|

از سوی روسیه؛

۹۲ نظامی اوکراینی به جنایت علیه بشریت متهم شدند

رئیس کمیته تحقیقات روسیه، ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و پیشنهاد تشکیل دادگاه بین‌المللی با حضور نمایندگان کشورهای بی‌طرف از جمله ایران، بولیوی و سوریه برای رسیدگی به این جنایات را داد.

۹۲ نظامی اوکراینی به جنایت علیه بشریت متهم شدند

رئیس کمیته تحقیقات روسیه، ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و پیشنهاد تشکیل دادگاه بین المللی با حضور نمایندگان کشورهای بی‌طرف از جمله ایران،بولیوی و سوریه برای رسیدگی به این جنایات را داد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، روزنامه دولتی روسیسکایا گازِتا روز دوشنبه به نقل از آلکساندر باستریکین رئیس کمیته تحقیقات روسیه نوشت: بیش از ۲۲۰ نظامی اوکراینی، از جمله فرماندهان نیروهای مسلح اوکراین و برخی فرماندهان میدانی واحدهای نظامی به گلوله‌باران مناطق غیرنظامی متهم شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۹۲ فرمانده و زیردستانشان به جنایت علیه بشریت متهم هستند و ۹۶ فرد دیگر از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح اوکراین نیز در میان افرادی هستند که به دادگاه احضار شده‌اند تا به جرمشان رسیدگی شود.

این مقام روس با اشاره به اینکه کشورهای غربی به صورت جمعی و آشکارا از اوکراین حمایت می‌کنند از همکاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع، اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، اعضای گروه بریکس و اعضای سازمان همکاری شانگهای برای تعقیب قضایی جنایتکاران جنگی اوکراینی خبر داد.

باستریکین از همکاری با کشورهای دارای موضع مستقل مثل ایران، سوریه و بولیوی برای رسیدگی به جنایات نظامیان اوکراینی خبر داد.

وی گفت: ۱۳۰۰ تحقیق جنایی درباره جنایات ارتش اوکراین، رهبری سیاسی این کشور، انجمن های ملی‌گرای افراطی و تشکل های مسلحانه آن انجام شده که در نتیجه آن، بیش از ۴۰۰ نفر در رابطه با این جنایات، مسئول شناخته شده‌اند.

رئیس کمیته تحقیقات روسیه، مسئولان وزارت بهداشت اوکراین را از جمله افرادی عنوان کرد که به خاطر تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

باستریکین، برخی شهروندان انگلیسی، آمریکایی، کانادایی، هلندی و گرجستانی را نیز در فهرست افراد تحت تعقیب عنوان کرد و افزود: هشت مورد جرم نیز علیه حمله‌کنندگان به سفارت‌ها یا دیگر نمایندگی‌های روسیه در هلند، ایرلند، لیتوانی، جمهوری چک، لهستان، رومانی و فرانسه اعلام شد.

روسیه، ارتش و دولت اوکراین به ویژه ملی‌گرایان افراطی این کشور را به تلاش برای نسل‌کشی روس‌تباران در این کشور متهم کرده و این موضوع را یکی از دلایل اصلی شروع عملیات ویژه اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها