|

اسراییل: دولت بایدن مصمم به بازگشت به برجام است

یک مقام اسراییلی گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق به شدت مصمم هستند چون می‌خواهند در موقعیت فعلی از هرگونه ضرورت تقابل با ایران خودداری کنند.

اسراییل: دولت بایدن مصمم به بازگشت به برجام است

یوسی کوپرواسر، ژنرال بازنشسته و عضو ارشد مرکز امور عمومی بیت‌المقدس و رئیس پیشین واحد تحقیقات در اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم به تلاش‌ برای استفاده از تمامی کارت‌هایش به منظور متقاعد کردن آمریکایی‌ها جهت بازنگشتن به توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند.

 

به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، کوپرواسر گفت: تا وقتی توافق نهایی نشده است، باید کاری بکنیم، مطمئنا سفر رییس موساد[به واشنگتن] کارت اصلی ماست.

 

او با اشاره به تلاش‌های کارشکنانه رژیم اسراییل در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت که این رژیم پیامش را به تمامی بخش‌های دولت آمریکا منتقل می‌کند و رییس موساد در سفر آتی‌اش به واشنگتن با روسای جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدار خواهد کرد.

 

این ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی می‌گوید، با وجود این که رژیم اسراییل تمام تلاشش را می‌کند تا آمریکا را متقاعد کند که بازگشت آن به توافق کار اشتباهی خواهد بود، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق به شدت مصمم هستند چون می‌خواهند در موقعیت فعلی از هرگونه ضرورت تقابل با ایران خودداری کنند.

 

او مدعی شد، «آن‌ها[دولت بایدن] به نوعی به دولت اوباما تعهد دارند  و به همین دلیل است که می‌خواهند صرف‌نظر از خطراتی که در بر دارد، به این توافق بازگردند».

 

کوپرواسر همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم این بار هم بتوانیم انتظار رفتار متفاوتی از آمریکایی‌ها داشته باشیم، فکر می‌کنم آن‌ها قرار است گوش کنند و بعد هر کاری می‌خواهند بکنند.

 

اظهارات این مقام رژیم صهیونیستی در بحبوحه تلاش طرفین مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای و پیشرفت‌های اخیر در این زمینه مطرح می‌شود.

 

آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

 

این پیش‌رفت‌ها در مدت اخیر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشته و درباره انجام شدن توافق احتمالی ابزار نگرانی کرده‌اند.

 

علاوه بر این، پایگاه خبری صدی البلد، اخیرا با استناد به اظهارات برخی منابع رسانه‌ای در گزارشی نوشته بود، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.

 

طبق این گزارش، این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.

 

در بخشی از گزارش این رسانه عربی آمده است که واشنگتن قرار است در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران و بازگشت به برجام، امتیازات و بسته جبرانی امنیتی در اختیار تل آویو قرار بدهد و تاکید می‌کند گفت‌وگوها درخصوص این بسته هنوز رسمی نشده است اما به محض امضای توافق هسته‌ای، این "امتیازات جبرانی" هم علنی خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها