|

دور دنیا در یک دقیقه

ناامیدی هند/ ماه‌نورد پراگیان از خواب بیدار نمی‌شود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ناامیدی هند/ ماه‌نورد پراگیان از خواب بیدار نمی‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. همراه هندی‌ها به ماه می‌رویم که نگران ماه‌نوردشان هستند. سپس راهی ایرلند می‌شویم که درگیر موضوعی نژادپرستانه هستند و در آخر به ژاپن سفر می‌کنیم که با تلفات خرس قهوه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ناامیدی هند؛ ماه‌نورد از خواب بیدار نمی‌شود

کارشناسان مرکز فضایی هند به هر دری می‌زنند، نمی‌توانند با ماه‌نورد پراگیان ارتباط بگیرند. پراگیان از خواب زمستانی بیدار نمی‌شود.

پراگیان در روز دوم سپتامبر و برای محافظت از قطعات الکترونیکی خود در مواجهه با شب یخی دو هفته‌ای ماه به خواب زمستانی رفت. اما حالا پس از دو هفته این ماه‌نورد از خواب بیدار نمی‌شود.

 پراگیان تا پیش از خواب داده‌های متنوعی در اختیار مرکز فضایی هند گذاشته بود. هندی‌ها در ماه اوت و با عملیات چاندرایان ۳ موفق شدند به قطب جنوب ماه دست پیدا کنند.

بریتانیا؛ افزایش مرخصی استعلاجی نیروی کار

مطالعات و تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد کارگران و کارمندانی که از مرخصی استعلاجی و درمان استفاده می‌کنند طی ۱۰ سال اخیر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده به طور متوسط کارمندان و کارگران چیزی حدود ۸ روز در سال به مرخصی درمان می‌روند. استرس و اضطراب مهم‌ترین عامل درخواست مرخصی استعلاجی است.

این مطالعات روی جمعیت بیش از ۶ میلیون نفری نیروی کار صورت گرفته است. کووید ۱۹ طولانی مدت و استرس بحران سطح زندگی از عواملی هستند که باعث غیبت نیروی کار بریتانیا می‌شوند.

ربات چتGPT؛ با امکانات صوتی و تصویری در خدمتیم!

هوش مصنوعی در بخش ربات چت GPT مشغول به روزرسانی است و می‌خواهد راحت‌تر از همیشه در خدمت کاربران خود باشد. 

از جمله خدماتی که قرار است به مشتری‌ها ارائه شود اضافه شدن بخش صوتی و تصویری به این ربات است؛ چیزی شبیه به برنامه سیری اپل و یا الکسا در آمازون. 

همچنین این که کاربران می‌توانند در فرآیند ارتباط با این ربات به او عکس هم بدهند و به این ترتیب تعاملات بهتری با هم داشته باشند.

بحران ایرلندی؛ چالش نژادپرستانه در ژیمناستیک 

ماجرا از سال گذشته و پس از توزیع مدال میان دختران خردسال ژیمناست ایرلندی شروع شد؛ همه در سالن مدال گرفتند الا دختر سیاه‌پوست.

انجمن ژیمناستیک این اتفاق را یک نابه‌سامانی ساده توصیف کرد، اما خانواده این دختر گفتند این یک خطای سیستماتیک است و انجمن رفتاری نژادپرستانه انجام داده است. 

پای نهادهای بین‌المللی هم به ماجرا باز شد. آنها از انجمن ژیمناستیک ایرلند خواستند عذرخواهی رسمی شود. وزارت ورزش می‌گوید این دختر به کل ناامید است و اوضاع روحی خوبی ندارد. 

ژاپن؛ کمبود سالمون و افزایش تلفات خرس قهوه‌ای

از ۱۰ توله خرس قهوه‌ای که امسال در هوکایدوی ژاپن متولد شده، ۸ توله تلف شده است. خرس‌ها برای بقا نیازمند ماهی سالمون هستند. جمعیت سالمون‌ها کم شده است. 

محققان می‌گویند علت کاهش جمعیت سالمون‌ها افزایش دمای هوای آب متاثر از تغییرات آب و هوایی است. سالمون‌های صورتی مهم‌ترین منبع غذایی خرس‌های قهوه‌ای هستند.

نام زیستگاه حیات وحش هوکایدو در فهرست میراث طبیعی یونسکو قرار دارد. این وقایع می‌تواند باعث خروج هوکایدو از این فهرست شود. ژاپن امسال تابستان سوزانی را پشت سر گذاشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها