|

مروری بر رسانه های انگلیسی / 23 اردیبهشت 1401 / 13 می 2022

عقب‌نشینی روسها از خارکیف

اوکراین و حواشی‌اش همچنان موضوع مهم روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی هستند.

عقب‌نشینی روسها از خارکیف

اوکراین و حواشی‌اش همچنان موضوع مهم روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی هستند. حتی خاورمیانه‌ای‌ها هم به هر بهانه‌ای شده به آن می‌پردازند. از جمله خبرها یکی خبر عقب‌نشینی نیروهای روسی از خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین است و خبر دیگر در حاشیه جنگ اوکراین، خبر پیوستن فنلاند به ناتو است که باعث واکنش روسیه شده است. روسها فنلاندی‌ها را تهدید کرده اند و هشدار داده اند با این کار امنیت روسیه را به خطر می‌اندازند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم سرگرم پوشش خبرهای مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و رفت و آمد دیپلمات‌ها برای شکل‌گیری دوباره برجام و البته مراسم رسمی تشییع جنازه خبرنگار ارشد الجزیره هستند.

 

گاردین

۲۲۵ کیلومتر پیاده از ماریوپل تا مرز امنیت

مرد نامرئی اوکراینی وقتی سر و صدای سربازان روسی را در خیابان‌های بندر ماریوپل شنیده تصمیم گرفته بساطش را جمع کند و خودش را به مرز امنیت برساند؛ مثلا زاپوریژیا. چیزی حدود ۲۲۵ کیلومتر راه … 

نام مرد نامرئی، ایگور پدین است. ایگور ۶۱ ساله است و یک سگ ۹ ساله به نام ژو ژو دارد که در طول این مسیر او را همراهی کرده است. اما چرا او را به نام مرد نامرئی می‌شناسند؟ چون او تصمیم گرفته برای حفظ جان خود و سگش و رسیدن به مقصد همچون روح در مسیر حرکت کند تا از خطر در امان بماند!

او یک کوله ۵۰ کیلویی از نیازهای اولیه‌اش تهیه و همان شب حضور سربازان روسی در ماریوپل سفرش را به مرز آزادی و امنیت نسبی آغاز می‌کند.

 

نشنال

خط و نشان روسیه برای فنلاند 

به محض این که خبر رسید فنلاند هم قصد دارد به ناتو بپیوندند، روسیه تهدیداتش را آغاز کرد. مسکو به سران فنلاند پیغام داده است، اگر این اتفاق بیفتد، روسیه در کوتاه‌ترین زمان تلافی خواهد کرد!

سران فنلاند بعد از حمله روسیه به اوکراین به این نتیجه رسیده اند پیوستن به ناتو به امنیت این کشور کمک خواهد کرد. اما روسیه این اتفاق را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کند،‌ همان‌ طور که پیوستن اوکراین را به ناتو.

دبیرکل ناتو در واکنش به این موضوع گفته، کشورهای غربی و عضو ناتو از پیوستن فنلاند به این پیمان استقبال می‌کنند. عضویت سریع و فوری خواهد بود.

 

نیویورک تایمز

عقب‌نشینی روسها از خارکیف

بعد از کیف، خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین است که از چنگ روسها درمی‌‌آید؛ شکست پشت شکست برای ارتش روسیه در خاک اوکراین. 

نیروهای روسی از خارکیف عقب‌نشینی کرده و به سمت جنوب شرقی حرکت کرده اند تا بیش از پیش بر شرق اوکراین و منطقه دونباس متمرکز شوند. 

نزدیک به ۸۰ روز از تجاوز روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد و این کشور نتوانسته به خواسته‌هایش برسد. 

کارشناسان می‌گویند انتشار خبر پیوستن احتمالی فنلاند به ناتو ضربه سنگینی بر کرملین و پوتین بوده و در از دست رفتن کنترل روسیه بر خارکیف بی‌تاثیر نبوده است. بعد از فنلاند، سوئد هم به ناتو خواهد پیوست.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها