|

فرود موشک روسی در لهستان و تشکیل جلسه ناتو

رهبران کشورهای گروه بیست برای شرکت در جدیدترین گردهمایی این گروه در بالی اندونزی دور هم جمع شده بودند که خبر رسید لهستان هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

فرود موشک روسی در لهستان و تشکیل جلسه ناتو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

موشکی که به شرق لهستان اصابت کرده و باعث کشته شدن دو کشاورز این کشور شده، به صدر اخبار رسانه‌ها آمده و نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. این خبر در کنار نشست سران گروه بیست در بالی مهمترین خبرهای روز جهان است.

اعلام کاندیداتوری ترامپ برای ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم برخی روزنامه‌های ایالات متحده را به خود مشغول کرده است. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای با توجه به برگزاری نشست گروه بیست در بالی سرگرم آن هستند و در کنارش به خبرهای ایران هم توجه کرده اند. 

 

گاردین

فرود موشک روسی در لهستان و تشکیل جلسه ناتو

رهبران کشورهای گروه بیست برای شرکت در جدیدترین گردهمایی این گروه در بالی اندونزی دور هم جمع شده بودند که خبر رسید لهستان هدف حمله موشکی قرار گرفته است. 

مقامات لهستانی از جمله رئیس‌جمهور این کشور می‌گویند موشک‌ها ساخت روسیه هستند و در روستایی در شرق این کشور فرود آمده اند. حمله موشکی به لهستان جان دو کشاورز را گرفته و خساراتی هم به بار آورده است. 

این نخستین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین است که کشوری عضو ناتو هدف حمله موشکی قرار می‌گیرد. طبق معاهده ناتو تشکیل جلسه اعضا ضروری است. چرا که حمله یک عضو حمله به همه اعضا است. 

رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست بالی و در واکنش به حمله موشکی به لهستان گفته بعید می‌دانم این حمله از خاک روسیه رخ داده باشد. اما باید جلسه اعضا تشکیل شود تا همه جوانب را بررسی کنیم و داده‌ها و اطلاعات را بگیریم. 

 

نشنال

سوریه پس از عراق هدف بعدی ترکیه است!

مقامات ترکیه به صراحت گفته اند پس از این که عملیات فرامرزی نیروهای این کشور در عراق به پایان رسید، مواضعی را در سوریه هدف خواهند گرفت!

آنها مدتی است به اهدافی مربوط به شبه نظامیان کرد PKK در عراق حمله کرده اند. به نظر می‌رسد مواضع کردها در سوریه در آینده هدف حمله ترکیه باشد. 

ترکیه شبه‌نظامیان کرد PKK را مسئول بمب‌گذاری اخیر استانبول می‌داند. در این انفجار که در خیابان شلوغ و پررفت و آمد استقلال استانبول اتفاق افتاد شش نفر جان باختند از جمله دو کودک و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند. 

مقامات ترکیه گفته اند به هیچ وجه رفتارهایی که منجر به ایجاد ناامنی در کشورشان بشود را تحمل نمی‌کنند. آنها در کنار شبه‌نظامیان کرد PKK، از داعش هم به عنوان عامل ناامنی نام برده و وعده داده اند آنها را محو خواهند کرد. 

 

عرب نیوز

اختلاف آمریکا و روسیه در نشست G20

موضوع جنگ اوکراین و حمله روسیه به این کشور مهمترین موضوع نشست‌ها و بحث‌های اعضای گروه بیست در بالی است. رهبران کشورها در سخنرانی آغازین خود خواستار پایان این جنگ شده اند، اما از سوی دیگر همین موضوع باعث بروز اختلاف و تنش هم شده است. 

ایالات متحده و هم‌پیمانانش تصمیم گرفته اند در بالی بیانیه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین صادر کنند که وزیر خارجه روسیه مقابله کرده و گفته این اقدام سیاسی‌کاری است. 

رئیس‌جمهور اندونزی به عنوان میزبان این نشست هم مثل رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرده جنگ هرچه سریع‌تر تمام شود تا جهان یک بار دیگر مسیر خود برای پیشرفت هموار ببیند. 

البته زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به صورت ویدئویی برای رهبران گروه بیست سخنرانی کرده و جز درخواست برای پایان جنگ حرف دیگری هم زده است؛ روسیه از خاک اوکراین بیرون برود. 

 

نیویورک تایمز

دونالد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ می‌آید

با وجود انتقادها و عصبانیت و شکست جمهوری‌خواهان، اما دونالد ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌آید. او می‌خواهد یک بار دیگر بختش را برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده امتحان کند. 

برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا پس از شکست ایده موج قرمز در انتخابات میان‌دوره‌‌ای اخیر گفته بودند این حزب برای به‌دست آوردن جایگاه خود در عرصه سیاسی آمریکا باید در ایده‌هایش تجدید نظر کند و از همه مهم‌تر این که از ترامپ فاصله بگیرد. 

مخالفان ترامپ می‌گویند اظهارات دور از واقعیت و تحقیر ارزش‌های دموکراسی باعث شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر ایالات متحده شده است. 

اما ترامپ بی‌توجه به این حرف‌ها نامزدی رسمی و البته غیرمعمول و زودهنگام خود را اعلام کرده است تا شاید بتواند از زیر بار فشار مربوط به تحقیقات حمله هوادارانش به کنگره خلاص شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها