|

مروری بر رسانه های انگلیسی / 19 خرداد 1401 / 9 ژوئن 2022

ترس بانک جهانی از تکرار فاجعه دهه ۷۰

روزنامه‌های انگلیسی هم در تیتر یک مشغول بررسی افزایش قیمت سوخت و مشکلات اقتصادی و البته ماجرای مفقود شدن دو روزنامه‌نگار انگلیسی و برزیلی در جنگل‌های آمازون هستند.

ترس بانک جهانی از تکرار فاجعه دهه ۷۰

 

روزنامه‌‌های آمریکایی در کنار پرداختن به مذاکرات محدودیت حمل اسلحه به موضوعات اقتصادی مثل کاهش رشد و بروز نشانه‌های رکود تورمی اشاره کرده اند. 

روزنامه‌های انگلیسی هم در تیتر یک مشغول بررسی افزایش قیمت سوخت و مشکلات اقتصادی و البته ماجرای مفقود شدن دو روزنامه‌نگار انگلیسی و برزیلی در جنگل‌های آمازون هستند.

خاورمیانه‌ای‌ها به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت نفتی حوثی‌ها در بندر حدیده و تبعات جنگ اوکراین توجه نشان داده اند.

 

عرب نیوز

پول نقد نفت حدیده در جیب حوثی‌ها

شبه‌نظامیان حوثی‌ برای تامین مالی جنگ، سهمی از پول فروش تانکرهای نفت را در بندر حدیده به جیب می‌زنند. این ادعایی است که روزنامه‌ سعودی مطرح می‌کند. 

در گزارش این روزنامه ادعا می‌شود در حالی که ساکنان بندر حدیده در یمن گرفتار کمبود سوخت و انرژی هستند و در گرمای شدید تابستان برق هم قطع می‌شود شبه‌نظامیان حوثی پول نقد معامله تانکرهای سوخت را برمی‌دارند تا خرج خسارات جنگ را به دست بیاورند.

عرب نیوز می‌نویسد درآمد حوثی‌های یمن از فروش نقدی نفت از برقراری آتش‌بس دوم آوریل تا امروز، میلیاردها ریال یمنی بوده است.

 

نشنال

بحران غذایی جهان تقصیر روسها نیست!

وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر تاکید می‌کند بحران مواد غذایی و بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها تقصیر حمله روسیه به اوکراین نیست. او می‌گوید روسیه به کشتی‌هایی که در آبهای اوکراین حامل مواد غذایی هستند،‌ ضمانت می‌دهد.

لاوروف در دیدار با وزیر خارجه ترکیه در آنکارا ادعا می‌کند روسها جلوی صادرات گندم را نگرفته اند. سفر لاوروف به ترکیه برای بررسی پیشنهاد صادرات غلات از دریای سیاه بوده است.

وزیر خارجه روسیه در دیدار با چاووش اوغلو گفته کشورش به همه کشتی‌هایی که از آبهای اوکراین مواد غذایی را جا به جا می‌کنند تضمین امنیت می‌دهد و حاضر است این اقدام را با همکاری ترکیه انجام دهد.

 

گاردین

حمایت پله از عملیات جستجوی روزنامه‌نگاران مفقود

فوتبالیست اسطوره‌ای برزیل و برنده سه جام جهانی، پله در توییتی خواستار اقدامات سریع و فوری برای کمک به جستجوی دو روزنامه‌نگار مفقود شده است. او فیلمی از همسر یکی از روزنامه‌نگاران منتشر کرد و از دیگر شخصیت‌های برزیلی خواست به موضوع واکنش نشان دهند.

دو روزنامه‌نگار بریتانیایی و برزیلی به نام‌های دام فیلیپس و برونو پریرا که در جنگل‌های بارانی آمازون مشغول تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها بوده اند، ناپدید شده اند. 

آخرین بار آنها در روز یکشنبه و در مسیر بازگشت به محل اقامت خود دیده شده اند، اما تا امروز هیچ خبری از آنها نیست. آنها به کمپ نرسیده اند. 

پله و دیگر شخصیت‌های مطرح برزیل گفته اند حفاظت از جنگل‌های بارانی وظیفه همه است و این روزنامه‌نگاران کاری جز در این زمینه نکرده اند. برونو پریرا پیش از این از سوی قاچاقچیان چوب این جنگل‌ها پیام تهدید گرفته بود.

 

واشنگتن پست

ترس بانک جهانی از تکرار فاجعه دهه ۷۰

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، رشد ضعیف شاخص‌های رشد و توسعه و نرخ بالای بیکاری نشانه‌هایی هستند که بر اساس آنها بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند وضعیت فاجعه‌بار دهه ۷۰ تکرار شود.

بانک جهانی می‌‌گوید این نشانه‌ها که امروز در اقتصاد جهان به وضوح دیده می‌شود پیام‌آور رکود تورمی خواهد بود. اتفاقی که در دهه ۷۰ میلادی رخ داده و تا سالها مانع رشد قابل ملاحظه شده است. در گزارش این بانک از جنگ اوکراین به عنوانی عاملی فزاینده نام برده شده است. 

این بانک پیش‌بینی می‌کند رشد سالانه مورد نظرش از ۴درصد در ژانویه به کمتر از ۳درصد کاهش یابد و این اتفاق یعنی ضعف در سرمایه‌گذاری و نظام اقتصادی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها