|

ریابکوف: آینده برجام بستگی به تصمیم آمریکا و اروپا دارد/ من مطمئنم که ایران آماده احیای برجام است

وزیر خارجه روسیه گفت: آینده برجام بستگی به تصمیم آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام دارد. من مطمئنم که دوستان ایرانی آماده احیای برجام هستند.

ریابکوف: آینده برجام بستگی به تصمیم آمریکا و اروپا دارد/ من مطمئنم که ایران آماده احیای برجام است

به گزارش شبکه شرق، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) ۱۷ مرداد ماه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست ایران و بریکس: ؛ چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: این همکاری‌ها کاملا مشروع است و برخلاف خواسته دشمنان ایران و روسیه ادامه خواهد یافت. ما این حق را داریم که همکاری‌های نظامی خود را گسترش دهیم و بخش‌های نظامی دو کشور هم با یکدیگر تعامل و همکاری نزدیک دارند. 

 

* روابط رو به پیشرفت ایران و روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره روابط ایران و روسیه و رضایتمندی از این روابط گفت: روابط رو به پیشرفت است. روابط نزدیکی در بسیاری از زمینه‌ها داریم که ربطی به مسافت جغرافیایی ندارد و کشورها باید با همدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: باید به سمت عملیاتی کردن پروژه‌های مشترک حرکت کرده و این پروژه‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم. موضوع کریدورها و حذف تعرفه تجاری رو به پیشرفت است. به لحاظ سیاسی به همدیگر نزدیکیم و شانه به شانه همدیگر حرکت می‌کنیم.

ریابکوف اضافه کرد: روسیه به همکاری با دوستان ایرانی خود متعهد است و روابط دوستانه دو کشور رو به گسترش است که به نفع منافع دو ملت و کشور است.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره آینده برجام اظهار داشت: این بستگی به تصمیم آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام دارد. من مطمئنم که دوستان ایرانی آماده احیای برجام هستند.

وی با بیان اینکه این کشورها بهانه‌هایی را مطرح می‌کنند که به برجام مرتبط نیست و از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند، یادآور شد: این بازی ناعادلانه و همیشگی آنهاست. این رویکرد آنها، ما را شگفت زده نمی‌کند.

ریابکوف خاطرنشان کرد: آمریکا باید از رویکردهای دولت قبلی دست بردارد و به آنها توصیه می‌کنیم که به تعهدات خود بازگردند.

* دیدار با باقری

وی در خصوص رفتار آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: آمریکا عضو برجام نیست. صرفنظر از کارشکنی‌های آمریکا، به ایران توصیه می‌کنیم به همکاری با آژانس ادامه دهد.

این دیپلمات ارشد روسیه درباره دیدار روز گذشته‌اش با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز گفت:‌یک دیدار روتین و تبادل نظر خوبی درباره موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران داشتیم. تیم‌های ما در وین و نیویورک همکاری خوبی داشتند. درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تبادل نظر کردیم. روسیه و ایران در این خصوص همکاری خوبی در زمینه‌های مختلف دارند. 

وی افزود: درباره بریکس هم گفت‌وگو کردیم. ایران کاندیدای قدرتمندی برای همکاری با بریکس است. درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز صحبت کردیم و برای تبادل نظر رو در رو از آقای باقری برای سفر به مسکو دعوت کردم.

ریابکوف گفت: وقت آن خواهد رسید که ایران عضو کامل بریکس شود. البته الان نمی‌توان زمان دقیق عضویت ایران را اعلام کرد. ما و اعضای بریکس در حال بررسی آیین نامه پذیرش اعضای جدید در این گروه هستیم که در نشست آتی سران در ژوهانسبورگ درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه بیان کرد: ما از عضویت ایران در این گروه حمایت می‌کنیم. 

وی همچنین از برگزاری کنفرانس ایران و بریکس در تهران استقبال کرد. 

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها