطح جهان خبر داد.

کتابخانه و آرشیو ملی مصر، جشنی به مناسبت پایان مرمت قرآن حجازی مربوط به نیمه نخست قرن یکم هجری برپا کرد. این قرآن از نادرترین و قدیمی ترین نسخه های قرآنی در سطح جهان به شمار می‌رود که با جوهر آهن نوشته شده است.

این نسخه از قرآن کریم از ۳۲ برگ به صورت ۱۶ برگ یک رو و ۸ برگ دو رو تشکیل شده است. در جریان این مراسم مستندی از این مصحف، تاریخ آن و مراحل مرمت آن پخش شد.

 

عکاظ عربستان: 

کاهش ۸.۳ درصدى نرخ بیکاری در عربستان 

داده های اداره کل آمار عربستان سعودی، نشان داد که نرخ بیکاری برای کل جمعیت در عربستان در سه ماهه دوم سال 2023 به ۴.۹ درصد کاهش یافته است که کاهش ۰.۹ درصدی را به صورت سالانه نشان می دهد. نرخ بیکاری سعودی ها در سه ماهه دوم سال 2023 به ۸.۳ درصد رسید که نسبت به سه ماهه اول سال 2023، ۰.۲ درصد کاهش داشت.نرخ بیکاری زنان در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه قبل از سال 2023 با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۵.۷ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری مردان  در مقایسه با سه ماهه قبل ۴.۶ درصد بود،  نرخ مشارکت نیروی کار عربستان با ۰.۷ درصد کاهش به ۵۱.۷ درصد رسید.

 

الخلیج الجدید:

قرارداد ساخت شناور حمل گاز قطر و کره جنوبی 

شرکت انرژی قطر قراردادی برای ساخت ۱۷ شناور جدید برای حمل گاز طبیعی مایع با شرکت صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی امضا کرد.

این قرارداد به ارزش حدود ۳.۹ میلیارد دلار آغاز فاز دوم برنامه شرکت انرژی قطر برای ایجاد ناوگان دریایی شناورهای حمل گاز مایع است.

این برنامه از افزایش تولید گاز طبیعی مایع از دو طرح توسعه میدان شمال و گلدن باس و نیز الزامات نوسازی طولانی مدت ناوگان قطر حمایت می کند.

در فاز نخست این برنامه قرارداد ساخت ۶۰ شناور حمل گاز توسط کره جنوبی و چین به امضا رسید. توافق امروز قطر مجموع تعداد این شناورها را به ۷۷ عدد می رساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها