|

توافقنامه قطروایتالیا، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الدستور مصر،خبرگزارى رسمى عراق "واع" و روسیا الیوم.

توافقنامه قطروایتالیا، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الدستور مصر،خبرگزارى رسمى عراق "واع" و روسیا الیوم.

در این میان الرایة قطر در گزارشى به توافقنامه قطروایتالیا، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران  پرداخته است.

 

الرایة قطر: 

توافقنامه قطروایتالیا، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران 

شرکت انرژی قطرازانتخاب شرکت ایتالیایی اینی به عنوان شریک در پروژه توسعه میدان شمال شرق، بزرگترین پروژه واحد در تاریخ صنعت گاز طبیعی مایع خبر داد.

سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر اعلام کرد که شرکت مشترکی در این زمینه ایجاد شد که سهم قطر از آن75 درصد و سهم شرکت ایتالیایی اینی25 درصد است.

وی اشاره کرد که این پروژه ظرفیت تولید در این میدان گازی را از77میلیون تن به 110 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد و احتمال می رود تولید در اواخر سال 2025 آغاز شود.

الکعبی افزود پس از اینکه هفته گذشته شرکت توتال انرژیز را به عنوان اولین شریک توسعه میدان شمالی معرفی کردیم، قطر انرژیز قرار است روز سه شنبه،21ژوئن،سرمایه گذار دیگری را در این پروژه معرفی کند.

دیسکالزى مدیر عامل شرکت ایتالیایی اینی گفت این قرارداد به شرکت اینی فرصت می دهد با قطر در امنیت انرژی اروپا و ایتالیا مشارکت داشته باشد.

میدان گازی شمال، یک میدان عظیم گاز طبیعی مشترک بین قطر وایران است که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می شود و دارای 50.97 تریلیون متر مکعب گاز است.

 

روسیا الیوم:

 اردن قصد خرید آب از اسرائیل را دارد

محمد النجار، وزیر آب اردن اعلام کرد که دولت برای جبران کمبود آب، در پی خرید مقادیری آب از اسرائیل است.

النجار در گفت وگویی با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد که وزارت آب اردن، اراضی را که دارای چاه های غیرقانونی است مصادر نخواهد کرد.

وی درباره این تصمیم توضیح داد که بسیاری از چاه ها در مناطق دوردست قرار دارد و اگر به شبکه آب نزدیک بود، مصادره می شد.

وزیر آب اردن اشاره کرد که این آب ها، با معیارهای لازم مطابقت ندارد و پس از کسب مجوز از وزارت بهداشت می توان از یک منبع آبی استفاده کرد.

النجار تصریح کرد که فرآیند تخریب چاه های غیرقانونی به اولویت بندی و آگاهی و همچنین همکاری همه نیاز دارد.

 

الدستور مصر: 

فردا کویت شاهد بلندترین روز سال در منطقه است

کویت فردا بلندترین روز خود در سال را با 14 ساعت و 2 دقیقه به پایان خواهد رساند.

یک مرکز علمی در کویت اعلام کرد که این کشور فردا سه شنبه 21 ژوئن شاهد بلند ترین روز سال در منطقه خواهد بود.

کویت فردا بلندترین روز خود را با 14 ساعت و 2 دقیقه به پایان خواهد رساند. فردا در کویت 9 ساعت و 58 دقیقه شب خواهد بود.

خالد الجمعان، مدیر روابط عمومی مرکز علمی العجیری، تصریح کرد که این پدیده با موقعیت جغرافیایی کویت که در انتهای شمالی خلیج واقع شده، مرتبط است.

وی با بیان اینکه این رویداد هر ساله به دلیل حرکت ظاهری نور خورشید و حداکثر گستردگی آن در نیمکره شمالی تکرار می شود، تصریح کرد که تاثیر این پدیده به افزایش گرما که هر سال در این دوره تشدید می شود، باز می گردد.

 

خبرگزارى رسمى عراق "واع":

عراق: تولید نفت را تا سال 2027 به 8 میلیون بشکه می‌رسانیم

احسان عبد الجبار وزیر نفت عراق تاکید کرد که میزان تولید نفت این کشور تا سال 2027 به 8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت عراق افزود که این کشور در تلاش است تا ظرفیت تولید نفت را افزایش دهد و برای این منظور پروژه‌های بزرگی را در نظر دارد و برای رسیدن به تولید 8 میلیون بشکه‌ای در روز تا پایان سال 2027 پایبند است.

وی خاطرنشان کرد که عراق اجرای پروژه‌های مختلفی را در تمامی میدان‌های نفتی خود و به خصوص در استان بصره در دست اجرا دارد.

وزیر نفت عراق در مورد شرکت‌های فعال در اقلیم کردستان نیز گفت که ما رای دادگاه عالی فدرال عراق (مبنی بر غیر قانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم) را اجرا می‌کنیم و این گام را ادامه خواهیم داد,

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها