|

نمایندگان در گفت‌وگو با «شرق» به سخنان دبیر ستاد امر به معروف واکنش نشان دادند

برخورد قهری ‌جواب نمی‌دهد

چند روز پیش، پس از تکذیب پلیس مبنی بر تعیین میزان جریمه بدحجابی در رسانه‌ها، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای چندمین بار بر «تخلف»‌بودن بدحجابی نه «جرم»‌بودن آن تأکید کرد و گفت بر اساس طرح جدید عفاف و حجاب، زنان بدحجاب در اماکن عمومی «جریمه نقدی تأثیرگذار» می‌شوند.

شرق:‌ چند روز پیش، پس از تکذیب پلیس مبنی بر تعیین میزان جریمه بدحجابی در رسانه‌ها، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای چندمین بار بر «تخلف»‌بودن بدحجابی نه «جرم»‌بودن آن تأکید کرد و گفت بر اساس طرح جدید عفاف و حجاب، زنان بدحجاب در اماکن عمومی «جریمه نقدی تأثیرگذار» می‌شوند. نحوه جریمه افراد هم به گفته او به این نحو بود که برای شناسایی زنان بدحجاب از دوربین‌های مدار‌بسته مترو و تطبیق عکس آنها با کدملی استفاده می‌شود و ارسال برگ جریمه به آدرس آنها صورت می‌گیرد. مسئله‌ای که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و در کنار انتقاد‌های جامعه، بسیاری از حقوق‌دان‌ها نیز تأکید دارند «از آنجایی که تعریف مشخصی از بدحجابی نداریم، نمی‌توانیم آن را جرم یا تخلف بدانیم». از این‌رو برخی نمایندگان مجلس نیز بر غیرقانونی‌بودن این اقدام تأکید کرده‌اند. به گفته آنها، این اقدام نه مصوبه مجلس و نه آیین‌نامه دولتی ندارد و قطعا در صورت اجرا هم نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ چرا‌که مردم کاری را که با اجبار باشد، نمی‌پذیرند و به آن تن نمی‌دهند.

 ناهنجاری فرهنگی نیاز به ابزار فرهنگی دارد نه جریمه نقدی

از این‌رو محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در مجلس، در واکنش به این سخنان مبنی بر جریمه نقدی زنان بدحجاب به «شرق» گفت: «چنین مصوبه قانونی‌ای وجود ندارد. نه مجلس چنین مصوبه‌ای دارد و نه در دولت چنین آیین‌نامه‌ای تصویب شده است که بتوانند بدحجابان را جریمه نقدی کنند».  او افزود: «البته معتقدم باز جریمه نقدی بهتر از فشارهای روحی و روانی و برخوردهای فیزیکی است که با زنان صورت می‌گیرد، اما در کل چنین اقدامی غیر‌قانونی است».‌محسنی‌بندپی تأکید کرد: «برای ناهنجاری‌ها در هر بخشی باید راهکارهای علمی پیدا کرد. در ناهنجاری‌های فرهنگی هم باید با ابزار فرهنگی ورود کنیم نه با بازداشت و جریمه نقدی و برخورد فیزیکی».‌او با مقایسه کار فرهنگی درباره بستن کمربند ایمنی خودرو با مقوله حجاب گفت:‌ «زمانی که موضوع بستن کمربندهای ایمنی و جریمه نقدی مطرح بود، مردم از ترس جریمه پلیس کمربندها را می‌بستند و بلافاصله بعد از عبور از پلیس کمربندها را آزاد می‌کردند، اما وقتی کار فرهنگی انجام شد در هر‌یک از جاده‌هایی که پلیس نیست هم نه‌تنها سرنشینان جلو، بلکه سرنشینان عقب اتومبیل هم کمربندهای ایمنی را می‌بندند. این رفتار فرهنگی و پایدار است». این نماینده مجلس تأکید کرد: «اگر ابزار زور به کار بگیریم، نه‌تنها اثرگذار نخواهد بود، بلکه نتیجه عکس می‌دهد و خروجی خوبی ندارد. واکش جامعه نسبت به این رفتار منفی است و از روی لجبازی هم که شده کاری انجام نمی‌دهند». او گفت: «بنابراین در مباحث فرهنگی قطعا رفتارهای قهر‌آمیز جوابگو نیست و اثر منفی و عکس دارد و مردم از سر اجبار کاری را قبول نمی‌کنند؛ آن‌هم پرداخت جریمه نقدی برای رعایت حجاب که حتی مطرح‌کردن ایده آن نیز عجیب است که با چه هدفی چنین حرفی بیان شده‌!».

برخورد با  حجاب باید پدرانه و توصیه‌ای باشد

علاوه بر او، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس نیز در‌این‌باره به «شرق» گفت: «زیبا‌ترین بحث را در‌این‌باره رهبری فرمودند؛ چرا‌که عملکرد زنان ما در سطح داخل و بین‌الملل به‌گونه‌ای بوده است که دشمنان ما زخم خورده‌اند. زنان ما قدرتمند در عرصه اجتماعی و سیاسی ورود کرده‌اند و در زمان جنگ این زنان بودند که فرزندان خود را به شرکت در جنگ تشویق می‌کردند و دشمنان از این ناحیه زخم خورده‌اند». او افزود: «اما مسئله حجاب موضوعی داخلی است و برخورد با بدحجاب هم باید پدرانه و توصیه‌‌کننده باشد. برخورد‌های سلبی وجاهتی ندارد و خانواده‌های ما آن‌قدر آگاهی دارند که مسئله حجاب را در جامعه نهادینه کنند».

این نماینده اصولگرای مجلس تأکید کرد: «بنابراین برخوردهای این‌چنینی و اخذ جریمه نقدی برای بدحجابی ناصواب است و نباید چنین اظهارنظراتی بیان شود. اقتضای جامعه ایجاب می‌کند شکل و فرم پوشش جوانان ما متفاوت از چیزی باشد که ما می‌پسندیم. از این‌رو باید با آنها کنار بیاییم و بپذیریم و برخورد نادرستی با آنها نداشته باشیم».

سیاهکلی تأکید کرد: «چنین برخوردهایی با موضوع حجاب اصلا ضروری نیست و جامعه ما نیاز به چنین کارهایی ندارد. قانون و مصوبه‌ای هم در‌‌این‌باره نداریم و به صلاح هم نیست. مخالف این کارها هستم. انجام این اقدام در سطح جامعه جواب نمی‌دهد و کار خوبی نیست».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها