|

مروری بر رسانه های عربی / 7 اردیبهشت 1401 / 25 رمضان 1443

آغاز مذاکرات ترکیه و امارات برای دستیابی به یک مشارکت اقتصادی جامع

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، المیادین،خبرگزاری رسمی عراق "واع"و الخلیج اونلاین.

آغاز مذاکرات ترکیه و امارات برای دستیابی به یک مشارکت اقتصادی جامع

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، المیادین،خبرگزاری رسمی عراق "واع"و الخلیج اونلاین.

در این میان الخلیج اونلاین در گزارشى به آغاز مذاکرات ترکیه و امارات برای دستیابی به یک مشارکت اقتصادی جامع پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی سوریه "سانا":

4 شهید و 3 زخمی در حمله اسرائیل به اطراف دمشق

نیروی هوایی اسرائیل بامداد امروز (چهارشنبه 27 آوریل) چند نقطه در طراف دمشق را بمباران کرد.

بر اساس این گزارش این حمله در ساعت 12 و 41 دقیقه بامداد چهارشنبه و از جانب منطقه طبریه اطراف دمشق را هدف قرار داد.

یک منبع نظامى مطلع به سانا گفت: رسانه های پدافند هوایی سوریه با موشک های متجاوزان رژیم صهیونیستی مقابله و تعدادی از آنها را ساقط کردند که پس از بررسی نتایج تجاوزات مشخص شد که در این عملیات 4 سرباز سوریه‌ای شهید و 3 تن نیز زخمی شده‌اند و خسارات مادی نیز به بار آمده است.

 

المیادین: 

ارتش لبنان مسئول انجام تحقیقات درباره حادثه واژگونی قایق شد

هیئت دولت لبنان، فرماندهی ارتش این کشور را مامور انجام تحقیقات درخصوص حادثه واژگونی قایق مهاجران در طرابلس کرد.

پس از پایان نشست فوق العاده به ریاست میشل عون، رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا، زیاد مکاری، وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد که دولت طی تصمیمی از فرماندهی ارتش می خواهد تا درباره این حادثه و تحت نظارت دستگاه قضایی تحقیقات را انجام دهد.

در این جلسه قرار شد تحقیقات درباره این حادثه توسط دادگاه نظامی انجام شود.

واژگونی قایق مهاجران در طرابلس در شمال لبنان تاکنون 7 کشته به همراه داشته است.

اطلاعات ضد و نقیضی در مورد تعداد مسافران قایق که اکثر آنها لبنانی بودند و در میانشان پناهندگان فلسطینی و سوری هستند وجود دارد.

با بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی، تعداد مهاجرانی که  سعی در فرار از طریق دریا داشتند دو برابر شد و مقصد آنها اغلب قبرس است.

از سال 2020، طبق گزارش سازمان ملل، 38 قایق با بیش از 1500 نفر تلاش کرده اند از طریق دریا از لبنان فرار کنند که بیش از 75 درصد آنها رهگیری یا بازگردانده شده اند.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

رایزنی مشاور امنیت ملی عراق و معاون وزیر دفاع امریکا در مورد اردوگاه الهول

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با دانا استرول، معاون وزیر دفاع امریکا در امور خاورمیانه چندین پرونده مرتبط با مبارزه با تروریسم علاوه بر پرونده اردوگاه الهول و تحولات اوکراین را بررسی کرد.

این دیدار که در دفتر الاعرجی در بغداد برگزار شد، مشاور امنیت ملی عراق بر اهمیت فشار بر داعش و تعقیب آن با توجه به اینکه همچنان خطری واقعی برای منطقه و جهان محسوب می شود، تاکید و اشاره کرد که اردوگاه الهول یک خطر واقعی و موجب نگرانی عراق است.

الاعرجی تاکید کرد که عراق امیدوار است بحران اوکراین و روسیه حل شود و عراق و خاورمیانه از پیامدهای این بحران تاثیر نپذیرند.

از سویی دیگر استرول بر پایبندی امریکا به حمایت از عراق و نیروهای عراقی و پایبندی به توافق چارچوب استراتژیک و نتایج آن تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت تحویل تروریست های اردوگاه الهول به کشورهایشان و محاکمه آنها تاکید و بیان کرد که امریکا در این خصوص در کنفرانس مبارزه با داعش که در مراکش برگزار خواهد کرد، حمایت می کند.

 

الخلیج اونلاین: 

آغاز مذاکرات ترکیه و امارات برای دستیابی به یک مشارکت اقتصادی جامع 

ترکیه و امارات متحده عربی مذاکرات خود را برای امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع بین دو کشور آغاز کردند.

 موش از اعلام آغاز مذاکرات با الزیودی برای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع ترکیه و امارات ابراز خوشحالی کرد.

وی خاطرنشان کرد: سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ابوظبی و دوبی در فوریه گذشته با همراهی هیئت بزرگ وزیران، درهای مرحله جدیدی را بین دو کشور در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باز کرد ودیدارهای انجام شده در این سفر زمینه ساز مذاکرات توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی شد.

وی گفت: امارات با حجم مبادلات تجاری 8 میلیارد دلاری، بزرگترین شریک تجاری ترکیه در منطقه خلیج فارس است.

وزیر تجارت خارجی امارات با بیان اینکه امارات متحده عربی در آستانه گشایش شراکت های جدید با بیرون آمدن جهان از همه گیر کرونا است، توضیح داد: قرارداد مشارکت با ترکیه اقتصاد امارات را انعطاف پذیرتر می کند و هر دو طرف باید از معاملات دوجانبه بهره مند شوند.

وى افزود ترکیه یک شریک مهم در این توافقنامه است و در دوره گذشته پیشرفت های زیادی داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها