|

عراق گرفتار خشکسالی بی سابقه در 9 دهه گذشته

در بررسی رسانه های عرب زبان، الفرات نیوز، در گزارشی به خشکسالی بی سابقه در 9 دهه گذشته عراق پرداخته است.

عراق گرفتار خشکسالی بی سابقه در 9 دهه گذشته

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الفرات نیوز، خبرگزاری رسمی عراق (واع)،اسپوتنیک و روسیا الیوم.

در این میان  الفرات نیوز، در گزارشی به خشکسالی بی سابقه در 9 دهه گذشته  عراق پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 مصطفی الکاظمی وارد کربلا شد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز چهارشنبه وارد کربلا شد.

الکاظمی برای پیگیری طرح امنیتی و خدماتی زیارت اربعین امام حسین (ع) وارد کربلا شد.

روز گذشته نیز عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق و عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق در راس یک هیئت امنیتی برای نظارت بر اجرای طرح امنیتی اربعین، وارد کربلا شده بودند.

 

الفرات نیوز:

عراق گرفتار خشکسالی بی سابقه در 9 دهه گذشته

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفت که در پی کاهش بارندگی برای سومین سال متوالی و عدم رعایت حقوق آبی عراق توسط همسایگان، این کشور شاهد خشکسالی بی سابقه در 90 سال گذشته است.

«عون ذیاب» مشاور ارشد وزارت منابع آبی عراق و سخنگوی این وزارتخانه، طی اظهاراتی تأکید کرد که خشکسالی امسال عراق از سال 1933 سابقه نداشته است.

وی افزود که علت این وضعیت کاهش نزولات آسمانی در سه سال متوالی و عدم رعایت حق‌آبه عراق توسط کشورهای همسایه به طور خاص ترکیه و ایران است.

او ابراز امیدواری کرد که عراق سال آینده شاهد افزایش بارندگی باشد.

پیش از این سازمان ملل متحد عراق را یکی از پنج کشوری اعلام کرده بود که بیشترین تأثیر را از تغییرات اقلیمی پذیرفته‌اند.

همچنین اخیرا «جاسم الفلاحی»، وزیر محیط زیست عراق، از نقشه راه عراق برای مبارزه با خشکسالی خبر داد که مرحله اول آن متمرکز بر کاهش تولید دی اکسید کربن به خصوص در صنایع نفت و گاز و افزایش آگاهی‌بخشی در این باره است.

او افزود که در مرحله دوم این نقشه راه که از سال 2025 آغاز می‌شود استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری و مدیریت منابع آبی است.

 

روسیا الیوم: 

رئیس سازمان امنیت لبنان: موضوع ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل تا چند روز آینده نهایی می‌شود

رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان خبر داد که نهایی شدن توافق ترسیم مرزهای آبی با اسرائیل تا چند روز آینده نهایی می‌شود و به چند ماه نمی‌کشد.

«عباس ابراهیم»، رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که موضوع ترسیم مرزهای آبی لبنان یک مسئله امنیت ملی است.

وی گفت که نمی‌تواند جزئیات این مذاکرات را اعلام کند چون هر واژه‌ای ممکن است به تغییر مسیر مذاکرات بینجامد و «فرصتی بزرگ را از لبنان بگیرد».

ابراهیم گفت که در این مذاکرات موضوع ترسیم مرزهای زمینی مطلقا مطرح نشده و فقط موضوع مرزهای آبی در میان بوده است.

وی تأکید کرد که موضوع چند هفته بلکه چند روز و نه چند ماه است و افزود که «باید به نتیجه برسیم، بسته شدن این پرونده به نفع همه است».

 

اسپوتنیک: 

رایزنی رئیس شورای اتحادیه اروپا با بن سلمان پیرامون انرژی

 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا درباره اوضاع منطقه ای و بین المللی و تلاش ها در جهت تحقق امنیت و ثبات در منطقه و جهان رایزنی کردند.

دو طرف در این دیدار که در کاخ السلام جده برگزار شد، به بررسی روابط تاریخی و همکاری موجود بین عربستان و اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف از جمله انرژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی پرداختند.

اوضاع منطقه ای و بین المللی و تلاش ها در این جهت برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

در این دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه و سفیر عربستان در اتحادیه اروپا حضور داشتند.

شارل میشل پیش از عربستان به امارات و قطر رفته و با محمد بن زاید، رئیس امارات و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفت وگو کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها