|

مقاومت در برابر نصب روزشمار امید و افتخار

حضور دوباره شهردار تهران و لیست تازه‌ای از آرزوهایش برای شهر تهران در صحن شورای شهر باز هم حاشیه‌ساز شد.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: حضور دوباره شهردار تهران و لیست تازه‌ای از آرزوهایش برای شهر تهران در صحن شورای شهر باز هم حاشیه‌ساز شد. برخی از اعضای شورای شهر تهران خواستار گزارش عملکرد بودند و شهردار تهران باز هم از برنامه‌های آینده‌اش برای تهران سخن گفت. اعضای شورای شهر تهران به کلنگ‌زنی‌های روزهای شنبه شهردار واکنش نشان دادند و درخواست کردند به جای کلنگ‌زنی، پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان برساند؛ زیرا مردم به این کلنگ‌زنی‌ها بدگمان هستند.

در برابر منتقدان عملکرد شهردار برخی از شهردار خواستند که حتی مخازن زباله‌ای که در این دوره از مدیریت شهری خریداری شده، نشانه‌گذاری شود تا عملکرد این دوره از مدیریت شهری مشخص شود که شهردار تهران به شوخی گفت بگذارید در این اندازه اخلاص عمل داشته باشیم!

زاکانی در برابر آمارهایی که نشان از کاهش تعداد اتوبوس‌های فعال داشت و استفاده از واگن‌های قطار قدیمی به‌عنوان قطعه یدکی گفت از‌این‌پس در برابر انتقادها آمار‌ها را بیان می‌کند و از تحویل تهران با سه‌ هزار اتوبوس به مدیریت پنجم شهر تهران سخن گفت در‌حالی‌که براساس آمارهای منتشر‌شده در گزارش تحویل و تحول شهر تهران که در صد روز نخست مدیریت شهری پنجم تهیه شده، تعداد اتوبوس‌های تهران شش‌هزار‌و 154 عنوان شده بود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از دلخوری مردم گفت و از تلاش برای رفع مشکلات ۳۵‌ساله منطقه کن سخن گفت.

او ادامه داد: هزار‌و صد هکتار منطقه کن که عمده آن باغات است و ۷۰ هکتار اصل محله است، قرار شد مورد بازبینی قرار بگیرد. کن با همان فرسودگی باقی ماند و علت آن بدمسکنی و کمبود مسکن و نوع نگاهی بوده که از قبل رسوخ کرده است. قرار شد ما تصمیم بگیریم که پس از کمیسیون ماده پنج، در جمع مردم حضور پیدا کردیم و مردم اعلام کردند که ۳۵ سال است دنبال راهکار هستند.

زاکانی مدعی شد در همان ۱۰ روز اول، با تلاش معاونت اقتصادی اعلام کردیم که از تنش اقتصادی خارج می‌شویم و از این تنش خارج شدیم.

او با بیان اینکه طعنه‌های زیادی شنیدیم؛ اما تحمل کردیم و ۱۰‌روزه مشکل شهر را حل کردیم، یادآور شد: امروز یک سال و چهار روز است که در خدمت شهر هستیم و یک روز هم قرض نگرفتیم و بیست‌و‌هشتمین روز هر ماه حقوق کارکنان را تسویه کردیم.

زاکانی با بیان اینکه کلان‌پروژه ما در موضع کالبدی این است که بتوانیم بر محور محلات در نوسازی شهری و بر مدار حمل‌ونقل عمومی، کل شهر را نوسازی کنیم، گفت: با این اقدامات تمام شهر به گل‌شهر تبدیل خواهد شد.

تصویری که شهردار تهران از حل چالش‌های شهر در صحن شورا مطرح کرد، با نتایج بازدید‌های اعضا از مناطق تفاوت‌هایی داشت که در واکنش به گزارش شهردار مطرح شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر، با انتقاد از اینکه در بازدیدهای میدانی از برخی مناطق پروژه‌های عمرانی و زیرساختی هیچ پیشرفتی نداشته و حتی در بعضی موارد میزان پیشرفت پروژه‌ها صفر درصد بوده است، گفت: مناطق بیست‌و‌دوگانه در تأمین نقدینگی پروژه‌های زیرساختی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

تشکری‌هاشمی درخصوص آخرین وضعیت شرکت اتوبوس‌رانی نیز گفت: در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری عنوان شد که بین دو هزار تا دوهزارو 500 دستگاه اتوبوس فعال در شهر فعالیت دارند؛ اما هم‌اکنون این آمار به هزارو 900 دستگاه رسیده که بسیار جای نگرانی دارد؛ درحالی‌که قرار بود نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها تسریع شود؛ اما متأسفانه هنوز محقق نشده است.

او با بیان اینکه متأسفانه ۱۰ رام قطار شهری برای تعمیرات اساسی زمین‌گیر شده‌اند، گفت: پنج رام قطار معادل هزار میلیارد تومان تبدیل به قطعه یدکی شده که این وضعیت اصلا برای نگهداشت منطقی نیست.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد: بارها اعلام شده بیش از ۸۵ درصد ناوگان خط ۵ مترو نیازمند اورهال است، همچنین صد کیلومتر برق بالاسری خط ۵ هم نیاز به بازسازی سریع دارد تا هر روز شاهد حوادثی جدید در این خط نباشیم.

او با اشاره به اینکه ۵۵ دستگاه اتوبوس از ابتدای آغاز به کار آقای زاکانی، شهردار تهران، تاکنون هنوز به ناوگان خدمات‌رسان اضافه نشده است، بیان کرد: قرار بود درخصوص این ۵۵ دستگاه اتوبوس تهاتری صورت بگیرد تا بخش اندکی از مشکلات حل شود؛ اما همچنان هیچ اتفاقی رخ نداده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در خط پنج مترو ۸۵ درصد قطارها نیاز به اورهال دارد و صد کیلومتر برق بالاسری در وضعیت بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: اینها کارهای اجرائی بود که انتظار داریم انجام شود و همچنین قرار بود برای تحویل ۵۵ اتوبوس یک ملک به ایران‌خودرو بدهیم که تعیین تکلیف نشده یا درباره ۶۳۰ واگن مترو با وجود پیگیری‌ها باید بگویم که هیچ اتفاقی نیفتاده است و همان ۱۵ درصدی که از شش سال پیش بحثش مطرح است، مانده و باید بگویم که داستان ما مثل ریختن یک قاشق ماست در دریاست.

او اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود که در شنبه‌های امید و افتخار تنها پروژه‌هایی که به ثمر نشستند، افتتاح شود. او پیشنهاد کرد روزشماری در روزنامه همشهری از وضعیت پروژه‌های کلنگ‌ زده‌شده منتشر شود.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم پس از استماع گزارش شهردار تهران درباره عملکرد یک‌ساله خود گفت: در شهرداری تهران ده‌ها هزار پروژه نیمه‌تمام ریز از سطح محله تا سطح فرامنطقه‌ای داریم. افتتاح یعنی بهره‌برداری و بهره‌برداری غیر از کلنگ‌زنی است. کلنگ‌زنی ایجاد امید نمی‌کند و بهره‌برداری ایجاد امید و اعتماد می‌کند. مردم به قدری از دولت‌های پیشین ناکارآمدی دیده‌اند که کلنگ‌زنی‌های ما را جدی نمی‌گیرند. نمی‌گویم کلنگ‌زنی نشود و اگر طرحی ضرورت دارد، کلنگ‌زنی شود؛ اما خواهش می‌کنم به سمت افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام بروید.

نرجس سلیمانی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز گفت: هر امیدی ممکن است به دلایلی به افتخار منجر نشود؛ پروژه‌هایی از جنس مسکن از جنس امید هستند و باید از طرح‌های دیگر که به فرجام رسیده‌اند، تفکیک شوند.

شهردار تهران هم پاسخ داد: ۸۰ درصد اقداماتی که در شنبه‌های امید و افتخار تا بهمن‌ماه رقم می‌خورد، افتتاح به معنای خاتمه کار است و تنها ۲۰ درصد از آن به کلنگ‌زنی اختصاص دارد. قرار بر این شده که برای هر پروژه‌ای تابلوی آغاز و پایان کار، تعهدات و خاصیت طرح نصب شود؛ چراکه نصب روزشمار هزینه‌بر است. با اینکه بنده اعلام کرده بودم تابلوی اطلاع‌رسانی نصب شود؛ اما منطقه پنج روزشمار نصب کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها