|

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

تصویب تشکیل وزارت بازرگانی/ممنوعیت هنری برای بی‌حجاب‌ها/ اصرار ضرغامی بر سیم کارت بدون فیلتر گردشگران/افزایش قیمت سوخت نداریم/ یکشنبه؛ استیضاح فاطمی امین

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

تصویب تشکیل وزارت بازرگانی/ممنوعیت هنری برای بی‌حجاب‌ها/ اصرار ضرغامی بر سیم کارت بدون فیلتر گردشگران/افزایش قیمت سوخت نداریم/ یکشنبه؛ استیضاح فاطمی امین

به گزارش شبکه شرق، بهادری جهرمی در حاشیه هیات دولت گفت: دولت در راستای عمل به بیانات رهبری در زمینه هماهنگی و همکاری و همدلی میان قوا، لایحه‌ای دوفوریتی برای تشکیل وزارت بازرگانی تصویب کرد که همین امروز تقدیم مجلس می‌شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مجلس اختیار دارد که هرگونه تصمیم‌گیری درباره تنظیم‌گری بازار داخلی با اخذ طبیعی نظرات کارشناسی داشته باشد. دولت نگاهش این است که در حوزه تنظیم بازار حتماً نیازمند اصلاح ساختار هستیم و ساختار فعلی مناسب نیست و مردم هم از وضعیت رضایت کافی ندارند. این‌که اصلاح ساختار به شکل سازمان یا وزارت باشد اختیار با مجلس است و دولت هم با تشکیل سازمان بازرگانی و هم تشکیل وزارتخانه موافق است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت‌گذاری گندم اظهار کرد: تقریباً می‌شود گفت عددی که پیش‌بینی شده بود خرید امسال گندم باشد معادل عددی که در لایحه بودجه رفته بود در مجموع چیزی قریب ۱۳ هزار تومان بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد این عدد پایین است در حالی که وی امکان نداشت عددی بیشتر از آن را در شورای قیمت‌گذاری تعیین کند چون مغایر قانون بودجه می‌شد. وقتی این موضوع در هیئت وزیران بررسی شد، نهایتاً دولت سقف افزایش دو هزار تومانی را در نظر گرفت و اعلام شد منابع مالی آن را از سایر روش‌های قانونی تامین می‌کند.

وی گفت: این امر مغایرتی با صلاحیت قانونی شورای قیمت‌گذاری گندم ندارد. شورا می‌تواند جلسات دیگری در سقف قانون بودجه و مقرره‌ای که دولت در این زمینه برای تامین منابع مالی داده است  داشته باشد.

محمد حسینی، معاون پارلمانی نیز اظهار کرد: ما بر این باور بودیم که چون طرح وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوفوریتی سازمان بازرگانی ارائه شده شاید نیازی نباشد، اما وقتی هیئت رئیسه و شخص رئیس مجلس این موضوع را مطرح کردند، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد.

 

ممنوعیت حضور زنان بی‌حجاب در برنامه‌های هنری

 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد  درباره برخورد با بازیگرانی که بدون حجاب در مراکز عمومی و هنری حاضر می‌شوند گفت: کسانی که خارج از قانون رفتار کنند، طبق قانون با آنها برخورد می شود. از این رو ما اجازه نداریم به کسانی که کشف حجاب می کنند اجازه حضور در برنامه های هنری بدهیم.

 

استیضاح برقرار است

 رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت گفت: استیضاح حق مجلس است و ما هم روز یکشنبه می‌رویم و پاسخ می‌دهیم و فرصت خوبی است برای عموم مردم و مجلس که ابهاماتی که هست برطرف شود.

وزیر صمت در پاسخ به اینکه از سوی یک نماینده گفته شده بابت منتفی شدن استیضاح قبلی شما به برخی نمایندگان خودرو داده شده است؟ تصریح کرد: اگر یک مورد بود بگویید تا خودم پیگیری کنم چنین چیزی صحت ندارد.

 

جزئیات بسته ۱۰ بندی دولت برای مهار تورم

سید احسان خاندوزی در حاشیه نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: جزئیات بسته ۱۰ بندی دولت برای مهار تورم و رشد تولید که به تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه رسیده است، امروز برای اخذ نظر تشکل های تولیدی و اقتصادی کشور در اتاق های سه گانه ارسال شد، برای اینکه ما نظرات بخش غیر دولتی را هم داشته باشیم و ان شاءالله ظرف روزهای آینده پس از اخذ نظر فعالان بخش غیر دولتی با حضور رئیس جمهور جزئیات این بسته نهایی شده و ابلاغ خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: امیدواریم با توجه به هدف گذاری های دقیقی که در بسته ده بندی برای مهار تورم و رشد تولید پیش بینی شده است ما بتوانیم یک سند هماهنگ کننده بین تمام اجزای دولت برای نیل به اهداف شعار امسال داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص استیضاح نیز باید بگویم اولا دولت در مسئله حمایت از وزرا و اعضای کابینه یکدست و هماهنگ و کاملا جدی است. از طرف دیگر حل و فصل واقعی مشکلات اقتصادی به ویژه مسائل فرابخشی مانند موضوع مسکن، موضوع تورم، موضوع خودرو و امثال آن نیازمند دو مقدمه است. در وهله اول مسئله هماهنگی و در وهله دوم مسئله ثبات سیاست ها لازم است. هماهنگی هم در داخل دولت و هم بین دولت و مجلس لازم است. ثبات سیاست ها نیز هم در داخل دولت و هم بین دولت و مجلس ضروری است. حتما در شرایط کنونی اسیتضاح وزرا کمکی به هماهنگی سیاست ها و ثبات سیاست های اقتصادی نخواهد کرد. وزارت خانه ها را برای چندین ماه با چالش های تصمیم گیری مواجه می‌کند.

 

با هر قصوری برخورد می‌شود

بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مرگ یک نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار، اظهار کرد: مجموعه وزارت بهداشت و همکاران ما حساس هستند و هرنوع تخلف یا قصوری انجام گیرد با آن مقابله می‌شود.

وی افزود: این موضوع هم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است و آقای دکتر پازوکی نسبت به اتفاقی که افتاده است سریعاً اقدام کرده‌اند و پیگیری قصور به پزشکی قانونی محول شده است و جزییات این موضوع را باید از آنجا پیگیری کرد.

 

دولت آذربایجان برای گردشگری همکاری نمی‌کند

عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری در رابطه با کاهش سفر گردشگران آذربایجانی به ایران تصریح کرد: سفر گردشگرانی که از کشورهای آذربایجان داشتیم و شاید دومین منبع گردشگری ما بودند به خاطر عدم همکاری دولت آذربایجان و بستن خیلی از مرزهای زمینی کاهش یافته است. ما در مرزهای مشرک به ویژه مرز بیله سوار  که یک میلیون و دویست میلیون نفر گردشگر از آن داشیم شاهد کاهش حضور گردشگران بودیم. من در یک سال گذشته از بخش‌های مختلف بازدید داشتم و سرمایه گذاری‌هایی انجام شده بود برای جذب گردشگر اما متاسفانه شرایط را برای سفر گردشگران آذربایجانی به ایران سخت کردند.

ضرغامی تاکید کرد: گردشگری حق همه مردم دنیاست و این شعار ماست و همه کشورها باید زمینه‌های این کار را فراهم کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: ما رایزنی‌هایی را انجام می دهیم و من امروز در دولت گزارشی را در این رابطه ارایه کردم و امیدوارم رایزنی‌هایی که در بخش‌های مختلف به ویژه در دستگاه دیپلماسی انجام می شود به سمتی برود که این مشکل برطر ف شود.

وی در رابطه با سیم کارت‌های بدون فیلتر برای گردشگران تصریح کرد: ما هم‌چنان معتقدیم که باید سیم کارت مناسب برای رفع نیاز گردشگران تامین شود  و این کار استدلال دارد نه تنها برای آنها (گردشگران خارجی) بلکه برای مجموعه‌های اصلی در کشور که خدمات مسافری می دهند باید این ظرفیت برای آنها فراهم شود. بعد از پیشنهادی که من دادم در کمیته‌های مربوطه که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند مساله بررسی شده و تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته و امیدوارم در چند روز آینده که نتیجه اعلام می شود بتوانیم این امکان را برای گردشگران فراهم کنیم.

ضرغامی گفت: ما می توانیم پیام رسان‌های داخلی را برای ایرانیانی که خارج از کشور می روند و یا برای گردشگران خارجی توجیه و توصیه کنیم. ولی تا زمانی که این برناهم‌ها تعمیم پیدا کند و عادت شود نیاز به زمان داریم و اینها حداقل خدمات اولیه است که باید در اختیار گردشگر خارجی قرار گیرد و اگر فراهم نشود نمی‌توانیم انتظار رونق گردشگری را داشته باشیم.

 

به حریم خصوصی مردم وارد نمی‌شویم

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فتوای مقام معظم رهبری و قانون هر دو تصریح می‌کند که اطلاعات مردم در فضای مجازی جزو حریم خصوصی محسوب می‌شود دسترسی به آن هم قانونا و هم شرعا اشکال دارد. وزارت ارتباطات بر ضوابطی که وضع کرده کاملا نظارت دارد و به هیچ وجه احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی را ندارد. خیال مردم عزیز راحت باشد.

وی افزود: شائبه‌ای مطرح شد که اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر به حریم خصوصی و رقابت در پیام‌رسان‌ها ضربه می‌زند. این کار جهت‌گیری کلی در فضای بازار دیجیتال جهانی است و باعث افزایش رقابت می شود. دنیا دارد به این سمت حرکت می‌کند.

 

رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

 رضا مرادصحرایی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع رتبه‌بندی معلمان را پیگیری کرده‌ایم، ادامه داد: فرآیند رتبه بندی معلمان هنوز تمام نشده است. رتبه بندی مهم ترین و بزرگ ترین تحول تاریخ آموزش و پرورش کشور است که از سال ۱۲۸۶  تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی در ادامه با بیان اینکه رتبه بندی معلمان وجوه مثبت فراوانی دارد و نباید چند خطا منجر شود که وجوه مثبت رتبه بندی دیده نشود،‌ اظهار کرد: رتبه بندی معلمان کار بزرگی بود و این دولت بار سنگینی را برداشته است. اجرای رتبه بندی بسیار هم به اهداف خود نزدیک شده است. اما اشکالاتی هم دارد که در تلاش هستیم آن را برطرف کنیم. از آنجا که بار اول است که اجرایی می شود و کار سنگینی هم بوده اشکالات اجرایی آن قابل پیش بینی بود. همه اهتمام ما این است که همه اعتراضات معلمان را کاملا عادلانه بررسی کنیم تا هر همکاری به رتبه استحقاقی خود برسد. از طرف دیگر برخی افراد شائبه هایی ایجاد می کنند که برخی از رتبه ها بالا داده شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: همه این پرونده ها طبق قانون بررسی خواهند شد. بعد از اتمام فرآیند رتبه بندی و اتمام فرآیند بررسی اعتراضات، بحث بازنگری نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاکید اصل ۱۶ قانون اساسی بر آموزش زبان عربی به دانش آموزان و روند آموزش زبان عربی در مدارس، بیان کرد: آموزش زبان عربی در مدارس به درستی انجام می شود و این امر دارای چند مرحله است. اگر اشکالی در اجرا وجود دارد باید معلمانی که این درس را تدریس می کنند تقویت شوند. ان شاءالله تقویت خواهند شد.

صحرایی گفت: خواهش بنده این است که در موضوع آموزش و پرورش و آموزش دانش آموزان به جریان اصلی توجه کنیم. بالاخره ممکن است دانش آموزی به خوبی عربی بلد نباشد. یادگیری زبان، یک استعداد است. ممکن است فردی استعداد یادگیری زبان عربی نداشته باشد اما استعداد دیگری داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای تقویت آموزش زبان فارسی در مدارس دارید یا خیر؟ بیان کرد: زبان فارسی نخ تسبیح اتحاد و انسجام ملی ما است و قطعا برای تقویت این زبان برنامه داریم.

سرپرست وزارت اموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر که گزارش زبان معیار فرهنگستان زبان چه میزان در کاهش کاربرد زبان بیگانه در زبان مسئولان تاثیر گذار بوده است، بیان کرد: حتما تاثیر گذار بوده اما باید واقع بین بود.  صد درصد مصوبات فرهنگستان باید اعمال شود و مصوبات فرهنگستان نیز باید واقع بینانه باشد. زمانی که واژه وارد شد جزئی از خانواده می شود.

 

 

افزایش قیمت سوخت نداریم

جواد اوجی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: خیال همه مردم را راحت کنم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.
وی‌افزود: در بودجه ۱۴۰۲ به ما تکلیف کرده است که سوختگیری خودرو ها با کارت سوخت انجام بشود. ما یک ماهه کارت سوخت را تحویل می دهیم. از مردم می خواهیم زمان مراجعه به جایگاه ها حتما با کارت شخصی خودشان مراجعه کنند.

وی گفت: کارت‌های سوخت جایگاه ها جمع آوری نشده بلکه تعدادشان کم شده است تا کنترل کنیم. مردم طبق قانونی که مجلس گذاشته باید از کارت سوخت خود استفاده کنند و این کارت ها برای زمانی است که اگر کسی کارتش را گم کرد مشکلی نداشته باشد و از کارت سوخت اضطراری جایگاه استفاده کند. اگر جایگاهی می گوید کارت سوخت ندارد تخلف است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها