|

مروری بر رسانه های انگلیسی / 22 اردیبهشت 1401 / 12 می 2022

آمادگی اوکراین برای برگزاری دادگاه جنایت جنگی

چالش جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر قانون حق سقط جنین باعث شده خبرهای اوکراین از تیتر و عکس یک پایین‌ بیاید و جایش را به موضوع لغو قانون سقط جنین در آمریکا بدهد.

آمادگی اوکراین برای برگزاری دادگاه جنایت جنگی

چالش جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر قانون حق سقط جنین باعث شده خبرهای اوکراین از تیتر و عکس یک پایین‌ بیاید و جایش را به موضوع لغو قانون سقط جنین در آمریکا بدهد. در این چالش دموکراتها برای تصویب تضمین برخی از حقوق برای زنان اقداماتی انجام داده بودند که باز هم شکست خوردند. از سوی دیگر جامعه زنان آمریکایی اعتراضات سراسری خود را آغاز کرده اند تا جلوی لغو قانون را در دیوان بگیرند. 

روزنامه‌های اروپایی هم سرگرم مسائل داخلی خود هستند و در کنارش خبر می‌دهند نخستین دادگاه جنایت جنگی در اوکراین برگزار می‌شود تا کشتار غیرنظامیان به دست نظامیان روس بررسی شود. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مشغول بازتاب کشته شدن خبرنگار ارشد شبکه الجزیره در کرانه باختری هستند. همچنین چالش‌های سیاسی پیش روی دولت شهباز شریف هم موضوع دیگری در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

 

یواس‌ای تودی

زنان از تاثیرات بد لغو قانون سقط جنین می‌گویند

با درز اطلاعاتی پیش‌نویس لغو قانون سقط جنین آمریکا از دیوان عالی، زنان فعالیت‌های اعتراضی خود را در بوستون آغاز کرده اند و از دیگر زنان در شهرها و ایالت‌های دیگر خواسته اند بلند شوند و مخالفت خود را نشان دهند. 

لغو قانون سقط جنین خواسته قدیمی جمهوریخواهان آمریکاست. واقعیت این است که چیزی به پیروزی آنها نمانده، اما زنان آمریکا می‌دانند لغو این قانون و پیروزی این حزب چه تاثیرات گسترده و همه‌جانبه‌ای منفی بر جامعه آمریکایی خواهد گذاشت. 

از دست رفتن شغل و استقلال مالی زنان و تاثیرات مخرب اقتصادی، پایین‌تر آمدن سن بارداری و سقطهای غیر بهداشتی و مرگ مادر از جمله تاثیرات تصویب این قانون در دیوان عالی است. زنان آمریکایی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

 

نشنال

قتل روزنامه‌نگار فلسطینی شفاف بررسی شود

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در واکنش به کشته شدن خبرنگار فلسطینی خبرگزاری الجزیره قطر خواستار بررسی شفاف و فوری این موضوع شده است. 

او گفته هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها باید مدارک و اسناد خود را ارائه دهند تا مشخص شود، شیرین ابوعاقله، خبرنگار ارشد شبکه الجزیره چگونه کشته شده است. محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطین اسرائیل را مسئول کشتن این روزنامه‌نگار می‌داند. فلسطینی‌ها می‌گویند ابو عاقله به عمد هدف گلوله قرار گرفته است. 

خانم شیرین ابوعاقله، گزارشگر ارشد ۵۱ ساله فلسطینی بود که روز گذشته در حال گزارش برای شبکه الجزیره در کرانه باختری هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. علی الصمودی تهیه کننده این شبکه هم در محل این اتفاق مجروح شد که در حال حاضر وضعیت خوبی دارد.

 

گاردین

آمادگی اوکراین برای برگزاری دادگاه جنایت جنگی

به گزارش منابع خبری بیش از ۱۰ هزار جنایت جنگی در طول حمله روسیه به اوکراین تا به حال ثبت شده است. دادستان‌های اوکراینی آمادگی خود را برای برگزاری نخستین دادگاه بررسی این جنایات اعلام کرده اند. 

به استناد این گزارش‌ها در نخستین گام دادگاه سه اسیر جنگی روسی متهم به تجاوز و کشتار غیرنظامیان برگزار خواهد شد. خانم ایرنا وندیکتوا در دیدار با وزیر خارجه آلمان، خانم آنالنا بائربوک این خبر را تایید کرده است. 

سربازی روسی به نام وادیم شیسیمارین ۲۱ ساله در میان این اسراست که متهم است ابتدا مرد ۶۸ ساله اوکراینی را کشته و سپس به همسرش تجاوز کرده است. شیسیمارین فرمانده دسته تانک کانتمیروفسکایای روسیه بوده است. 

این نظامی روسی و همراهانش متهم به کشتار غیرنظامیان در روستای چوپاخیوکا هستند.

 

پاکستان تودی

هشدار زرداری درباره برگزاری انتخابات زودهنگام

آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور سابق پاکستان و از رهبران حزب مردم این کشور در واکنش به برنامه دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، هشدار داده است.

این سیاستمدار پاکستانی گفته پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام، قوانین انتخاباتی باید اصلاح شود و تغییر کند. در غیر این صورت برگزاری انتخابات زودهنگام به صلاح نیست. 

شهباز شریف‌، نخست‌وزیر پاکستان در سفری فوری خود را به لندن رسانده تا با برادر بزرگترش نواز دیدار کند و برگزاری انتخابات زودهنگام را در دستور کار قرار دهد. نواز شریف معتقد است دولت برادرش در اقدام علیه مشکلات اقتصادی خنثی و ضعیف عمل کرده است. او توصیه کرده انتخابات زودهنگام برگزار شود تا دولت با قدرت بیشتری وارد میدان شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها