|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| نهم خرداد

ایازی از سختگیری‌ها و تعقیب‌ها و بد رفتاری با آیت‌الله منتظری انتقاد کرد/ همیشه از سطح بالا، برای کم‌کردن خطر و فشار از آیت‌الله منتظری کمک‌ کرده‌ام

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز نهم خرداد در مورد چند دیدار نوشته‌است. در یکی از این دیدارها در مورد برج میلاد و فرآیند ساخت آن بحث شده و در دیدار دیگری که او به آن اشاره کرده از فشارها بر آیت‌الله منتظری صحبت شده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ایازی از سختگیری‌ها و تعقیب‌ها و  بد رفتاری با آیت‌الله منتظری انتقاد کرد/ همیشه از سطح بالا، برای کم‌کردن خطر و فشار از آیت‌الله منتظری کمک‌ کرده‌ام

به گزارش شبکه شرق، آقایان [علی‌نقی] خاموشی و [علی] عبداللهیان [رئیس و معاون اتاق بازرگانی ایران]، با تأخیر آمدند؛ فقط چند دقیقه‌ای توانستند صحبت‌ کنند. گفتند، انصراف شما باعث ‌شد که مردم با یک چشم گریه کنند و با یک چشم بخندند؛ از وضع مجلس، بدون شما نگران‌اند و خوشحال‌اند که شما خودتان را از این مجلس، نجات دادید و با اعلان و توضیح، روشنگری کردید. خواستند که خارج از مجلس، برای دفاع از انقلاب فعال‌تر باشم. گفتم، رهبری باید مواضع روشن داشته باشند، تا بشود کار کرد.

آقای [غلامرضا] فروزش [عضو شورای اسلامی شهر تهران]، همراه آقایان [بهروز] خواجوی [مدیرعامل شرکت بلندپایه] و [بهروز] امین‌فر و [محمدرضا] حافظی، [عبدالحمید ریاضی]، رئیس دانشگاه امیرکبیر، مسئول ساخت برج بلند تهران [برج میلاد] آمدند. توضیحات کاملی دربارۀ برج دادند؛ ششمین برج بلند دنیا است. در جواب سؤال من‌ که چرا دایره‌ای نساخته‌اند که فشار باد، خطرساز نباشد گفتند، خطر باد برای دایره‌ای، بیشتر در جهت ایجاد مکش در نقطه مقابل وزش باد است. خواستند که بازدید کنم. از اعلان انصراف، اظهار خوشحالی‌کردند و گفتند، مردم مطالب را با این انصراف ‌فهمیدند.

آقای [سیدمحمدعلی] ایازی [پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن قم] آمد. از اوضاع حوزه [علمیه] قم گفت و از سختگیری‌ها و تعقیب‌ها و فشارها و نیز از بدرفتاری با آیت‌الله منتظری، انتقاد کرد. گفت، آقای منتظری به او گفته، با اینکه از من گله دارد، ولی از برخورد بد با من، ناراحت است. گفتم، بی‌جهت از من گله دارند؛ از زمان امام تاکنون، همیشه از سطح بالا، برای کم‌کردن خطر و فشار از ایشان، کمک‌ کرده‌ام. نمونه‌هایی از کارهای قرآنی‌اش را آورد. قبلاً در دفتر تبلیغات [اسلامی‌ قم]، برای تفسیر راهنمای قرآن فعالیت می‌کرد. خواست، برای راهنمایی طلاب، بیشتر در صحنه باشم. از صحبت‌های خطبه جمعه اخیر من و بعضی از صحبت‌های دیگر که علیه جناح چپ بود، گله نمود.

آقای [حسین] محلوجی [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. برای مشکلاتی که [سازمان] بازرسی [کل‌کشور] و دادگاه برای او درست می‌کنند، استمداد کرد و از اعلان انصراف، اظهار امتنان نمود. عصر آقای [حسین] نواب، امام‌جمعه قائم‌شهر آمد و خواست که کنگره شیخ طوسی را افتتاح کنم؛ عذر خواستم. در رسانه‌ها، هنوز بحث انصراف، به صورت مثبت مطرح است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها