|

پاپ فرانسیس: برای سفر به کی‌یف به منظور پایان دادن به جنگ بسیار مشتاقم

رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به سوالی درباره سفر آتی احتمالی‌اش به اوکراین گفت: برای سفر به کی‌یف بسیار مشتاق هستم.

پاپ فرانسیس: برای سفر به کی‌یف به منظور پایان دادن به جنگ بسیار مشتاقم

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که برای معذرت خواهی از جامعه بومیان به کانادا سفر کرده در پاسخ به سوالی درباره سفر آتی احتمالی‌اش به اوکراین گفت: برای سفر به کی‌یف بسیار مشتاق هستم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیچ پاپی تاکنون به مسکو سفر نکرده و پاپ فرانسیس بارها حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است.

وی ماه گذشته به طور ضمنی مسکو را به راه‌اندازی "جنگی بی‌رحمانه و بی‌معنی" متهم کرد.

پاپ فرانسیس اوایل ماه جاری میلادی در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرگزاری رویترز گفته بود که امیدوار است بتواند هر چه سریع‌تر پس از سفر به کانادا به مسکو و کی‌یف سفر کند.

پس از این مصاحبه کرملین اعلام کرد که در رابطه با سفر احتمالی پاپ فرانسیس به روسیه تماس چندانی با واتیکان نداشته در حالی که اوکراین بار دیگر از پاپ فرانسیس دعوت کرد تا به کی‌یف سفر کند.

یک سال پس از پیدا شدن جسد نزدیک به ۲۰۰ دانش آموز در یک گور دسته جمعی در یک مدرسه سابق، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه سفر تاریخی خود را به کانادا آغاز کرد تا از مردم بومی به دلیل سوء استفاده مبلغان در مدارس شبانه روزی از کودکان بومی عذرخواهی کند. فرانسیس در حالی که در فرودگاه ادمونتون، آلبرتا، توسط نمایندگان بومی، نخست وزیر کانادا جاستین ترودو و مری سیمون، یک اینوک که اولین فرماندار کل بومی کانادا است، از او استقبال کردند، دست یک بازمانده مدرسه شبانه‌روزی را بوسید.

فرانسیس گفت این سفر یک «زیارت ندامت» است برای تاوان نقش مبلغان کاتولیک در همسان‌سازی اجباری نسل‌های کودکان بومی- دیداری که احساسات متفاوتی را در سراسر کانادا برانگیخته است.

دولت کانادا اعتراف کرده است که آزار جسمی و جنسی در مدارس مسیحی با بودجه دولتی که از قرن ۱۹ تا ۱۹۷۰ فعالیت می کردند، بیداد می کرد. حدود ۱۵۰۰۰۰ کودک بومی از خانواده‌هایشان گرفته شده و مجبور به حضور در آنجا شدند تا آنها را از نفوذ خانه‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های بومی خود منزوی کرده و در جامعه مسیحی کانادا جذب کنند. گروه‌های بومی به دنبال چیزی فراتر از کلمات هستند، زیرا آنها برای دستیابی به آرشیو کلیسا برای آگاهی از سرنوشت کودکانی که هرگز از مدارس مسکونی به خانه بازنگشتند، فشار می‌آورند. آنها همچنین خواهان عدالت برای سوء استفاده کنندگان، غرامت های مالی و بازگرداندن آثار بومی که در موزه های واتیکان نگهداری می شوند، هستند.

فرانسیس با کمک آمبولیفت از پشت هواپیما خارج شد، زیرا رباط‌های زانو او را مجبور به استفاده از ویلچر کرده است. مراسم استقبال ساده در آشیانه فرودگاه برگزار شد و طبل و سرودهای بومی سکوت را شکست. در حالی که ترودو و سیمون در کنار فرانسیس نشسته بودند، تعدادی از رهبران و بزرگان بومی به استقبال پاپ رفتند و هدایایی را رد و بدل کردند. در یک نقطه، فرانسیس دست بازمانده مدرسه مسکونی، پیر آلما دژارلایس را بوسید.

فرانسیس هیچ رویداد رسمی برای یکشنبه برنامه ریزی نکرده بود، و به او فرصت استراحت قبل از ملاقات دوشنبه با بازماندگان در نزدیکی محل یک مدرسه مسکونی سابق در Maskwacis داد، جایی که انتظار می رود او در یک قبرستان دعا کند و عذرخواهی کند.

سفر یک هفته ای فرانسیس - که او را به ادمونتون می برد. شهر کبک و سرانجام ایکالویت، نوناووت، در شمال دور - به دنبال جلساتی است که او در بهار در واتیکان با هیئت‌هایی از سرخپوستان برگزار کرد. آن جلسات با عذرخواهی تاریخی ۱ آوریل به دلیل سوء استفاده های "تأسف بار" توسط برخی مبلغان کاتولیک در مدارس شبانه‌روزی به اوج خود رسید. استفان هارپر، نخست وزیر وقت، در سال ۲۰۰۸ عذرخواهی رسمی درباره مدارس مسکونی صادر کرد. به عنوان بخشی از یک توافق کمپین شامل دولت، کلیساها و تقریبا ۹۰۰۰۰ دانش آموز بازمانده، کانادا غرامت هایی را پرداخت کرد که بالغ بر میلیاردها دلار به جوامع بومی منتقل شد.

این سفر همچنین وضعیت سلامتی پاپ فرانسیس را نیز محک خواهد زد. پاپ فرانسیس اوایل ژوئیه سال جاری میلادی به خاطر مشکل زانو که اخیرا وی را مجبور به استفاده از صندلی چرخ‌دار و عصا کرده، مجبور شد تا سفر به جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی را لغو کند.

پاپ فرانسیس ۸۵ ساله به رغم جراحی زانو از روحیه بسیار بالا و خوبی برخوردار است و حتی برای خبرنگاران همراهش لطیفه‌هایی گفته است

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها