|

گوانتانامو؛ یک زندانی حبس ابد از شکنجه‌‌ها می‌‌گوید

ابو زبیده ۲۱ سال است که در زندان گوانتانامو دوران حبس خود را می‌گذراند. او بدون اتهام زندانی شده است.

گوانتانامو؛ یک زندانی حبس ابد از شکنجه‌‌ها می‌‌گوید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

پایان قانون ۴۲ و هجوم پناه‌جویان و مهاجران مکزیکی به مرزهای ایالات متحده، و سردرگمی چند لحظه‌ای در مرزها تا جایگزینی برنامه جدید رسانه‌های آمریکایی را بیش از پیش به خود مشغول کرده است. رسانه‌های آمریکا تصاویری از هجوم پناه‌جویان مکزیکی و دیگر کشورها به مرزهای ایالات متحده منتشر کرده اند. این رسانه‌ها همچنان درگیر موضوع ترامپ و حواشی دادگاه و مسائل نامزدی‌اش برای انتخابات ۲۰۲۴ هستند. 

روزنامه‌های چاپ بریتانیا هم از ارسال موشک‌های دوربرد انگلیسی به اوکراین برای اولین بار خبر می‌دهند. پیش از این اروپایی‌ها خاصه انگلیس قرار نبود تجهیزات سنگین و دوربرد در اختیار اوکراین قرار دهد. اما مهم‌ترین حامی اوکراین در حمله روسیه به این کشور در سیاست‌های خود تغییر داده و حمایت بیشتری از اوکراین می‌کند. این رسانه‌ها همچنین به ماجرای یک زندانی حبس ابد در گوانتانامو پرداخته اند که از انواع شکنجه‌هایی که تجربه کرده نقاشی کشیده و آن را در اختیار وکیل و رسانه‌ها قرار داده است. 

کشتار در غزه، رونمایی از یگان پلیس امنیت طالبان که سوار بر اسب است، همچنین تلاش عربستان برای کمک به سودان از جمله موضوعات مهم در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هستند. از سوی سفر شیخ محمد به پاریس و تلاش امارات برای تحکیم روابط خود با فرانسه و حواشی و خبرهای پاکستان پس از دستگیری و آزادی عمران خان دیگر خبرهای صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای هستند.

 

گاردین

گوانتانامو؛ یک زندانی حبس ابد از شکنجه‌‌ها می‌‌گوید

ابو زبیده ۲۱ سال است که در زندان گوانتانامو دوران حبس خود را می‌گذراند. او بدون اتهام زندانی شده است. ابو زبیده می‌گوید ماموران اطلاعات و امنیت آمریکا از او به عنوان موش آزمایشگاهی تکنیک‌ها و روش‌های شکنجه پس از ماجراهای یازده سپتامبر استفاده کرده اند.

او انواع و اقسام شکنجه‌ها و آزارهایی را که در این مدت تحمل و تجربه کرده به صورت نقاشی در اختیار گاردین قرار داده است. ابو زبیده در ۴۰ تصویر شکنجه‌هایی را بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ از سر گذرانده، تصویر کرده است.

این شکنجه‌ها شامل انواع خشونت‌های جسمی و روانی هستند. او در شکنجه‌های جسمی خشونت جنسی را هم تجربه کرده است. ابو زبیده تصویر هر کدام از این شکنجه‌ها را با توجه به توانایی خود شرح داده و در اختیار یکی از وکلای خود پروفسور مارک دنبو گذاشته است. 

مارک دنبو این تصاویر را در مرکز تحقیقات سیاسی دانشگاه ستون‌هال بررسی و مطالعه کرده است. او می‌گوید ابو زبیده برنامه مطالعاتی شکنجه ماموران CIA و FBI آمریکا بوده است. آنچه بر سر او آمده در واقع نهایت سوء استفاده از شکنجه است.  

هفته گذشته یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل خواستار آزادی فوری شد. این سازمان معتقد است حضور این فرد در زندان بدون آن که اتهاماتش مشخص شده باشد، جنایت علیه بشریت است. اما ابو زبیده امیدی به آزادی ندارد. او سال ۲۰۰۲ در پاکستان دستگیر شد. 

آمریکایی‌ها ابتدا اعلام کردند ابو زبیده یکی از مقامات ارشد القاعده است، اما بعد پذیرفتند او حتی عضو این گروه تروریستی هم نبوده است. وکیل ابو زبیده می‌گوید همه پذیرفته اند او بدون هیچ اتهامی و به اشتباه سال‌ها شکنجه و حبس را پشت سر گذاشته است. 

 

نشنال

همکاری استراتژیک امارات و فرانسه

شیخ محمد رئیس امارات راهی پاریس شده است تا در دیدارهایی سطح بالا درباره همکاری استراتژیک میان امارات و فرانسه گفت و گو کند. روسای دو کشور در بدو ورود شیخ محمد یک شام کاری داشتند. 

همکاری‌های طولانی مدت امارات و فرانسه مهم‌ترین محور گفت و گوهای دو سیاستمدار بوده است. این دومین سفر شیخ محمد طی ۱۲ ماه گذشته است. امارات میزبان COP28 است و این موضوع باعث شده موضوع تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست به یکی از موارد همکاری دو کشور تبدیل شود. 

در کنار مسائل ذکر شده، همکاری‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی از دیگر مواردی است که رهبران دو کشور درباره آن بحث و گفت و گو و راه‌های مشارکت در این زمینه را بررسی کرده اند. پیش از سفر شیخ محمد به فرانسه، یکی از مقامات اماراتی هفته گذشته با سران آلمان در برلین دیدار و گفت و گو کرد. 

با توجه به میزبانی امارات برای نشست تغییرات اقلیمی COP28 سران این کشور در زمینه دیپلماسی گام‌های جاه‌طلبانه و بلندی بر می‌دارند و سعی می‌کنند همکاری و مشارکت دیگر کشورهایی را که در زمینه استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای تجربیات و اندوخته‌های بزرگی دارند، به کار ببندند.

 

نیویورک تایمز

انقضای قانون ۴۲، هجوم پناهجویان و جایگزینی برنامه جدید

روز گذشته سیاست‌های مهاجرتی مرزی دوران پاندمی ایالات متحده و همچنین اخراج مهاجران پایان یافت و فرصتی دست داد تا جمعیتی فراوان از مکزیک با عنوان پناه‌جو وارد آمریکا شوند. این وضعیت باعث واکنش مسئولان مهاجرتی و مرزی آمریکا شده است. 

مسئولان می‌گویند با انقضای قانون اخراج پناه‌جویان که به «عنوان ۴۲» موسوم است، قانونی دیگر جایگزین خواهد شد؛ قانونی که تاکید خواهد داشت کارگران و به طور کل مهاجرانی که از مسیرهای غیر قانونی پناهجویی وارد ایالات متحده می‌شوند، شامل شرایط و تسهیلات پناهندگی نخواهند شد. 

در فاصله انقضای قانون ۴۲ و پایان سیاست‌های‌ دوران پاندمی و اجرای قوانین محدودکننده جدید، هزاران مهاجر مکزیکی با بالا رفتن از فنس‌ها، سیم‌خاردارها و خاکریزها و عبور از رودخانه‌ها وارد مرزهای ایالات متحده شده اند. اما مسئولان آمریکا هشدار داده اند مرزها باز نیستند و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

عرب نیوز

آشوب‌های جدید در پاکستان پس از آزادی عمران خان

پس از این که به دستور دیوان عالی عمران خان آزاد شد، هوادارانش دوباره به خیابان‌‌های اسلام‌آباد آمدند تا این اتفاق را جشن بگیرند. حضور خیابانی هواداران عمران خان باعث درگیری میان آنها و پلیس و شلیک گاز اشک آور شده است. 

عمران خان دو روز پیش هنگامی که برای ادای توضیحات به دیوان عالی اسلام آباد رفته بود، از سوی نیروهای وابسته به گروه مبارزه با فساد دستگیر و با یک دستگاه خودروی ون به مکانی دیگر منتقل و یا به زعم هوادارانش ربوده شد. 

دیوان عالی پاکستان در واکنش به دستگیری عمران خان دستور داد او هر چه سریع‌تر آزاد شود. عمران خان در حال حاضر آزاد شده و البته در مکانی تحت الحفظ برای حضور در دادگاه و پاسخگویی درباره اتهاماتش به سر می‌برد. 

عمران خان و همسرش متهم به فساد اقتصادی و سوء استفاده مالی در دوران حضور در قدرت هستند. عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان است و سال گذشته در حالی که نخست‌وزیر پاکستان بود، به دلیل رای عدم اعتماد برکنار شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها