|

۳ شهروند اروپایی زندانی در ایران آزاد شدند

سخنگوی دولت بلژیک گفت که سه شهروند اروپایی، دو اتریشی و یک دانمارکی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند.

۳ شهروند اروپایی زندانی در ایران آزاد شدند

به گزارش شبکه شرق، دولت بلژیک مدعی شد سه شهروند اروپایی، دو اتریشی و یک دانمارکی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند.

سخنگوی دولت بلژیک امروز (جمعه، دوم ژوئن) در گفتگو با رویترز گفت که سه شهروند اروپایی، دو اتریشی و یک دانمارکی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند. 

طبق این گزارش، وین هم روز جمعه اعلام کرد دو اتریشی که سال‌ها در ایران زندانی بودند آزاد شدند و در راه بازگشت هستند. 

وزارت خارجه اتریش در بیانیه‌ای ضمن تشکر از بلژیک و عمان برای کمک به آزادی این افراد اعلام کرد «کامران قادری و مسعود مصاحب شهروندان دوتابعیتی» آزاد شده هستند. 

جمعه پنجم خرداد عمان از میانجیگری بین ایران و بلژیک و تبادل دو زندانی خبر داد و وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که میانجیگری‌های این کشور بین بلژیک و ایران برای آزادی شهروندان بازداشت شده دو کشور موفق بوده و دو فرد آزاد شده به مسقط منتقل خواهند شد.

کمی بعد ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی از آزادی «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی و دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در پی توافق دوجانبه با دولت بلژیک و بازگشت او به کشور خبر داد.

 حاجا لحبیب در حساب توئیتری خود نوشت که بلژیک موفق شد تا آزادی این افراد را تضمین کند. در همین حال الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن را در توئیتر منتشر کرد، نام اتباع آزاد شده را کامران قادری و مسعود مصاحب اعلام کرد.

وی افزود: سال‌ها تلاش دیپلماتیک برای آزادی آنها به ثمر نشسته و مایلم از همکار بلژیکی و عمانی خود به خاطر حمایت ارزشمندشان تشکر کنم.

خبرگزاری ایرنا نوشته است: کامران قادری و مسعود مصاحب بعد از گذراندن مراحل قضایی در ایران، به همکاری با سرویس‌های جاسوسی خارجی محکوم شدند. بر اساس اعلام قوه قضائیه، «مسعود مصاحب» که در قالب دبیرکل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس های جاسوسی آلمان و اسراییل ارتباط داشت و مبادرت به جاسوسی می کرد و همچنین اطلاعات گوناگون در حوزه‌های مختلف از جمله پروژه‌های نظامی و هسته ای و نانو و درمانی در اختیار بیگانگان قرار می داد در سال ۱۳۹۹ به ١٠ سال حبس محکوم شد. کامران قادری نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

بر اساس اعلام وزیر امور خارجه اتریش این دو اکنون در راه وین هستند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها