|

لاوروف: از احیای برجام حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از احیای توافق هسته‌ای و برداشتن تمام تحریم‌های وضع شده علیه ایران حمایت می‌کند.

لاوروف: از احیای برجام حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با وزیر خارجه ایران درباره رایزنی‌های دو طرف در نشستی خبری توضیحاتی ارائه داد.

سرگئی لاوروف در ابتدای نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد که با همتای ایرانی خود درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌لمللی صحبت کرده است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، این کشور و ایران درباره مسائل مختلف نظرات مشابهی دارند و با اقدامات کشورهای غربی برای تحمیل مواضع خودشان در قبال موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مخالف هستند.

سرگئی لاوروف در این بخش از سخنان خود اعلام کرد که روسیه و ایران رویکرد غرب که می‌خواهد جای قوانین بین‌المللی را بگیرد، نمی‌پذیرند.

دیپلمات ارشد مسکو همچنین تاکید کرد که با وزیر خارجه ایران گفت‌و‍‌گوهای مفصلی درباره برجام و تلاش به منظور برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا داشته است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که کشورش از احیای توافق هسته‌ای و لغو همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حمایت می‌کند.

لاوروف در بخشی از نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران خبر داد که با امیرعبداللهیان درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای هم صحبت و تبادل نظر کرده است.

وزیر خارجه روسیه در بخشی از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره فشارهای شدید غربی‌ها علیه مسکو و تهران اینطور جواب داد، آنهایی که به دنبال استقلال یافتن از دیکته کردن‌های آمریکا هستند، هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

این مقام ارشد مسکو در ادامه از تحرکات روسیه و ایران برای تسهیل روابط اقتصادی خبر داد و گفت که مذاکرات برای دستیابی به یکپارچه‌سازی نظام‌های پرداخت (تبادل پول) بین روسیه و ایران است.

دیپلمات ارشد روسیه اعلام کرد که بین این کشور و ایران به ویژه در زمینه‌های انرژی هسته‌ای و مسائل مرتبط به انرژی همکاری وجود دارد.

در ادامه نشست خبری مشترک وزرای خارجه روسیه وایران، سرگئی لاوروف اعلام کرد که مسکو هر کاری که توانسته برای احیای توافق هسته‌ای برجام انجام داده و از وضعیت کنونی توافق به منظور احیای آن خرسند است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران  سه‌شنبه شب و قبل از عزیمت به مسکو در جمع خبرنگاران هدف اصلی از این سفر را تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران خواند و توضیح داد: برخی از طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند که در بحران اوکراین وارد شود و به کاهش درگیری‌ها، بازگشت شرایط در میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند. لذا یکی از اهداف اصلی سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان این وضعیت در اوکراین است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین در خصوص تحولات افغانستان نیز با آقای لاوروف رایزنی خواهیم داشت. در خصوص برخی از موضوعات دوجانبه که در دستورکار ما نیز هست با همتای روس خودم گفت‌وگو خواهم داشت

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها