|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی / 27 اردیبهشت 1401 / 17 می 2022

کنترل آزوفستال در دست نیروهای روسی

پس از ۸۲ روز مقاومت خونین نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ماریوپل بالاخره طرفین توافق کردند این سربازان خارج شوند و کنترل کارخانه به دست روسها بیفتد. این موضوع در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی به چشم می‌خورد.

کنترل آزوفستال در دست نیروهای روسی

پس از ۸۲ روز مقاومت خونین نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ماریوپل بالاخره طرفین توافق کردند این سربازان خارج شوند و کنترل کارخانه به دست روسها بیفتد. این موضوع در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی به چشم می‌خورد. در کنار آن این روزنامه‌ها به وقایع تلخ تیراندازی مرگب‌بار در بوفالو در نیویورک آمریکا و همچنین مشکلات تهیه مواد غذایی در انگلیس اشاره کرده اند.

خاورمیانه‌ای ها هم از انتخابات لبنان، تلاش سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو و همدردی رهبران و مقامات جهان با شیخ محمد بن زاید،‌ رئیس جدید امارات می‌گویند.

 

گاردین

کنترل آزوفستال در دست نیروهای روسی

شب گذشته نیروهای اوکراینی پس از ۸۲ روز مقاومت، سربازان خود را از کارخانه آزوفستال ماریوپل خارج و کنترل شهر را به روس‌ها واگذار کردند. 

سربازان اوکراینی مجروح که در این مجتمع حضور داشتند با اتوبوس به بیمارستانی در مناطق در کنترل نیروهای روسی منتقل شدند. چندی پیش هم با توافق طرفین و با حضور نیروهای امداد سازمان ملل، شهروندان غیرنظامی اوکراینی که در این کارخانه پناه گرفته بودند، به طور کامل تخلیه شدند.

مقامات اوکراینی اعلام کرده اند سربازان اوکراین وظایفشان را به درستی انجام داده اند، و هدف ارتش حفظ جان آنها است. زلنسکی هم ابراز امیدواری کرده که به هر شکلی بتواند جان پسران [ سربازان ] اوکراین را نجات دهد. 

ارتش اوکراین می‌گوید با تسلیم آزوفستال، مانع از پیشرفت نیروهای روسی به جنوب زاپوریژیا شده اند.

 

نشنال

پایان ۲۰۰ سال بی‌طرفی نظامی سوئد

عقب‌نشینی گام به گام نیروهای روسی در اوکراین، قدرت و اعتماد به نفس بی‌نظیری به کشورهای اروپایی نظیر سوئد و فنلاند داده است. 

رهبران این کشورها علی رغم تهدید پوتین، به صراحت اعلام کرده اند طی چند روز آینده تقاضای رسمی کشورشان را برای پیوستن به ناتو مطرح خواهند کرد. نخست‌وزیر سوئد البته گفته کشورش خواستار تسلیحات هسته‌ای نیست و نمی‌خواهد خاک سوئد پایگاه دائمی ناتو باشد. 

تصمیم کشوری مثل سوئد برای پیوستن به ناتو در حالی مطرح می‌شود که آنها به مدت ۲۰۰ سال در وضعیت بی‌طرفی نظامی بودند. رهبر اپوزوسیون سوئد گفته پوتین با یک اشتباه محاسباتی درباره اوکراین باعث گسترش مرزهای ناتو شد.

 

عرب نیوز

حزب ‌الله اکثریت کرسی‌ها را از دست داد؟

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان هنوز مشخص نشده، اما برخی از مقامات حزب ‌الله لبنان در ارزیابی اولیه خود گفته اند بعید است موفق شده باشند اکثریت کرسی‌ها را تصاحب کنند. آنها در انتخابات سال ۲۰۱۸،‌ ۷۱ کرسی از ۱۲۸ کرسی را به دست آورده بودند. 

برخی منابع خبری اعلام کرده اند از میان نامزدهای مشهور حزب الله و یا متحدانشان، مثلا ایلی فرزلی، سیاستمدار ۷۲ ساله ظاهرا رای نیاورده است. همچنین طلال ارسلان، از متحدان حزب‌الله هم گویا کرسی خود را در این انتخابات از دست داده است. 

گروه‌های دیگر مثل « نیروهای لبنان » و همچین نامزدهای مستقل اصلاح طلب ادعا کرده اند پیروزی‌هایی به دست آورده اند. به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر حزب الله، متحدان خود را از دست داده است.

 

پاکستان تودی

پیشنهاد مشاوران به شریف: وقت بخر!

ناتوانی دولت پاکستان در حل مشکلات اقتصادی و رفع چالش‌ها، باعث شده سیاستمداران و مشاوران شهباز شریف چاره‌ای برای جلوگیری از آشوب و اعتراض بیاندیشند. 

بعد از توصیه به عدم افزایش قیمت سوخت، دومین پیشنهاد برای نخست‌وزیر این بوده که برای گفت و گوی دوباره با صندوق بین‌المللی پول و گرفتن وام برای پاکستان، وقت بخرد. از سوی دیگر وزیر خارجه پاکستان هم قرار است از آمریکا و چین بسته‌های کمک مالی برای کشورش بگیرد.

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان به همراه ژنرال ندیم انجم، به زودی راهی آمریکا خواهند شد شاید بتوانند موفقیت‌‌هایی در جبهه اقتصادی به دست بیاورند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها