|

قطر اعتبار دیوید بکهام را لکه‌دار می‌کند؟

قرارداد چند صد میلیون پوندی و نصب بیلبوردهای خندان دیوید بکهام در خیابان‌های دوحه قطر و پذیرفتن سمت نمایندگی فوتبالی قطری‌ها و خانواده سلطنتی این کشور همه آن چیزی است که این روزها باعث شده نام ستاره و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس سر زبان‌ها بیفتد.

قطر اعتبار دیوید بکهام را لکه‌دار می‌کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

جنجال‌های قطر در آستانه میزبانی جام جهانی نگاه بسیاری از رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است. برگزاری مسابقات جام جهانی در کشوری مسلمان و عرب برای نخستین‌بار باعث شده فیفا از بسیاری از موارد نقض حقوق بشر چشم‌پوشی کند و زیر تیغ تیز انتقادات رسانه‌ای قرار بگیرد. روزنامه‌های اروپایی بیش از پیش به این موضوع پرداخته اند. 

روزنامه‌های آمریکایی سرگرم بازی‌های سیاسی ترامپ و همچنین تلاش ایلان ماسک برای بازگرداندن حساب کاربری او به توییتر هستند. اوکراین و حواشی خرسون هم در صفحه اول این روزنامه‌ها همچنان مورد توجه است. 

خاورمیانه‌ای‌ها هم به سبب برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر نیم‌نگاهی به این موضوع دارند. در کنار آن به تنش‌های فلسطین در باریکه غزه و همچنین سفر بن سلمان به تایلند هم پرداخته اند. 

 

گاردین

قطر اعتبار دیوید بکهام را لکه‌دار می‌کند؟

قرارداد چند صد میلیون پوندی و نصب بیلبوردهای خندان دیوید بکهام در خیابان‌های دوحه قطر و پذیرفتن سمت نمایندگی فوتبالی قطری‌ها و خانواده سلطنتی این کشور همه آن چیزی است که این روزها باعث شده نام ستاره و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس سر زبان‌ها بیفتد. 

البته دیوید بکهام تنها کاپیتان سابق فوتبال نیست. او صاحب اعتبار و محبوبیت توامان برای انگلیسی‌ها و بسیاری از شهروندان جهان است. اما آن خبرهایی که این روزها حول و حوش تصاویرش در قطر منتشر می‌شود، هیچ بعید نیست همه این محبوبیت و اعتبار را به باد دهد. 

موارد نقض حقوق بشر از کشته شدن کارگران گرفته تا ممنوعیت ورود اقلیت‌های جنسی و محدودیت‌ برای فعالیت‌های خبرنگاری، مهمترین برچسبی است که به قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ چسبیده است. این مسائل باعث شده تا قرارداد به روایتی ۱۵۰ میلیون پوندی بکهام با این کشور مسئله‌دار شود. 

منتقدان می‌گویند بکهام با این قرارداد تنها مقداری پول از خانواده سلطنتی قطر به دست می‌آورد، اما اعتبار و محبوبیتش را برای همیشه از دست خواهد داد. 

 

عرب نیوز

هواداران خاورمیانه‌ای فوتبال اهل الکل نیستند!

قطر با این ادعا که الکل نقش مهمی در فرهنگ هواداری خاورمیانه و آسیا ندارد، دو روز پیش فروش الکل را در استادیوم‌های میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ ممنوع کرد. 

به این ترتیب فروش الکل در حوالی استادیوم‌های میزبان بازی‌ها انجام نمی‌شود و هوادارانی که طالب نوشیدنی‌های الکلی هستند باید به منطقه فیفا فست در مرکز دوحه بروند. 

این اقدام قطر که البته با موافقت فیفا همراه شده، تعجب گروه‌های هواداری و خبرنگاران را در پی داشته است. آنها معتقدند فیفا همه آداب و رسوم و فرهنگ فوتبالی جام جهانی را نادیده گرفته تا اجازه دهد یک کشور کوچک مسلمان مسابقات با این درجه از اهمیت را برگزار کند. 

شرکت تولید‌کننده نوشیدنی‌های الکلی بادوایزر از حامیان مالی فیفا است و نقش مهمی در برگزاری مسابقات این نهاد دارد. این شرکت طبق توافق محصولات خود را در فیفا فست در مرکز دوحه عرضه می‌کند.

 

نیویورک تایمز

نشست شرم‌الشیخ: ثروتمندان خسارت می‌پردازند

بالاخره پس از ۳۰ سال کشمکش، شرکت‌کنندگان در نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ به این نتیجه رسیدند که باید خسارت کشورهای فقیر پرداخت شود. 

در واقع در این نشست کشورهای ثروتمند توسعه یافته پذیرفتند خسارات تغییرات آب و هوایی که از رهگذر توسعه و پیشرفت آنها به کشورهای فقیرتر وارد شده، پرداخت کنند. اما سوال بزرگ این است که خسارات چگونه پرداخت شوند؟

توافق شرم الشیخ می‌گوید کمیته‌ای با عضویت نمایندگانی از ۲۴ کشور تشکیل خواهد شد که در آن مبالغی از خسارات تعیین‌شده جمع می‌شود. البته هنوز جزییات نحوه عملکرد این کمیته مشخص نشده است. سال آینده و در نشست بعدی مبارزه با تغییرات آب و هوایی این جزییات معلوم خواهد شد. 

 

واشنگتن پست

تلاش ترامپ برای بی‌اعتبار کردن نهاد قضایی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ این بار نهاد قضایی و عدالت را هدف گرفته است. 

او که می‌داند اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات ۲۰۲۴ با استقبال گرم جمهوری‌خواهان مواجه نشده، دنبال راه حلی برای گرم کردن بازار است؛ حمله به نهاد قضایی و تلاش برای بستن پرونده باز خود. او ادعا کرده عدالت در آمریکا بازیچه سیاست شده و همه این ماجراها برای این است که او را از مسیر کاخ سفید بازگرداند. 

ادعاهای ترامپ برای بی‌اعتبار کردن نهاد قضایی و دادگستری در آمریکا پس از آن مطرح شد که دادستان کل مریک گارلند دستور داد بارزسی ویژه پرونده قضایی ترامپ را دنبال کند. پرونده‌ای که در آن ترامپ به خروج غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی از کاخ سفید و همچنین به فرار مالیاتی و سوء استفاده از اسناد دولتی برای گرفتن وام شخصی متهم شده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها