|

اسلامی: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی فردو تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.

اسلامی: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است

به گزارش شبکه شرق، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای درباره ادعای اخیر آژانس بین‌المللی گفت: یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.

اسلامی بیان کرد: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم.

وی ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.

 

صنعت هسته ای مولود انقلاب اسلامی است

وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا متولد شد و به همین دلیل بنده این سازمان را «مولود انقلاب اسلامی» می‌نامم.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس باور به توانستن و خودباوری دوباره متولد شد.

اسلامی گفت: سازمان انرژی اتمی در پی مزاحمت‌ها، تخریب‌ها و تحریم‌های مختلف و متعدد به حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای ورود پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در دهه‌های اخیر در مقابل مزاحمت‌ها، تخریب‌ها، تحریم‌های گوناکون که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، توانسته‌ایم با تکیه بر توان انسان‌های فاخری که دراین سازمان مشغول به کار هستند، نیازهای کشور در حوزه فناوری‌های هسته‌ای را برآورده سازیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در چارچوب جهاد تبیین در میانه اتهام زنی‌های روزافزون غرب علیه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا نشان داده شود که دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور با اتهاماتی نظیر مسالمت آمیز و صلح‌آمیز نبودن صنعت هسته‌ای، کاملاً متفاوت است، اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که برای همه موارد موجود در این نمایشگاه هیچ‌گونه دسترسی به خارج نداشتیم.

وی تاکید کرد: مردم شریف ایران باید بدانند که کدام دستاوردهای هسته‌ای و در کدام رشته‌ها و بخش‌ها و به چه میزان در زندگی آنها اثرگذار بوده است، باید دانست که از نقطه صفر وارد شدن به فناوری هسته‌ای یعنی از معادن، استحصال مواد و به کارگیری از آنها در راکتورها و ... تا تبدیل سوخت هسته‌ای، انرژی و رادیو داروها چه مراحلی طی می‌شود.

اسلامی بیان کرد: در حال حاضر فناوری هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیری کرده که معادل صنایع پیشرفته است و به‌نوعی سایر صنایع را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

تدوین سند جامع با هدف رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: موضوع حائز اهمیت این است که در بخش انجام پروژه‌های تحقیقاتی به‌صورت مشارکتی با آژانس مانعی وجود نداشته و این موارد فراتر از تحریم‌ها انجام شده اما در بقیه موارد کاملا شاهد ممانعت از همکاری با همکاران ما بوده‌ایم و که برای جبران این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها سعی کردیم تا در دولت سیزدهم با تدوین سند راهبردی، چشم‌انداز۲۰ ساله صنعت هسته‌ای کشور را تهیه کرده و بر اساس این سند راهبردی پیش برویم.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس سند جامع راهبردی، ‌ چشم‌اندازسازی را به سرانجام رساندیم و مسیر حرکت این صنعت در افق ۲۰ ساله به تصویر کشیده شده است و نیز بر همین اساس برنامه‌های اجرایی و عملیاتی را فعال کردیم.

اسلامی تصریح کرد: رسیدن تولید برق هسته‌ای به ۲۰ درصد سبد برق کشور یک هدف گذاری کمّی است که در برنامه سازمان قرار دارد؛ در عرصه‌های پزشکی، محیط زیست، سلامت و امنیت غذایی مواردی هستند که در اهداف کلی برنامه ریزی شده‌اند؛ دستاوردی که امروز در این نمایشگاه رونمایی شد نیز در همه صنایع غذایی می‌تواند به عنوان وسیله مکمل مستقر شود.

وی گفت: در حوزه پرتودهی نیز قصد داریم گستره ملی را تحت پوشش قرار دهیم و امنیت غذایی سراسر کشور را ارتقا و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم.

 

توسعه شتابان فناوری هسته‌ای در دستور کار سازمان

اسلامی ادامه داد: در پنجاه و سومین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای، سعی شد تا دامنه تاثیر فناوری هسته‌ای در حوزه‌های گوناگون نمایش داده شود و همچنین به‌صورت مستمر به دنبال تولید سریع و شتابان محصولات و فناوری‌های هسته‌ای موثر در زندگی مردم هستیم.

وی درباره شاخص‌ترین پروژه‌ای که قرار است در ایام دهه فجر به بهره‌برداری برسد، ‌گفت: در دهه فجر امسال یکی از مواردی را که به ‌بهره‌برداری خواهیم رساند، ظرفیت اولیه غنی‌سازی ایزوتوپ‌های پایدار و جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار است که ما را به «ید ۱۳۱» می‌رساند و باید دانست که «ید ۱۳۱» ایزوتوپی است که برای درمان سرطان تیروئید یا تیروئیدهای فعال که امروزه جامعه گرفتار این بیماری شده است، کارایی دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی با این اقدام و افتتاح ظرفیت «ید ۱۳۱» تولید به لحاظ کیّفی و کمّی ارتقا می‌یابد و خدمات گسترده‌تری را به بیماران در این بخش ارایه خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه این سازمان برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، گفت: سازمان انرژی اتمی ۱۰ هزار مگاوات را که در قانون پیش بینی شده مرور کرده و شرکت‌های نیروگاهی را در شمال و جنوب ایجاد کرده است؛ با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و همکاری شرکت‌های بزرگ این اقدام در دست انجام است؛ با این نرخ بازدهی که داریم، زودتر از زمان بندی پیش بینی شده به اهداف خود می‌رسیم؛ تامین ۲۰ درصد برق کشور هدف کلان سازمان است که آن را محقق خواهیم کرد.

 

توجه ویژه به استحصال معادن اورانیوم کشور

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه دکتر احمدی، معاون رییس سازمان و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) با تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و نیز میلاد امیرمومنان حضرت علی (ع) درباره عرصه فعالیت این شرکت در حوزه فناوری هسته‌ای اظهار کرد: شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای از ابتدای امر موضوع اکتشاف، استخراج و تولید کیک زرد را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

دکتر احمدی افزود: پس از آن خالص‌سازی کیک زرد و تولید سوخت را در دستور کار داریم.
وی عنوان کرد: در ایام دهه فجر در نظرداریم تا از یکی از معادن اورانیوم در ایران مرکزی را رونمایی کرده و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

احمدی بیان کرد: در آن معدن علاوه بر اورانیوم سایر عناصر همراه مانند مولیبدن که ماده استراتژیک محسوب شده و کاربردهای ویژه‌ای در صنایع دارد را استخراج خواهیم کرد.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره برنامه‌های آتی این شرکت توضیح داد: در نظر داریم دریکی دو سال آینده کارخانه فرآوری کیک زرد و همچنین کارخانه فرآوری مولیبدن را در کنار این معدن احداث کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

در آیین آغاز به‌کار پنجاه و سومین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای، جمعی از معاونان سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.

پنجاه و سومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای صبح روز پنج‌شنبه سیزدهم بهمن‌ماه، همزمان با دومین روز دهه فجر توسط محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد.

در این نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی از جمله طراحی و ساخت انواع سیستم‌های اندازه گیری هسته‌ای، فناوری گداخت هسته‌ای، دستیابی به دانش و فناوری کوانتوم، طراحی و ساخت انواع لیزرهای صنعتی و پزشکی، توسعه کشاورزی با فناوری هسته‌ای، توسعه فناوری پلاسما، تولید رادیو داروهای تشخیصی و درمانی، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی، مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک، مدیریت پسماندهای پرتوزا، صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی ناشی از تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، کاهش انتشار انواع گازهای آلاینده زیست محیطی ناشی از تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت انواع مجتمع سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین، غنی سازی اورانیوم با تکیه بر دانش، تخصص و تکنولوژی بومی، طراحی و تولید انواع سانتریفیوژ با دانش و مواد اولیه بومی در مجموعه نمایشگاهی برج میلاد به نمایش گذاشته شده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها