|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| هجدهم اردیبهشت

امام جمعه زاهدان از اینکه مولوی عبدالحمید را حاکم بر مقدرات کردند، اظهار ناراحتی کرد/ دولت در حال نگرانی و اضطراب است

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز هجدهم اردیبهشت از نگرانی سید محمد خاتمی در مورد دولت نوشته‌است. هاشمی‌رفسنجانی همچنین به دیدارش با امام جمعه زاهدان و اظهار نگرانی او از این که مدیران دولت بیشتر به صحبت‌های مولوی عبدالحمید توجه دارند، اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

امام جمعه زاهدان از اینکه مولوی عبدالحمید را حاکم بر مقدرات کردند، اظهار ناراحتی کرد/ دولت در حال نگرانی و اضطراب است

آقای [حبیب‌الله] محمدیان، امام جمعه زاهدان آمد. بیشتر صحبت‌هایشان اظهار ناراحتی از عملکرد آقای خاتمی و تضعیف نیروهای اسلامی و تقویت مخالفان بود؛ به‌خصوص تقویت اهل‌ سنت در مقابل شیعه و اینکه مولوی عبدالحمید [اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل‌ سنت و مدیر مدرسه دارالعلوم زاهدان] را حاکم بر مقدرات کرده‌اند و مدیران دولتی، به نظر او بیشتر از نماینده ولی‌فقیه توجه دارند. گفت، وضع به‌گونه‌ای شده که دکتر [حسینعلی] شهریاری، رئیس معزول دانشگاه زاهدان می‌گوید، رهبری انقلاب را دودستی تقدیم آنها کرده‌اند. از بیت رهبری هم گلایه داشت که توجهی به نظرات امثال ایشان ندارند و وقت ملاقات هم نمی‌دهند.

آقای سیف‌الله داد، معاون سینمایی وزارت [فرهنگ و] ارشاد [اسلامی] آمد؛ برای توجیه عملکرد خودش که زیر سؤال رفته و به خصوص از اینکه رهبری در هامش یک گزارش راجع به انحراف سینما در دو سال اخیر، عبارات تندی نوشته‌اند، ناراحت است. گفت، حداقل این است که از سایر بخش‌های فرهنگی بهتر است و بدتر از گذشته نشده. تعدادی فیلم فارسی هم برای دیدن من آورده بود.

[آقای سیدحسین ایروانی] فرزند مرحوم [سیدعبدالمجید] ایروانی، از اعضای [شورای مرکزی] جامعه روحانیت [مبارز تهران] آمد. وضع خانوادگی‌شان پس از رحلت پدرشان را گفت؛ مشکلاتی دارند. ظهر با محسن و مهدی ناهار خوردیم؛ معمولاً ناهارهای این‌گونه، کاری است. مهدی [مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی]، از آقای [جلیل] خبره [مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)]، شکایت دارد که ساخت تجهیزات را کُند انجام می‌دهد. بیانیه [شماره] ۱۴ شورای نگهبان صادر شده که بوی ابطال انتخابات تهران می‌دهد؛ اشکالات مهم زیادی را توضیح داده است.

عصر آقای [حسین] محلوجی [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. از [سازمان] بازرسی کل کشور و دادگستری [استان تهران] شکایت دارد که بی‌جهت او را اذیت می‌کنند. به آقای [سید ابراهیم] رئیسی، تلفنی گفتم که رسیدگی کنند. اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، بعد از جلسه هیئت دولت آمد و گفت، آقای [سیدمحمد] خاتمی، خیلی ناراحت بوده و نتوانسته جلسه را تمام کند و به وزرای امورخارجه، اطلاعات و کشور پرخاش کرده و آقای [علی] یونسی [وزیر اطلاعات] هم مشکلات وزارت را گفته و مجموعاً دولت در حال نگرانی و اضطراب است. فشار جناح راست و مجلس و حرف‌های اخیر رهبری و نیز بیانیه‌ شورای نگهبان و بستن مطبوعات و بازداشت بعضی، نگرانی‌هایشان را زیاد کرده است.

آقای نلسون ماندلا از آقای [رابرت] موگابه [رئیس‌جمهور زیمبابوه] انتقاد کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها