|

ضدحمله اوکراین؛ روسها با کمبود تانک مواجه هستند

نیروهای اوکراینی به آرامی فاز ضد حمله خود را پیش می‌برند و نیروهای تهاجمی روسیه را به عقب می‌رانند. این وضعیت البته با تجهیزات و پشتیبانی سخت‌افزاری غرب ایجاد شده است.

ضدحمله اوکراین؛ روسها با کمبود تانک مواجه هستند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

مدتی است فاز ضد حملات نیروهای اوکراینی علیه جبهه روسیه در اوکراین آغاز شده است. خبر می‌رسد حرکت نیروهای اوکراینی بسیار آرام و کند، اما رو به جلو است. این خبر در رسانه‌های اروپایی از جمله بریتانیا مورد توجه است. در کنار آن حواشی پرونده جانسون هم همچنان حضور پررنگی دارد. 

برای روزنامه‌های آمریکایی گزارش جامع وزارت دادگستری درباره سابقه خشونت طولانی مدت در پلیس مینیاپولیس بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. اوکراین همواره بخشی از خبرهای صفحه اول این رسانه‌هاست. اظهارات نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴ هم جایگاه خود را در صفحه اول دارد.

سفر وزیر خارجه عربستان به ایران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی و رسمیت یافتن مجدد روابط دو کشور پس از هفت سال برای رسانه‌های سعودی در صدر اخبار است. سودان موضوعی است که همچنان در رسانه‌های خاورمیانه‌ای پیگیری می‌شود. دیدار روسای دو کشور بحرین و امارات در ابوظبی برای اماراتی‌ها مهم است. هر چند آنها هم به سفر بن فرحان به ایران به طور مفصل پرداخته اند.

 

گاردین

ضد حمله اوکراین؛ روسها با کمبود تانک مواجه هستند

نیروهای اوکراینی به آرامی فاز ضد حمله خود را پیش می‌برند و نیروهای تهاجمی روسیه را به عقب می‌رانند. این وضعیت البته با تجهیزات و پشتیبانی سخت‌افزاری غرب ایجاد شده است.

با توجه به اظهارات وزیر دفاع روسیه به نظر می‌رسد عقب‌نشینی نیروهای تهاجمی این کشور در اوکراین نه تنها متاثر از تجهیزات غربی در دسترس اوکراینی‌هاست که در کنار آن به دلیل کمبود خودروهای زرهی از جمله تانک است. 

آقای سرگئی شویگو در دیداری از کارخانه تولید تانک در سیبری داشته به طور تلویحی درباره این موضوع صحبت کرده است. او درخواست کرده تولید خودروهای زرهی با سرعت بیشتری صورت و در اختیار جبهه حاضر در اوکراین قرار بگیرد. او در واقع اظهارات چندی پیش پوتین را تایید و تکرار کرده است. 

مقامات روسی با این که از کمبود مهمات و تجهیزات خود گفته اند، اما بر خسارات و تلفات بیشمار اوکراینی‌ها هم تاکید کرده اند. این در حالی است که همتایان اوکراینی‌ آنها از دستاوردها و پیشروی‌های نیروهای اوکراین در زاپوریژیا در جنوب این کشور خبر می‌دهند. 

وزیر دفاع اوکراین خانم هانا مالیار می‌گوید پیشروی نیروهای اوکراینی‌ در جبهه جنوب به تدریج و ۲ کیلومتر در هر طرف است. 

 

عرب نیوز

تاکید بن فرحان بر عدم مداخله در امور داخلی در سفر به ایران

وزیر خارجه سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان در ادامه برنامه برقراری مجدد روابط سعودی - ایران با میانجی‌گری چین، راهی تهران شد و با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. 

او در گفت و گو با مقامات در ایران بر سیاست عدم مداخله در امور داخلی تاکید و این ملاقات‌ها را مثبت توصیف کرد. منظور بن فرحان از سیاست عدم مداخله در امور داخلی، ماجراهای شیخ نمر و حواشی پس از آن است که باعث شد هفت سال پیش سفارت این کشور در تهران تعطیل و روابط دو کشور قطع شود. بن فرحان همچنین همراه با همتای ایرانی خود در کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

ماه گذشته و پیش از سفر وزیر خارجه سعودی به ایران، سفیر ایران در عربستان پس از ۷ سال در سفارت متعلق به جمهوری اسلامی را گشود و به صورت رسمی برقراری مجدد روابط معلق دو کشور را کلید زد. 

شاهزاده فیصل بن فرحان در سفر به ایران، پیام ملک سلمان و شاهزاده بن سلمان را هم به مقامات ایرانی رساند و از دعوت رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان خبر داد.

 

واشنگتن پست

وزارت دادگستری: پلیس مینیاپولیس در خشونت سابقه‌دار است

تحقیقات دو ساله مدنی و گروه‌های ناظر حقوق بشری در وزارت دادگستری ایالات متحده منتشر و مشخص شده است که سابقه خشونت پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا بسیار طولانی است. 

نام مینیاپولیس و پلیس این شهر یادآور فاجعه کشته شدن جورج‌ فلوید، شهروند سیاه‌پوستی است که سه سال پیش توسط یکی از نیروهای پلیس مینیاپولیس بازداشت شد و زیر فشار زانوی این مامور جان داد. قتل فلوید، اعتراضات دامنه‌داری را نه تنها در ایالت‌های مختلف آمریکا که در کشورهای دیگر با شعار « زندگی سیاهان مهم است » راه انداخت. خشونت بی‌حد و تخلف آن مامور پلیس محرز و از کار معلق و حبس شد. 

اما تحقیقات دو ساله گروه‌های ناظر متعلق به مقامات فدرال نشان می‌دهد خشونت ماموران این شهر از ماجرای جورج فلوید شروع نشده و پیش از آن هم به همین شدت و حدت وجود داشته است. در این گزارش ۸۹ صفحه‌ای رسمی آمده ماموران پلیس در برخورد با شهروندان خاطی اهل تبعیض نژادی هستند، از زور بیش از حد استفاده می‌کنند. به درخواست‌ها برای ثبت نژاد افراد دستگیر شده، بی‌توجهی می‌کنند. در مقابله با تعصب نژادی کم‌کاری می‌کنند. بی‌دلیل تیراندازی می‌کنند. پس از ممنوعیت همچنان از مهارهای گردنی برای کنترل فرد بازداشتی استفاده می‌کنند. مسئولیت ناپذیرند و ناظران ضعیفی دارند.

در این گزارش از لفظ سیستماتیک برای توصیف تخلفات ماموران پلیس استفاده شده است. آنها حتی در جایی که نیازی به اعمال زور نیست، خشونت می‌ورزند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازد. 

 

گلف تودی

دیدار رئیس امارات و پادشاه بحرین در ابوظبی

شیخ محمد رئیس امارات پس از سفر به صربستان در اقامتگاه خود در ابوظبی پذیرای پادشاه بحرین، حمد بن عیسی شده است. این دیدار در روز شنبه اتفاق افتاده است. 

دو رئیس امارات و بحرین درباره مسائل مهم منطقه‌ای و روابط جاری میان دو کشور بحث و گفت و گو کرده اند. بحرین و امارات به دنبال تحکیم روابط دو جانبه و پیشرفت و ارتقاء سطح زندگی شهروندان خود هستند.

تعدادی از مقامات عالی رتبه دو کشور نیز در این ملاقات حضور داشته اند و درباره محورهای همکاری دو ملت بحرین و امارات تبادل نظر کرده اند. چند روز پیش از دیدار این دو رئیس کشور، اظهاراتی درباره همکاری‌های دو جانبه در زمینه توسعه پایدار و تبادل دانش از طرف مقامات دیگر بحرین و امارات مطرح شده بود. دیدار دو رئیس این همکاری را جدی‌تر و محکم‌تر کرده است. 

با حضور شیخ محمد بن زاید در مقام ریاست امارات متحده عربی، دیپلماسی این کشور فعال‌تر شده است. دیدارها و سفرها و میزبانی‌های امارات در طول این مدت افزایش یافته و نام رئیس امارات بیش از پیش سر زبان‌ها افتاده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها