|

روسیه برای نبرد هسته‌ای آماده می‌شود!

کم‌ کم دولت تازه‌کار ریشی سوناک مستقر و از میزان حواشی و اخبار مربوط به او و کابینه‌اش در صفحات اول روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی کاسته می‌شود. روزنامه‌های انگلیسی در صفحه اول به اقدامات فوری سوناک در نخستین روز کاری پرداخته‌اند.

روسیه برای نبرد هسته‌ای آماده می‌شود!

به گزارش شبکه شرق، روزنامه‌های آمریکایی پیگیر بحران انرژی هستند و البته جنگ اوکراین. موضوعاتی مثل شبیه‌سازی جنگ هسته‌ای به دست روسها و همچنین پاسداشت روابط ۵۰ ساله مصر و امارات و وضع تحریم‌های جدید آمریکایی برای برخی مقامات جمهوری اسلامی هم در صفحات اول روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد.

 

نیویورک تایمز: حرکت به سمت انرژی پاک در واکنش به جنگ اوکراین

 

 

برآورد آژانس بین‌المللی انرژی این است که کشورها زودتر از حد تصور به سمت انر‌ژی‌های پاک حرکت کنند. این یکی از تبعات حمله روسیه به اوکراین و التهاب در بازار انرژی است.

پس از حمله روسیه به اوکراین و بروز انواع تحریم‌ها برای کرملین، کاهش ارسال گاز روسیه به اروپا و در نهایت افزایش قیمت سوخت، برخی کشورها مثل آلمان استفاده از زغال‌سنگ را در دستور کار قرار داده اند، اما به گزارش آژانس این اتفاق کوتاه‌مدت خواهد بود و چشم‌انداز آنها رسیدن به انرژی پاک است.

مثلا آمریکا در تقابل با افزایش هزینه سوخت‌های فسیلی بیش از ۳۷۰ میلیارد دلار برای به توسعه انرژی‌های پاک مثل پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و … سرمایه‌گذاری کرده است. یا ژاپن برنامه تحول سبز را در دستور کار خود قرار داده است. همین‌طور کره جنوبی و هند و چین و …

 

 

 

 

گاردین

عبور ریشی سوناک از میراث لیز تراس

 

 

یکی از اقدامات سریع و فوری نخست‌وزیر جدید بریتانیا در نخستین روز کاری خود لغو برخی اقدامات و برنامه‌های لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس است. از جمله این که ریشی سوناک برنامه افزایش هزینه‌های دفاعی و مستمری بازنشستگی را لغو کرده است.

از دیگر اقدامات نخست‌وزیر تازه‌کار انگلیس، لغو حفاری‌های در تضاد با ارزش‌‌های محیط زیست است. دولت تراس برای عبور از بحران انرژی تصمیم گرفته بود به فعالیت‌های حفاری در مناطق حساس بازگردد، اما سوناک این برنامه را هم لغو کرده است.

او و وزیر خزانه‌داری‌‌اش دنبال راه حلی هستند بتوانند سیاه‌چاله بودجه را پرکنند و از بحران سطح رفاه زندگی به سلامت رد شوند. آنها مسیر سخت و دشواری پیش رو دارند و از این‌ها گذشته با چالش‌‌های درون حزبی و احزاب مخالف هم روبه‌رو هستند.

 

 

 

 

ایندیپندنت

استقبال حامیان محیط زیست از اقدام سوناک

 

 

سبزها و حامیان محیط زیست انگلیس از اقدام فوری ریشی سوناک برای توقف فعالیت شرکت گازی شل استقبال کرده اند. آنها معتقدند این اقدام گام بزرگی در جهت گفت‌ و گوهای بعدی است.

این گروهها از تغییرات اقلیمی هراس دارند و فعالیت‌های منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای را در تقابل با ارزش‌های محیط زیستی تعریف می‌کنند.

 نخست‌وزیر در نخستین روز کاری خود و در اقدامی فوری تصمیم گرفت فعالیت‌های حفاری گازی را متوقف کند. این فعالیت‌ها با دستور دولت قبلی از سرگرفته شده بود.

سوناک می‌گوید حفاری تنها با یک شرط انجام می‌شود؛ علم با قطعیت بگوید این فعالیت‌ها در تقابل با محیط زیست نیست. در سال ۲۰۱۹ حزب محافظه‌کار به این نتیجه رسید که فعالیت‌‌های حفاری در مناطق حساس در تضاد با ارزش‌های محیط زیست و ممنوع است.

 

 

 

 

 نشنال

روسیه برای نبرد هسته‌ای آماده می‌شود!

 

 

هر چقدر جنگ اوکراین طولانی‌تر می‌شود، احتمال این که روسیه به سمت استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود برود، افزایش می‌یابد. این ادعا را مانور اخیر ارتش روسیه تایید می‌کند.

نیروهای روسیه به تازگی یک نبرد هسته‌ای را با نظارت پوتین شبیه‌سازی کرده اند. آنها در واکنش به ادعای حضور بمب کثیف هسته‌ای در اوکراین موشک‌های کروز و بالستیک، پرتابگر‌های زیردریایی و انواع و اقسام تسلیحات خود را آزمایش کرده اند تا برای پاسخگویی به حمله هسته‌ای ادعایی خود آماده شوند.

ناتو می‌گوید «بمب کثیف» اوکراین، در واقع پرچم دروغین روسیه است. تاکتیک پرچم دروغین یا جعلی برای ایجاد بهانه برای حمله استفاده می‌شود. روسها ادعا کرده اند بمب هسته‌ای ( کثیف ) در اوکراین وجود دارد تا به این بهانه تسلیحات خود را آزمایش کنند و کم‌کم آن را به کار بگیرند.

اوکراین کارشناسان سازمان انرژی اتمی را یک بار دیگر به کشورش فراخوانده تا ادعای روسیه را بررسی کنند. پیش از این هم کارشناسان و تحلیلگران جنگی هشدار داده بودند روسیه به دنبال بهانه‌ای برای استفاده از تسلیحات اتمی ریز و درشت خود است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها