|

مروری بر رسانه های انگلیسی / 30 خرداد 1401 / 24 می 2022

عمران خان و حامیانش به خیابان می‌آیند

روزنامه‌های آمریکایی به پیشروی نیروهای روسی در منطقه دونباس اوکراین پرداخته اند و در کنارش مسائل داخلی ایالات متحده را هم پوشش داده اند.

عمران خان و حامیانش به خیابان می‌آیند

روزنامه‌های آمریکایی به پیشروی نیروهای روسی در منطقه دونباس اوکراین پرداخته اند و در کنارش مسائل داخلی ایالات متحده را هم پوشش داده اند. روزنامه‌های انگلیسی سرگرم رو کردن تصاویر جدید از مهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست‌وزیری و حضور جانسون هستند و البته خبرهای برگزاری نخستین دادگاه جنایت جنگی در اوکراین را هم پوشش می‌دهند. 

برگزاری اجلاس اقتصادی و سالانه داووس سوئیس و توجه به مسائل اوکراین در روز نخست این نشست مهمترین سوژه خبری روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. در کنار آن موضوع نقض آتش بس در یمن، برگزاری راهپیمایی در پاکستان هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

عرب نیوز

عربستان با کنترل قیمت سوخت تورم را محدود کرد

وزیر اقتصاد و دارایی عربستان سعودی در اجلاس داووس از وضعیت اقتصادی خوب و قابل قبول کشورش گفته است. محمد الجدان معتقد است دولت سعودی موفق شده تورم اقتصادی ناشی از دو سال پاندمی کرونا را به خوبی کنترل کند.

در حال حاضر نرخ تورم در عربستان کمی بیشتر از یک درصد است که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال نهایتا به ۲درصد و یا کمی بیشتر از آن برسد. 

وزیر اقتصاد و دارایی عربستان معتقد است کنترل قیمت سوخت در سقف آن باعث شده تورمی که کشورهای اروپایی بعد از کرونا تجربه کرده اند، عربستانی‌ها تجربه نکنند.

 

پاکستان تودی

عمران خان و حامیانش به خیابان می‌آیند

فردا روزی است که وعده عمران خان و حامیانش در حزب تحریک انصاف عملی خواهد شد؛ برگزاری راهپیمایی عظیم در اسلام آباد، پایتخت پاکستان.

او در کنفرانس خبری پیش از این اتفاق از ارتش خواسته بی‌طرفی خود را حفظ کند. هدف عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که چندی پیش برکنار شد، انحلال فوری مجلس شورای ملی و برگزاری انتخابات سراسری شفاف است. او همچنین خواستار تعیین دقیق تاریخ انتخابات جدید است.

این راهپیمایی در صورت برگزاری، یکی از مهمترین چالش‌های دولت شهباز شریف خواهد بود. شریف در حل مشکلات اقتصادی پاکستان ناتوان بوده و برگزاری این راهپیمایی او را ضعیف‌تر خواهد کرد.

 

گاردین

حکم حبس ابد دادگاه اوکراین برای سرباز روسی 

نخستین دادگاه جنایت جنگی در اوکراین برگزار شد و در پایان سرباز ارتش روسیه حکم حبس ابد گرفت. 

وادیم شیشیمارین سرباز ۲۱ ساله روسی، به کشتار غیرنظامیان اوکراینی، از جمله قتل مردی ۶۲ ساله به نام اولکساندر شلیپوف در شهر سومی متهم بود. تصاویر ویدئویی مربوط به نحوه کشته شدن این مرد در دادگاه پخش شد.

رئیس دادگاه جنایت جنگی اوکراین می‌گوید با این که سرباز شیشیمارین در طول بازداشت و بازجویی با بازپرس‌ها همکاری کرده، اما ادعایش درباره این که به عمد به غیرنظامیان شلیک نکرده، قابل قبول نیست. به همین دلیل به حبس ابد محکوم می‌شود.

 

نشنال

 نشست داووس با نگاه به اوکراین آغاز شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین موفق شد در نخستین روز برگزاری نشست اقتصادی داووس، نگاه رهبران سیاسی حاضر در این نشست را به کشورش جلب کند و از اهمیت وقایع اوکراین بگوید. 

او در این اجلاس بین‌المللی از وضعیت اسف‌باری که حملات روسیه در اوکراین به جا گذاشته است، گفت و به رهبران سیاسی دیگر کشورها هشدار داد اگر روسیه موفق شود با زور و خشونت راه خودش را باز کند، اجلاس داووس و دیگر نشستها بیهوده خواهد بود. 

شهردار کیف هم همچنین با گوشی همراهش صدای آژیر آغاز حمله هوایی در اوکراین را برای حضار پخش کرد تا بیش از پیش حمایت حضار را جلب کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها