|

واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران واکنش نشان داد.

واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

به گزارش شبکه شرق، ساعت ۸:۳۰ صبح امروز مهاجم یا مهاجمانی به سمت سفارت باکو در تهران حمله می کنند که در نتیجه آن رئیس حراست سفارت باکو کشته و یک فرد دیگر زخمی می شود.

مهاجم مسلح به سلاح های خودکار بوده و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تحقیقات نهاد های امنیتی به سرعت آغاز شده است.

 

لحظه ورود مهاجم به سفارت آذربایجان در تهران

 

واکنش ایران به حمله به سفارت آذربایجان در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حادثه سفارت آذربایجان گفت: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

 

مسکو: از حمله به سفارت آذربایجان در تهران شوکه شده‌ایم

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

 

ترکیه حمله به سفارت آذربایجان در ایران را محکوم کرد

وزیر خارجه ترکیه در توییتی حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در توییتی نوشت:

«من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»

 

واکنش عضو پارلمان جمهوری آذربایجان به حمله به سفارت این کشور

یک عضو پارلمان جمهوری آذربایجان مدعی شد: ما بارها درباره تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم. 

 

توضیحات یکی از نیروهای حفاظت سفارت در حضور فرمانده انتظامی

وی با اقدام به موقع مانع کشته شدن افراد بیشتر شد.

 

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: رئیس نیروهای محافظ سفارت کشته شد

ساعت ۸:۳۰ به وقت باکو حمله مسلحانه‌ای به سفارت ما در تهران صورت گرفته است.

ضارب با اسلحه خودکار به اتاقک نگهبانی امنیتی مقابل سفارت حمله کرده و رئیس نیروهای محافظ سفارت را کشته است. دو نفر از نگهبانان نیز حین تلاش برای جلوگیری از این حمله مجروح شده‌اند اما وضعیت آنها بحرانی نیست.

 

«علی‌اف» خواستار بررسی فوری حادثه سفارت آذربایجان شد

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو - که هنگام حفاظت از سفارت و کارکنان آن درگذشت - ابراز می‌دارم.

وی همچنین ادامه داد: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

 

احتمال تخلیه سفارت آذربایجان در ایران

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان از احتمال تخلیه سفارت این کشور در تهران در پی حمله مسلحانه خبر داد.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در گفت‌وگویی با تی آر تی اعلام کرد که دولت باکو درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند.

وی در ادامه گفت: هر کشور مسئول تضمین امنیت سفیران در کشورش می‌باشد.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در رابطه با این حادثه گفت: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

 

اوکراین حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در توییتی حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

اولگ نیکولنگو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز جمعه در توییتی نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران - که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد - را محکوم می‌کند. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

 

باکو: ایران مسئول کامل حمله به سفارت‌مان در تهران است

وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که ایران مسئول کامل حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران است.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان روز جمعه در گفت‌وگویی با تی آر تی عنوان کرد که طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت این کشور در تهران را برعهده دارد.

 

اتخاذ تدابیر امنیتی برای ادامه فعالیت سفارت آذربایجان 

وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. 

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه ، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. 

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

 

جلسه وزیر خارجه و وزیر کشور در خصوص حادثه در سفارت باکو/ ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده

امیرعبداللهیان و وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. 

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه ، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. 

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

 

کارمندان سفارت ایران در باکو پایتخت آذربایجان به سرعت سفارت را ترک کردند.

 

سفیر ایران در باکو احضار شد

رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت خارجه این کشور از احضار «سید عباس موسوی»، سفیر ایران در باکو در واکنش و اعتراض به حمله به سفارت آذربایجان در تهران خبر دادند.

 

‍ واکنش آلمان به حمله مسلحانه در سفارت آذربایجان در تهران

رالف هورلمان، سفیر آلمان در آذربایجان در پستی توییتری گفت: ما از خبر حمله مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شوکه شده ایم .

او گفت: ما همه اشکال خشونت را محکوم می‌کنیم. افکار و دعاهای ما با خانواده های قربانیان است.

 

واکنش عربستان و اتحادیه اروپا به حادثه در سفارت باکو

وزارت خارجه عربستان سعودی حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را در تهران محکوم کرد.

اتحادیه اروپا نیز حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرده است.

 

جزئیات احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان

در این دیدار همچنین نسبت به کمپین برنامه‌ریزی شده ضد آذربایجانی علیه در ایران اعلام نارضایتی شده و به سفیر ایران گفته شده که آنچه رخ داده باعث تیرگی بیشتر روابطی خواهد شد که از قبل هم پیچیده شده بوده. 

 سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید حادثه مسلحانه علیه سفارت جمهوری آذربایجان و ابراز تأسف عمیق از این اتفاق، مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده کارمند سفارت و همچنین دولت و مردم آذربایجان اعلام کرد. 

  در این دیدار سفیر همچنین تاکید کرد که این حادثه بلافاصله توسط مقامات ذیربط ایران پاسخ داده خواهد شد و این موضوع در حال حاضر توسط نیروهای انتظامی در حال بررسی است و پس از طی مراحل تحقیقات، اطلاعات دقیق به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

سفیر فرانسه در آذربایجان نسبت به حمله مسلحانه در سفارت آذربایجان در تهران واکنش نشان داد.

سفیر فرانسه در آذربایجان: از حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عمیقاً متأسفم. از طرف سفارت فرانسه صمیمانه تسلیت خود را به وزارت امور خارجه آذربایجان، همکاران و خانواده اورخان عسگروف ابراز می کنم.

 

دستور «رئیسی» برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

معاون سیاسی رئیس‌جمهوری گفت: حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند. 

 

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی

وزیر خارجه ایران ضمن محکوم‌کردن حادثه سفارت آذربایجان، با اشاره به سوءاستفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز گفت نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم از ابراز همدردی و پیام تسلیت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران تشکر و از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای همکاری و هماهنگی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.

 

حادثه سفارت جمهوری آذربایجان تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد/ موضع‌گیری‌ها متعهدانه باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیپلمات های جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی مهمان ما هستند و طبق معاهدات بین المللی امنیت آنها بر عهده ماست لذا این اقدام موجب تأسف است.

موضع گیری رئیس جمهور آذربایجان پیرامون این حادثه را ملاحظه کردم. موضع بسیار عالمانه‌ای بود انتظار ما از مقامات دولت آذربایجان این است که با خویشتنداری و با نگاه به روابط دو کشور موضع بگیرند.

 

اطلاعیه سفارت ایران در باکو: فعالیت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان طبق روال ادامه دارد

روابط عمومی سفارت کشورمان در باکو در پی انتشار فیلمی مبنی بر این که کارمندان سفارت ایران در آذربایجان در حال ترک ساختمان محل سفارت  هستند، اعلام کرد:  آن دو شخصی که در تصویر مشاهده می شوند، رانندگان و کارمندان محلی (باکویی) سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند.

همچنین کلیه همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.

 

گفتگوهای سازنده بین ایران و آذربایجان انجام شد/ اقدام مجرمانه و شخصی نمی‌تواند مخل روابط دو کشور شود

جمشیدی، معاون سیاسی رییس‌جمهور گفت: پیرو دستور رییس جمهور به وزرای خارجه و اطلاعات برای بررسی ابعاد حادثه در سفارت آذربایجان و اطلاع رسانی به طرف آذری، امروز گفتگوهای سازنده‌ای بین مقامات مربوطه دو طرف انجام شد.

اقدام مجرمانه ناشی از انگیزه‌های شخصی یک فرد نمیتواند مخل روابط برادرانه و تاریخی ایران و آذربایجان باشد.

 

اتحادیه اروپا خواستار تحقیق درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان شد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را غیرقابل قبول خواند و خواستار تحقیقات کامل درباره آن شد.

 

واکنش سازمان ملل به حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

سخنگوی سازمان ملل حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد و خواستار مجازات عامل این حمله شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها