|

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان:

هر جنگی، جهان را بدتر از قبل می‌کند

رهبر مسیحیان کاتولیک‌ جهان در واکنش به عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در توئیتی به زبان روسی نوشت، هر جنگی، یک تسلیم شرم آور و ننگین قلمداد می‌شود. ‌

هر جنگی، جهان را بدتر از قبل می‌کند

رهبر مسیحیان کاتولیک‌ جهان در واکنش به عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در توئیتی به زبان روسی نوشت، هر جنگی، یک تسلیم شرم آور و ننگین قلمداد می‌شود. ‌

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در واکنش به حمله روسیه به اوکراین نوشت: هر جنگی جهان را بدتر از گذشته می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد، جنگ شکست سیاست و انسانیت، تسلیم شرم آور و شکست در برابر نیروهای شرور و شیطانی است.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک به سفارت روسیه در واتیکان رفت تا نگرانی خود را در مورد تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کند.

ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان گفت که پاپ بیش از نیم ساعت در سفارت بود. برونی که از ارائه جزئیات درباره این دیدار خودداری کرد، گفت: او برای ابراز نگرانی از جنگ رفت.

برونی در مورد گزارش رسانه های آرژانتینی مبنی بر پیشنهاد پاپ ۸۵ ساله برای میانجیگری واتیکان اظهار نظری نکرد .

اما الکساندر آودیف، سفیر روسیه این موضوع را رد کرد و به خبرگزاری ریانووستی گفت که این دیدار حدود ۴۰ دقیقه به طول انجامید و پاپ "نگرانی شدید" خود را در مورد وضعیت انسانی در اوکراین ابراز کرد.

به نقل از سفیر آرژانتین، پاپ آرژانتینی "خواستار حمایت از کودکان، حمایت از بیماران و افراد مسن و حمایت از مردم شد.

بازدید پاپ از یک سفارت برای گفتگو با سفیر در زمان درگیری بی سابقه است. نمایندگان خارجی معمولاً توسط وزیر امور خارجه واتیکان احضار می‌شوند یا با پاپ در کاخ حواری ملاقات می کنند.

آندری یوراش، سفیر اوکراین در واتیکان، پیش از این گفته بود که کی‌یف برای میانجیگری واتیکان آماده است.

پاپ چند ساعت پس از ملاقات با سفیر، با اسقف اعظم اسویاتوسلاو شوچوک، رهبر کاتولیک‌های شرق اوکراین که قول داده است کی‌یف را ترک نکند و زیرزمین کلیسای جامع در پناهگاه است، تماس تلفنی داشت.

دفتر شوچوک در رم در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاپ به اسقف اعظم گفت: «هر کاری از دستم بر بیاید» برای کمک انجام خواهم داد.

فرانسیس قبل از تهاجم روز پنجشنبه درخواست های زیادی برای صلح در اوکراین داشت، اما از آن زمان به طور علنی صحبتی نکرده است.

او چهارشنبه را به عنوان روز دعا و روزه برای صلح در اوکراین اعلام کرده است. واتیکان به طور جداگانه روز جمعه اعلام کرد که فرانسیس نمی‌تواند در مراسم چهارشنبه به دلیل درد در زانویش باشد.

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان روز چهارشنبه گفته بود: تهدید به جنگ در اوکراین قلبم را شدیدا به درد آورد. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که از هرگونه اقدامی که ممکن است باعث رنج بیشتر مردم، بی‌ثبات کردن همزیستی بین کشورها و بی‌اعتبار کردن قوانین بین‌المللی شود، خودداری کنند.

در اولین ساعات صبح پنجشنبه ۲۴ فوریه، روسیه عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است و غیرنظامیان در خطر نیستند. مسکو می‌گوید قصد ندارد سلطه بر اوکراین را ندارد، بلکه قصد دارد کی‌یف را خلع سلاح و تهدیداتش را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که "اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد".

وی تاکید کرد تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش ناتو با شکست مواجه شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها