|

مروری بر رسانه‌های عربی / 16 خرداد 1401 / 6 ذی‌القعده 1443

رایزنی ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت جام جهانی 2022

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین رسانه هاى خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، المنار، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق " واع".

رایزنی ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت جام جهانی 2022

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین رسانه هاى خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، المنار، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق " واع".

در این میان المنار،در گزارشى به رایزنی ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت جام جهانی   پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق " واع":

 هزینه سفر حج تمتع در عراق چقدر است؟

 سامی المسعودی رئیس سازمان حج و عمره عراق با اعلام سهمیه و هزینه سفر حج برای زائران عراقی، از مذاکره برای افزایش سهمیه این کشور در حج امسال خبر داد.

رئیس سازمان حج و عمره عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که سهمیه عراق در حج امسال 15 هزار و 200 حاجی است و مذاکرات دیپلماتیک برای افزایش سهمیه عراق در حج امسال ادامه دارد و عربستان در این باره وعده‌هایی به عراق داده است.

او گفت که هزینه سفر هوایی حج 4200 دلار و هزینه سفر زمینی 3450 دلار است و افزود که این مبلغ پس از کسر بخشی از هزینه است که دولت می‌پردازد.

وی تأکید کرد که تلاش شده بهترین خدمات به زائران عراقی داده شود و مسکن و غذای آنها از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

 

روسیا الیوم: 

سازمان ملل: مذاکرات یمنی‌ها برای بازگشایی راه‌ها در تعز از سر گرفته شد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرف‌های درگیر در یمن روز یکشنبه مذاکرات برای بازگشایی راه‌ها در تعز و دیگر استان‌های این کشور را پس از تمدید توافق آتش بس، آغاز کردند.

نمایندگی سازمان ملل در یمن اعلام کرد که هیئت‌هایی از سوی دولت یمن (مورد حمایت عربستان) و جنبش انصارالله دور دوم مذاکرات مستقیم خود را در امان پایتخت اردن آغاز کردند.

نمایندگی سازمان ملل جزئیات بیشتری از این دیدار را اعلام نکرد.

دو طرف در دور اول مذاکرات در اواخر ماه گذشته در خصوص رفع محاصره تعز به عنوان سومین شهر بزرگ یمن به توافق نرسیده بودند.

بازگشایی راه‌ها در تعز و دیگر مناطق یمن بخشی از توافق آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد در ابتدای ماه آوریل بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیشتر از موافقت دولت مورد حمایت عربستان و انصار الله با تمدید آتش بس در یمن را خبر داده بود.

 

المنار: 

رایزنی ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت جام جهانی 2022

هیئت های ترکیه و قطر در دوحه درباره راه های همکاری مشترک در زمان برگزاری جام جهانی 2022 و تامین امنیت آن رایزنی کردند.

 ترکیه و قطر مذاکراتی درباره تامین امنیت جام جهانی 2022 که قرار است در دوحه برگزار شود، انجام دادند.

وزارت کشور قطر در بیانیه ای اعلام کرد که عبدالعزیز عبدالله الانصاری، رئیس کمیته عملیات امنیت جام جهانی قطر، ریاست هیئت قطری در این مذاکرات را برعهده داشت.

در بیانیه مذکور آمده است که در این مذاکرات که محترم انجه، معاون وزیر کشور ترکیه، ریاست هیئت ترکیه ای را برعهده داشت، دو طرف درباره راه های همکاری مشترک در زمان برگزاری جام جهانی قطر در نوامبر 2022 رایزنی کردند.

سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه در 9 دسامبر 2021 اعلام کرده بود که ترکیه 3 هزار پلیس برای تامین امنیت جام جهانی به قطر اعزام خواهد کرد.

 

خبرگزاری رسمی سوریه "سانا": 

 وزرای بهداشت سوریه و ایران درباره تقویت همکاری در بخش بهداشتی گفت وگو کردند

حسن الغباش، وزیر بهداشت سوریه و بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران ضمن دیدار با یکدیگر، راه های تقویت همکاری های دو کشور در زمینه توسعه بخش بهداشت و ارائه خدمات با کیفیت به بیماران و تبادل تجربیات بین پزشکان را بررسی کردند.

در این دیدار خدمات ارائه شده توسط وزارت بهداشت و تلاش های کارگران این بخش با توجه به چالش های تحمیلی جنگ تروریستی در سوریه، محاصره اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بررسی شد.

الغباش در بیانیه ای مطبوعاتی پس از این نشست که در ساختمان وزارت بهداشت سوریه برگزار شد، تاکید کرد که دیدار با هیأت ایرانی نتایج زیادی در زمینه همکاری های نزدیک دو کشور در زمینه های پزشکی و آموزشی داشت.

وزیر بهداشت سوریه اشاره کرد که نقاط مشترکی وجود دارد که می توان از آنها برای توسعه کار و خدمت به شهروندان در هر دو کشور بهره برد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها