|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| شانزدهم خرداد

علمای قم پیغام داده‌اند اگر فرد سنی در هیات رئیسه مجلس باشد، بیانیه می‌دهند و مبارزه می‌کنند

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز شانزدهم خرداد در مورد اعتراض علمای قم نسبت به احتمال حضور یک سنی در هیات رئیسه نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

علمای قم پیغام داده‌اند اگر فرد سنی در هیات رئیسه مجلس باشد، بیانیه می‌دهند و مبارزه می‌کنند

آقای [احد] محمدی، مدیرعامل [سازمان] کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمد. گزارشی از وضع شرکت داد؛ با ۱۲۰ فروند کشتی و هفت هزار پرسنل و سود ۱۰ درصد. از مشکلات مدیریت در وضع حاضر گفت‌ که پس از محاکمه آقای [غلامحسین] کرباسچی [شهردار سابق تهران]، مدیرها محتاط شده‌اند و بخشی از کارهای لازم، به خاطر احتیاط، بر زمین می‌ماند و رقبای خارجی جلو می‌افتند. خواستار اقدامی برای بازگرداندن شجاعت اقدام به مدیران شد؛ شبیه زمان سازندگی. گفت، در جلسه‌ای در نروژ، مدیران شرکت‌های نروژی، از خطبه اخیر جمعه شما اظهار تعجب می‌کرده‌اند و برایشان مهم بوده است.

مهندس [حبیب‌الله] بوربور، معاون مدرسه‌سازی آموزش‌وپرورش، همراه مهندس امینی آمدند. گزارشی از وضع مدارس کشور و کمبود ۲۰۰ هزار کلاس و رشد مدرسه‌سازی افراد خیّر دادند و خواستند که همایش سالانه‌شان را افتتاح کنم. گفتند، تشویق خانم‌ها از سوی شما برای مدرسه‌سازی، باعث رشد چشمگیر مدرسه‌سازها شده و از تأثیر پیشنهاد و تهیه فیلم جاوید از سوی من، برای تشویق افراد خیّر گفتند.

تیمسار [احمد] دادبین، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمد. از نحوه فرماندهی تیمسار [علی] شهبازی [رئیس گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح] و تیمسار [مصطفی] ترابی [رئیس ستاد مشترک ارتش]، انتقاد داشت و از نصب تیمسار [محمد] سلیمی [فرمانده‌کل ارتش] هم راضی نیست.

عصر آقای [علی] لاریجانی [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد و گفت، علمای قم، من‌جمله آقایان [حسین] وحید [خراسانی]، [ناصر] مکارم [شیرازی]، [لطف‌الله] صافی [گلپایگانی] و میرزاجوادآقا تبریزی، به آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] و آقای [مهدی] کروبی [رئیس مجلس شورای اسلامی]، پیغام داده‌اند که اگر فردی سُنّی را در هیئت‌رئیسه مجلس بگذارند، آنها علیه این کار بیانیه می‌دهند و مبارزه می‌کنند و مصوبات مجلس را بی‌اعتبار اعلان می‌کنند. از کُند شدن قوه قضائیه، در تعقیب افراد شبهه‌گر، اظهار نگرانی‌کرد و گفت، انصراف شما از نمایندگی، باعث دلسردشدن خیلی‌ها شد و دوم خردادی‌ها را نیز خوشحال کرده است.

[آقای حبیب‌الله بی‌طرف] وزیر نیرو و معاونش، آقای مهندس [رسول] زرگر آمدند. گزارشی از پیشرفت کار ساخت سدها و نیروگاه‌ها و گزارش کاملی از وضع انتقال آب حوزه سیروان به حوزه کرخه و دشت ذهاب دادند؛ کار مهمی است که از زمان مسئولیت من با اعتبارات ویژه شروع شده است.

در رسانه‌های جهانی، اظهارات فردی فراری‌ که خود را احمد بهبهانی معرفی‌کرده، علیه ایران، انعکاس وسیعی پیدا کرده و وزارت اطلاعات اعلان کرده، اصلاً کسی به این نام، در وزارت اطلاعات سابقه ندارد؛ او گفته است، از مدیران اطلاعات بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها