|

سکان سیاست انگلیس را چه کسی در دست گرفته است؟

لیز تراس سومین زن انگلیسی است که حالا به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شده. این زن 47 ساله مانند مارگارت تاچر و ترزا می از بین حزب محافظه‌کار سر برآورده است و علاقه عجیبی به شبیه شدن به مارگارت تاچر دارد.

سکان سیاست انگلیس را چه کسی در دست گرفته است؟

مهسا مژدهی- 170 هزار نفر از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا، با رای دادن به لیز تراس، جانشین بوریس جانسون را تعیین کردند. این آرا باعث شد تا تراس بتواند رقیب خود ریشی سوناک را به راحتی کنار بزند و قدرت سیاسی را در لندن به دست بگیرد.

لیز تراس پس از آنکه به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار انتخاب شد، در یک سخنرانی جمع و جور از بوریس جانسون به خاطر ایستادگی مقابل پوتین و مقابله با کرونا تشکر کرد.

 

از لیز تراس چه می‌دانیم؟

لیز در سال 1975 در شهر آکسفورد از خانواده‌ای کاملا چپ‌گرا متولد شد. خانواده‌اش می‌گویند او هیچوقت حاضر به پذیرش ریسک شکست نبوده است. او بعدها در سنین نوجوانی و جوانی کمی چپ‌گرا و بعد دموکرات شد و تا جایی پیش رفت که در 19 سالگی یک سخنرانی علیه سلطنت در بریتانیا را ترتیب داد. لیز تراس در دانشگاه آکسفورد فلسفه و سیاست خواند و پس از اتمام دانشگاه به عنوان حسابدار در شرکت‌ نفتی شل فعالیت کرد.

او شانس خود را در انتخابات پارلمانی سال‌های 2001 و 2005 برای کسب کرسی حوزه "همزوورث و کلدرولی" امتحان کرد. اما بر خلاف دوران کودکی مجبور شد با شکست کنار بیاید و خود را برای پیروزی های بعدی آماده کند.

لیز تراس سال 2010 که دیوید کامرون رهبر وقت حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی پیروز شد، با کسب 13 هزار و 140 رای کرسی منطقه نورفولک جنوب غربی را به دست آورد و رویای دیرینش برای پیوستن به صحنه سیاست جدی در بریتانیا به تحقق پیوست.

او در سال 2000 با همکارش ازدواج کرد. ازدواجی که سال‌ها بعد با یک بحران جدی روبه رو شد که می‌توانست آینده سیاسی تراس را برای همیشه نابود کند. اما چشم‌پوشی همسر حسابدارش از آن ماجرا باعث شد تراس روی پای خود بایستد و جلو برود.

 

رویکرد سیاسی تراس

لیز تراس یکی از حامیان بوریس جانسون بود. او ابتدا علیه برگزیت رای داد اما کمی بعد، مثل همیشه از خود انعطاف نشان داد و مواضع سیاسی‌اش را عوض کرد و پشت دولت جانسون و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در آمد. او در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر کشاورزی و محیط زیست وارد کابینه شد و پیش از آنکه در سال ۲۰۲۱ به مقام وزیر امور خارجه برسد، به عنوان وزیر دادگستری، وزیر تجارت بین الملل و قائم مقام وزیر دارایی کار کرد.

از تراس به عنوان یکی از وفادارترین اعضای کابینه بوریس جانسون یاد می‌کنند. او هیچگاه پشت نخست وزیر پیشین بریتانیا را خالی نکرد و حتی وقتی 50 مقام ارشد دولت جانسون استعفا دادند اعلام کرد که به او وفادار خواهد ماند. به نظر می‌رسد که لیز تراس، در بسیاری از بحران‌هایی که بریتانیا با آن رو به روست، مواضعی شبیه به جانسون را اتخاذ کند. او پیش از این در مورد مساله اوکراین و تحریم روسیه، زاویه‌ای با اقدامات بوریس جانسون نداشت. اگر مواضع او مانند گذشته مدام در حال تغییر نباشد، باید گفت که تراس با شمایلی شبیه به مارگارت تاچر، بریتانیا را مشابه نخست وزیر پیشینش اداره خواهد کرد.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها