|

حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید نیجریه

معاون حقوقی رئیس جمهور به نمایندگی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف «بولا تینوبو» رئیس جمهور نیجریه شرکت کرد.

حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید نیجریه

به گزارش شبکه شرق، با توجه به دعوت جمهوری فدرال نیجریه از رئیس جمهور برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور، محمد دهقان به نمایندگی از آیت الله رئیسی در این مراسم که با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار شد، حضور یافت.

با توجه به اینکه وزیر امور خارجه جمهوری فدرال نیجریه در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان در سال ۱۴۰۰ به نمایندگی از رئیس جمهور آن کشور شرکت کرده بود، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز متقابلاً و با هدف تعمیق روابط و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در مراسم یاد شده، حضور یافت و در حاشیه مراسم با برخی مقامات کشور نیجریه، کره جنوبی، ونزوئلا و سنگال گفت‌وگو کرد.

در این مراسم، مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیجریه و معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی، محمد دهقان را همراهی کردند.

همچنین در خلال این سفر معاون حقوقی رئیس جمهور به طور جداگانه با برخی مقامات نیجریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دهقان در راستای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه با برخی مقامات این کشور از جمله اورجی اورز کالو عضو هیات رئیسه مجلس سنا و آدام آدامو وزیر آموزش نیجریه به طور جداگانه دیدار کرد.

در این دیدارها، معاون حقوقی رئیس جمهور ضمن تبریک آغاز فعالیت دولت جدید این کشور و انتقال قدرت بر اساس انتخابات، آن را نمایانگر مشارکت مردم در اداره امور آن کشور توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با مقامات نیجریه‌ای، جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه را تبیین و توسعه علمی و صنعتی کشورمان را مرهون اندیشه متعالی بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تلاش شبانه‌وزی جوانان انقلابی دانست.

دهقان در این دیدار به بیان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی کشور و زمینه‌های همکاری مشترک پرداخته و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها و امکان سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد.

مقامات کشور نیجریه نیز جمهوری اسلامی را منشا تغییرات مهم در کشورهای منطقه دانسته و ضمن تبیین ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی کشور خود بر آمادگی آن کشور برای توسعه روابط و همکاری تاکید کردند.

ارتقاء روابط اقتصادی با کشور ۲۲۰ میلیون نفری نیجریه که رتبه اول اقتصاد آفریقا را به خود اختصاص داده است از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

بولا احمد تینوبو، نامزد حزب حاکم "کنگره تمام ترقی‌خواهان" و فرماندار سابق ایالت لاگوس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ نیجریه که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، با کسب بیش از ۸.۷ میلیون رای (۳۵.۲ درصد آرا) به عنوان رئیس جمهور نیجریه انتخاب شد.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها