|

تحرکات برای بازگشت اعتراضات به عراق

العربی الجدید، در گزارشی به تحرکاتی برای بازگشت اعتراضات به عراق همزمان با سومین سالروز تظاهرات اکتبر پرداخته است.

تحرکات برای بازگشت اعتراضات به عراق

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الجزیره، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، العربی الجدیدو بغداد الیوم.

در این میان  العربی الجدید، در گزارشی به   تحرکاتی برای بازگشت اعتراضات به عراق همزمان با سومین سالروز تظاهرات اکتبر پرداخته است.

 

بغداد الیوم: 

جان باختن و مجروح شدن 17 زائر ایرانی در سانحه رانندگی در جاده کوت

منابع خبری و امنیتی در عراق از جان باختن و مجروح شدن 17 زائر ایرانی در یک سانحه رانندگی در جاده کوت خبر دادند.

یک خودروی از نوع کوستر حامل زائران ایرانی، در شهر الکوت در نزدیکی منطقه البتار واژگون شد.

منابع مذکور اعلام کردند که در این حادثه دو زائر ایرانی جان باختند و 15 نفر دیگر مجروح شدند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که علت حادثه، خواب آلودگی راننده و عدم کنترل خودرو بوده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

فرودگاه نجف تغییر مسیر پروازها به سمت فرودگاه بغداد را تکذیب کرد

مدیریت فرودگاه نجف در گزارشی بیان کرد که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک در مورد تغییر مسیر پروازهای خود به فرودگاه بغداد به علت افزایش پروازها صحیح نیست.

 وی همچنین اظهار کرد که آمادگی کامل خود را از پذیرش دوبرابر ظرفیت اعلام می‌کند چرا که پیش‌تر این فرودگاه طرحی برای ارائه خدمات سریع به مسافرانی ارائه داده که به سمت نجف اشرف برای زیارت اربعین می‌روند.

مدیریت فرودگاه با تاکید بر این که فرودگاه بین المللی نجف آمادگی کامل برای پذیرش پروازهای آتی از همه کشورهای جهان برای زیارت امام حسین (ع) را دارد از رسانه‌ها و مردم خواست که اخبار فرودگاه نجف را از سایت رسمی یا از طریق دفتر اطلاع رسانی آن دنبال کنند.

 

الجزیره: 

افزایش چشمگیر سهم زنان در عرصه کسب و کار در عربستان

آمارهای رسمی عربستان نشان می‌دهد که نسبت مشارکت زنان در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی در 6 سال گذشته بیش از دوبرابر شده است.

بر اساس آمارهای سازمان بنگاه‌های کوچک و متوسط عربستان (نهاد دولتی)، نسبت بنگاه‌های اقتصادی‌ای که زنان در این کشور اداره می‌کنند از 21.5 درصد در سال 2016 به 45 درصد در سال 2022 افزایش یافته است.

این سازمان با انتشار گزارشی تأکید کرده که شمار بنگاه‌هایی که زنان اداره می‌کنند تقریبا با آنچه مردان اداره می‌کنند برابر شده و این «نشان‌دهنده تأثیر گام‌های اقتصادی عربستان برای افزایش توانمندی زنان» است.

در این راستا، «خالد باطرفی»، استاد دانشگاه ملک فیصل عربستان، تأکید می‌کند که تا چند دهه مشارکت زنان در فعالیت‌های تجاری در عربستان به علل گوناگونی شامل پایین بودن تحصیلات و نیز موانع فرهنگی و نبود حمایت از زنان، اندک بود.

 

العربی الجدید: 

تحرکاتی برای بازگشت اعتراضات به عراق همزمان با سومین سالروز تظاهرات اکتبر

نیروهای مدنی و جریان های سیاسی نوپا که پس از تظاهرات اکتبر 2019 شکل گرفتند، در حال آماده شدن برای تظاهراتی جدید همزمان با سومین سالروز تظاهرات اکتبر هستند.

قرار است تظاهرات جدید در اوایل ماه اکتبر 2022 و همزمان با سومین سالروز تظاهرات اکتبر 2019 برگزار شود.

تظاهرات کنندگانی که هفته گذشته در بغداد در میدان النسور تجمع کردند، در بیانیه ای گفتند که مهلت شما تا پس از اربعین است و اعلام کردند که ساده ترین مطالبات را خواسته اند اما پاسخی دریافت نکرده اند.

تظاهرات کنندگان افزودند که بر شما انقلاب کردیم ما را کشتید، با حکومت شما مخالفت کردیم، بر طغیان و فساد شما افزوده شد، عراق از وضعیت بد به وضعیت بدتر در حال حرکت است و همه می دانند که شما قدرت را از هر طرف گرفته اید.

اکثریت نیروهای سیاسی جدید موافقت خود با این بیانیه را اعلام کردند از جمله ائتلاف نیروهای التغییر که توسط حزب کمونیست عراق تاسیس شده، جنبش امتداد نیز با بازگشت تظاهرات مخالفتی نکرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها