|

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد

​مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: باید گفت‌وگو را در جامعه ترویج کنیم چراکه محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و اکنون هم آثارش را در جامعه می‌بینیم.

نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد

به گزارش شبکه شرق، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست نمایش فیلم «مصلحت» در سازمان سینمایی اوج با انتقاد از بروز نگاه‌های بسته در مسیر قانونی دریافت مجوز، پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها، گفت: باید از نگاه‌های بسته فاصله بگیریم. البته باید جلوی آنچه مخالف تفکر صحیح توحیدی و الهی، یا مخالف ارزش‌های والای اسلامی و اخلاقی، یا مثلاً به مقابله صریح با نظام پرداخته، مخالف امنیت، نظم، اسلام و اخلاق است؛ گرفته شود.

به نوشته ایسنا، وی افزود: اگر فیلمی ضداخلاق، ضدمواضع صحیح الهی و واقعی جامعه، مخرب اذهان عمومی، و شامل آموزه‌های انحرافی ضداخلاقی باشد ما هم مخالف آن هستیم. اما اگر یک فیلم با تحلیل و دیدگاه ما مخالف باشد یا کارگردان بخواهد یک زاویه خاصی را برجسته کند اشکالی ندارد و واقعیت‌های هنر این اقتضا را دارد.

 

پورمحمدی افزود: یک فیلم که دستگاه قضایی، اجرایی، سیاسی یا مدیریت کشور را نقد می‌کند یا حتی اشکال می‌گیرد، ممکن است نادرست هم بگوید که ما هم نقدش می‌کنیم و می‌گوییم اشتباه کردی، ولی توقیف چندان منطق ندارد. رویکرد توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یک کار غلط و اشتباه ارزش‌هایی برای خودش دارد. یک ارزش هنری و یک خلاقیتی دارد. نقدش می‌کنیم و می‌گوییم این گزارش نادرست است. این روایت یا برداشت و تحلیل شما صحیح نیست؛ اما نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد؛ این‌ رویکردها غلط است و معمولاً هم به ضد خودش تبدیل می‌شود.  

 

وی تاکید کرد: با یک دیالوگ یا یک پاراگراف همه چیز در انقلاب و کشور و نظام هستی جابه‌جا می‌شود؟ ما انقلاب و نظام و جامعه را اینقدر کوچک و دربسته و تحت تاثیر یک فیلم و دو جلد کتاب می‌دانیم؟

 پورمحمدی تصریح کرد: به هر حال کتاب دو نقطه اشتباه دارد. ما نباید آن را سانسور کنیم، چرا که آن هم برای خود طرفدار دارد. اجازه بدهیم بیاید و چاپ بشود، ما هم نقد می‌کنیم و جوابش را می‌دهیم. اگر کتاب ضاله است و اعتقادات را به‌هم می‌زند یا به عنوان گزارش‌های تاریخی دروغ‌های آشکار و خلاف می‌گوید و تحریف‌های شدید انجام می‌‎دهد، باید جلوی آن را بگیریم. اما فیلم یک داستان است، یک صحنه‌پردازی است. الزاماً واقعیت را بیان نمی‌کند. یک برداشت، یک تحلیل، یک رویکرد و یک داستان را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: ما با یک جامعه بزرگ، فرهیخته و آگاه سر و کار داریم؛ جامعه‌ای که با دنیا ارتباط دارد و در حال رشد و تعالی است. باید با مقتضیات این جامعه تدبیر و مدیریت کنیم. باید در جامعه مفاهیمی مانند تحلیل، گفت‌وگو و مباحثه را ترویج کنیم. محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و الان هم آثار آن را در جامعه می‌بینیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر پرهیز از دوگانه سخت‌گیری و ساده‌انگاری اظهار کرد: بخشی از وقایع امروز بازخوردی است از سخت‌گیری بی‌دلیلی که اعمال کردیم. ما بر اساس تحلیل خودمان می‌گوییم اگر این متن یا این کتاب و فیلم یا این داستان رمان و یا این برنامه ارائه شود، شکست می‌خوریم و نظام ضربه می‌بیند. نظام که با این حرف‌ها و به این راحتی جابه‌جا نمی‌شود.

پورمحمدی تصریح کرد: ساده‌انگاری و مسامحه را قبول ندارم. فکر نکنید این حرف‌هایی که می‌زنم نشانه ساده‌انگاری، سطحی‌نگری و مسامحه‌کاری است. گذشته، مسئولیت‌ها و اقداماتم گواه  است که ساده‌نگر، سطحی‌نگر و مسامحه‌کار نبوده‌ام و نیستم. اما معنی حرف این نیست که انسان در تدابیر خود منطقی و عاقلانه عمل نکند و مقتضیات زندگی و زمانه خود را در نظر نگیرد.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها