|

کنعانی: ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد.

کنعانی: ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است

 سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ایران در مذاکرات انعطاف زیادی داشت، گفت: حتما به توافق فکر می‌کنیم و علاقه‌مندیم توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهیم کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیریم و منافع کشور و ملت را قربانی شتاب زدگی نمی‌کنیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند. رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم است و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد. به این مسیر ملتزم هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در همین راستا ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا به ویژه مقامات آمریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند و فشارهای روانی و انتظارات و توقعات یکجانبه از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است. ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتاب زده و نه منافع کشور و ملت را قربانی روند شتاب زدگی خواهد کرد.

وی گفت: روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا تماس ها و تبادل پیام‌ها هست و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام هست. پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کردند. در رسیدن به یک توافق جدی هستیم.

کنعانی گفت: ما انعطاف زیادی هم داشتیم. ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست. ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها