|

العالم فی 60 ثانیة

از نورهای عجیب در زلزله مراکش تا برنامه‌ریزی غول نفتی امارات برای تقویت حضور در اروپا

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، خبرگزاری رسمی عراق ،عکاظ عربستان،الجزیره و الخلیج اونلاین.

از نورهای عجیب در زلزله مراکش تا برنامه‌ریزی غول نفتی امارات برای تقویت حضور در اروپا
خبرنگار: ذلفا معیل

به گزارش شبکه شرق، در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، خبرگزاری رسمی عراق ،عکاظ عربستان،الجزیره و الخلیج اونلاین.

البیان امارات: 

ماجراى نورهای عجیب در زلزله مراکش

نورهای عجیب و غریب لحظه زلزله، یکی از داغ ترین بحث های شبکه های اجتماعی و کاربران پس از انتشار ویدیویی قبل از زلزله‌ای که روز جمعه مراکش را لرزاند، بود  کارشناسان مى‌گویند  قدمت این نورها به  به قرن‌ها قبل از دوران یونان باستان می‌رسد.

انفجار نورهای درخشان و رقصانی با رنگ‌های مختلف که معمولاً قبل از وقوع زلزله ظاهر می‌شوند، همانطور که در مراکش و قبل از آن در زلزله‌های چین در سال 2008 و پرو در سال 2007 اتفاق افتاد، برای مدت طولانی دانشمندان را متحیر کرده است. هیچ اتفاق نظر علمی در مورد علل آنها وجود ندارد.

نورهای زلزله می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، گاهی شبیه شعله‌هایی هستند که از زمین بیرون می‌آیند، و گاهی شبیه به رعد و برق معمولی، یا مانند یک نوار نورانی در جو شبیه شفق قطبی وگاهی مانند توپ های درخشانی هستند که در هوا شناور هستند.

الجزیره:

 افزایش شمار قربانیان سیل لیبی 

 نگرانی ها در مورد شمار بالای قربانیان سیل و طوفان در شرق لیبی افزایش یافته و امواج دریا اجساد بیشتری را به ساحل می آورد.

مشاور رسانه ای رئیس پارلمان لیبی نیز گفت که برآوردها حاکی از آن است که تعداد قربانیان سیل در شهر درنه از مرز 7 هزار نفر گذشته است.

در همین حال، محمد ابونجیله، سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت، در اظهاراتی گفت که حداقل 30 هزار نفر در شهر درنه آواره شده اند. وی افزود: تعداد آوارگان سیل در شهر البیضاء به 3 هزار نفر رسید و 410 خانواده در بنغازی آواره شدند. احمد امدورد، معاون شهردار درنه گفت که تاکنون 2 هزار و 200 جسد تنها در شهر درنه دفن شده است.

الخلیج اونلاین: 

برنامه‌ریزی غول نفتی امارات برای تقویت حضور در اروپا

بلومبرگ گزارش داد که شرکت ادنوک در حال برنامه ریزی برای گسترش و تقویت حضور خود در اروپا است.

بلومبرگ در گزارش خود توضیح داد که ادنوک با تقویت حضور خود در اروپا و توسعه در سایر حوزه های انرژی، به دنبال تبدیل تجارت نوپای خود به یک تجارت چندین میلیارد دلاری است.

این خبرگزاری اعلام کرد که ادنوک می خواهد از شکافی که در اروپا به دلیل توقف واردات سوخت روسیه رخ داده استفاده کند.

بلومبرگ به نقل از منابعی تاکید کرد که این شرکت اماراتی به دنبال دستیابی به قراردادهای معین برای نفت خام، سوخت های پالایش شده و گاز طبیعی مایع برای عرضه آن به منطقه اروپا است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

دیدار رئیس بانک مرکزی عراق و دستیار وزیر خزانه داری امریکا 

 رئیس بانک مرکزی عراق و دستیار وزیر خزانه داری امریکا اقدامات اتخاذ شده در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را بررسی کردند.

علی محسن العلاق، رئیس کل بانک مرکزی عراق روز چهارشنبه از الیزابت روزنبرگ، دستیار وزیر خزانه داری امریکا و هیئت همراهش استقبال کرد.

دو طرف درباره پیگیری نتایج جلسات قبلی میان بانک مرکزی عراق و خزانه داری امریکا و بانک فدرال رزرو امریکا و نیز امکان ارائه پشتیبانی فنی در زمینه تامین مالی تجارت خارجی از طریق کانال های بانکی مطمئن با سازوکارهایی که امکان تامین مالی تجارت خارجی قانونی را به ارزهای مختلف از جمله یورو، یوان چین و درهم امارات فراهم می کند، و همچنین سازماندهی تجارت با ترکیه گفت و گو کردند.

عکاظ عربستان:

 پرداخت غرامت پس از اختلال در برخی سفرها در عربستان

شرکت پروژه راه آهن عربستان و اسپانیا (اپراتور قطار سریع السیر حرمین) در بیانیه ای اعلام  کرد که اختلال در برخی  سفرهای عصر روز سه شنبه ناشی از نقص فنی اضطراری بوده است. و در حال حاضر نقص برطرف شد و سفرها به طور متوالی سر گرفته شد.

این شرکت ضمن پوزش از تمامی مسافران آسیب دیده اعلام کرد که غرامت تمام مسافران آسیب دیده را طبق رویه های مصوب پرداخت خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها